• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 مهر 1400
کد مطلب : 143358
+
-

دستیارکرد اهل سنت برای رئیس‌جمهور

ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی شد

گزارش
دستیارکرد اهل سنت برای رئیس‌جمهور

 نخستین حکم انتصاب یک چهره اهل سنت برای حضور در دولت از سوی سیدابراهیم رئیسی صادر شد. دیروز رئیس‌جمهوری در حکمی ماموستا عبدالسلام کریمی را به‌عنوان مشاور خود در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب کرد.
بر این اساس، رئیسی 2گام مهم برای پیگیری امور اقوام و اقلیت‌ها برداشت؛ اول اینکه جایگاه «مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» را 3سال پس از ملغی شدن در دولت سابق احیا و در اتفاق جدیدی یکی از هموطنان اهل سنت کرد را برای این مسئولیت منصوب کرد. جایگاه مشاور و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری قریب به 8سال قبل و در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال 92ایجاد شد.
پرداختن به حقوق اقلیت‌های مذهبی یکی از وعده‌های اصلی کارزار انتخاباتی روحانی بود و بر همین اساس هم او در نهم مهر‌ماه سال 92علی یونسی، وزیر اسبق اطلاعات را به این سمت منصوب کرد؛ سمتی که در دولت‌های روحانی 5سال بیشتر عمر
نکرد. علی یونسی در سال 97با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از نهاد ریاست‌جمهوری رفت و رئیس‌جمهور سابق نیز ترجیح داد فرد جدیدی را جایگزین او معرفی نکند. اگرچه سیدابراهیم رئیسی در مقایسه با سایر نامزدهای انتخاباتی خردادماه1400کمتر درباره برنامه حضور اقوام و اقلیت‌ها در دولتش صحبت کرده بود و انتظار چنین انتصابی در جمع احکام صادر شده از سوی او وجود نداشت، اما او به دور از حاشیه حکم انتصاب یک اهل سنت در دولتش را صادر کرد.
 رئیسی در بخشی از متن حکم خود خطاب به عبدالسلام کریمی نوشته: امید است با اتکال به خداوند متعال و اهتمام به «عدالت‌محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردمداری»، «پاکدستی و فسادستیزی»، «قانونمداری» و «مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی» با پیگیری مؤثر و بهنگام مسائل مربوط به امور اقوام و اقلیت‌ها، در ایجاد وحدت، همدلی و انسجام بین اقوام گوناگون و مذاهب مختلف و پیشبرد اهداف دولت در چارچوب قوانین و مقررات کشور مجدانه کوشا باشید.»

عبدالسلام کریمی کیست؟
براساس گزارش منتشر‌شده در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، کریمی متولد سال ۱۳۴۶، فرزند شهید، دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات عرب و دارای گواهی افتا و اجتهاد از طرف مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سال ۱۳۷۰ است. فرماندار شهرستان دیواندره به‌مدت ۵ سال، رئیس دانشگاه‌های پیام نور مریوان و سنندج به‌مدت ۵ سال، معاون برنامه‌ریزی و نیروی انسانی سازمان آموزش و پرورش استان کردستان به‌مدت ۵ سال، مدیرکل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان کردستان و مدیر مرکز تخصصی علوم‌اسلامی امام شافعی سنندج ازجمله سوابق اجرایی و مدیریتی اوست. او در سنندج با اشاره به انتصابش به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، نگاه دولت به اقوام و مذاهب را یادآور شده و گفته: «آیت‌الله رئیسی به بنده اعلام کرده که ما شیعه و سنی، کرد، ترک و فارس نداریم و همه یکی هستیم.»
قبل از او علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات، در 9مهر‌ماه سال1392پس از مدتی فعالیت به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اهل سنت، با حکمی از سوی حسن روحانی، به‌عنوان دستیار رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد.
برای نخستین بار پس از انقلاب بود که ساختاری به نام دستیاری ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ایجاد شد تا در ارتباط مستمر با اقشار مختلف و نخبگان قومی و مذهبی، سخن و خواسته‌ها و انتظارات آنها به دولت منعکس شود.
برای نخستین‌بار در دولت روحانی چهره‌های اهل تسنن توانسته بودند به‌عنوان معاون وزیر، فرماندار و سفیر انتخاب شوند.
روحانی در دولت دومش با تأخیر چند هفته‌ای حکم جدیدی برای علی یونسی صادر کرد. او این بار از عنوان دستیاری برای یونسی صرف‌نظر و به سمت مشاوری او اکتفا کرد. همین سمت مشاوری علی یونسی نیز پابرجا نماند. او تا سال1397و پیش از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در این سمت حضور داشت.
هر چند دولت روحانی در اجرای برخی از مطالبات اهل سنت ازجمله به‌کارگیری صالح ادیبی به‌عنوان سفیر اهل سنت در ویتنام یا عماد حسینی به‌عنوان نخستین معاون وزیر اهل سنت نخستین دولت، اقدام کرد، اما انتصاب وزیر یا معاون رئیس‌جمهور و حتی استاندار اهل سنت تحقق پیدا نکرد. حالا با انتصاب ماموستا عبدالسلام کریمی به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در حوزه اقوام و اقلیت‌های مذهبی رئیسی عملا گام مهم و جدی‌ای در دیده شدن حقوق جوامع قومی و دینی برداشته است که تا پیش از این به تابوی انتصابات دولت‌های قبل بدل شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید