• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 27 مهر 1400
کد مطلب : 143352
+
-

موازی‌کاری نفرمایید

خبر: محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار با جمعی از گروه‌های جهادی جوان گفته است: برای احیای جهاد سازندگی باید با مشارکت و همفکری همه جهادگران به مدل و طرحی جامع دست پیدا کنیم، به‌نحوی که خاطره شیرین فعالیت جهاد سازندگی در ذهن مردم زنده شود. او بر لزوم آسیب‌شناسی دقیق از تأسیس تا انحلال جهاد سازندگی تأکید کرد و از مجمع جهادگران و نمایندگان گروه‌های جهادی جوانان خواست پیش‌نویس و گزارش اولیه خود را درخصوص چگونگی و نحوه احیای جهاد سازندگی ارائه دهند.
نقد: احیای تفکر و روحیه جهادی به‌عنوان شاکله نظم جدید مدیریتی در کشور یک ضرورت است اما تلاش برای ایجاد سازمان‌های موازی یا تاسیس دوباره وزارت جهادسازندگی لزوما به‌معنای تحقق ایده تفکر و مدیریت جهادی نخواهد بود و چه‌بسا آسیب‌های آن بیشتر از منافع احتمالی باشد. از این منظر قبل از اینکه معاون اول رئیس‌جمهوری تحت‌تأثیر مطالبه گروه‌های جهادی عمدتا جوان فرمان بدهد که پیش‌نویس و گزارش‌های اولیه خود را برای احیای جهاد سازندگی ارائه دهند، ابتدا ضرورت دارد به این سؤال پاسخ داده شود که مراد و منظور از احیای جهاد سازندگی، چیست و آیا نتیجه آن افزوده‌شدن به هزینه‌‌های دولت خواهد بود یا برداشتن باری از روی دوش دولت و البته کشور.
ماهیت کار جهادی و فلسفه گروه‌های جهادی مردمی‌بودن آنهاست و نه دولتی‌شدن آنها. به‌ویژه اینکه تجربه جهاد سازندگی در دوران دفاع‌مقدس و پس از آن در رفع محرومیت‌ها و توسعه مناطق کم‌برخوردار به‌ویژه در روستاها، هنگامی شیرین بود که در سال‌های نخستین استقرار و حیات نظام جمهوری اسلامی، مبنای فعالیت گروه‌های جهادی متفاوت با آنچه اکنون انتظار می‌رود، بوده و بیم آن می‌رود بر لشکر حقوق‌بگیران و بودجه‌بگیران دولت در نتیجه اضافه‌شدن گروه‌های جهادی به بدنه دولت افزوده شود. اگر هدف خدمت است، نخست باید دانست که بهترین خدمت، کاستن از هزینه‌های دولت و نظم‌دادن بر دخل و خرج آن است و دوم اینکه هرگز تصور نشود که کار جهادی به‌معنای نادیده‌گرفتن انضباط مالی دولت است. شفافیت شاه‌بیت نجات کار و مدیریت جهادی است و تفکر حاکم بر مدیریت جهادی اگر درست تبیین نشود، ممکن است راه را به بیراهه تبدیل کند.
واقعیت این است که اکنون گروه‌های جهادی مردم‌نهاد در حال فعالیت هستند و هرگونه تلاش برای دولتی‌سازی و یا وابسته‌سازی آنها به مرگ زودرس و خارج‌شدن آنها از ریل‌گذاری مشارکت مردم در توسعه کشور منجر خواهد شد. فراموش نکنیم که کار جهادی نه به‌معنای بی‌نظمی و نه به مفهوم اقدام بدون برنامه‌ریزی مبتنی بر دانش است و راه سعادت و خدمت گروه‌های جهادی در مردمی‌بودن واقعی آنهاست. آنها را معتاد به دولت گرفتار نکنیم و موازی‌کاری نشود که دردسر آنها دوچندان خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید