• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 مهر 1400
کد مطلب : 143234
+
-

ایران و 1+4 پنجشنبه در بروکسل

هیأت مذاکره‌کننده دولت سیزدهم در نخستین مقصد رایزنی‌های هسته‌ای‌اش 4روز دیگر به بل‍ژیک می‌رود

دیپلماسی
ایران و 1+4 پنجشنبه در بروکسل

وزیر امور خارجه در نشست غیرعلنی با نمایندگان ضمن بررسی تحولات منطقه و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای تا 4روز دیگر ازسر‌گرفته می‌شود. دیروز علاوه بر جلسه علنی، یک نشست غیرعلنی هم با حضور حسین امیرعبداللهیان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. تحولات منطقه به‌ویژه مواضع کشورمان در قبال کشور آذربایجان و سیاست‌های مذاکراتی ایران درمورد برنامه هسته‌ای، محور جلسه غیرعلنی نمایندگان با وزیر امور خارجه بود. پس از این نشست غیرعلنی، یکی از نمایندگان مجلس گفت که مذاکرات نیمه‌کاره تهران با کشورهای باقیمانده در برجام درباره راه‌های احیای این توافق پنجشنبه از سر گرفته می‌شود. احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز نیز به نقل از  وزیر امور خارجه گفته است تا 4روز دیگر هیأت ایرانی مذاکره‌کننده به بروکسل خواهد رفت. خبر ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در بروکسل در حالی منتشر می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز برای میزبانی از مسئولان ایرانی در بروکسل ابراز آمادگی کرده بود. همچنین بهروز محبی نجم‌آبادی، یکی دیگر از نمایندگان حاضر در این نشست غیرعلنی، در صفحه توییتر خود نوشت: «به اذعان وزیر امور خارجه کشورمان، قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها مورد توجه خاص کشورهای مؤثر جهان قرار گرفته است. همه پیامی روشن و جدی را دریافت کرده‌اند. دولت با این ابزار قدرتمند مذاکرات را هفته جاری آغاز خواهد کرد.»

 فعال‌شدن ۳۵رایزن بازرگانی در آینده نزدیک
در پایان نشست غیرعلنی دیروز مجلس با امیرعبداللهیان، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هم در تشریح ضرورت این نشست و بحث‌های مطرح‌شده، گفت: با توجه به اتفاقات غرب آسیا و محیط پیرامونی کشورمان و تحولات اطراف مرزها، اهمیت موضوع و لزوم ارائه تحلیل کلی راجع به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و اقدامات صورت‌گرفته، دعوتی از وزیر امور خارجه برای حضور در جمع نمایندگان صورت گرفت. به‌گزارش خانه‌ملت، سیدنظام‌الدین موسوی تصریح کرد: موضوع دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت با همسایگان موضوع دیگری بود که مورد تأکید مجلس و نمایندگان قرار داشت و وزیر امورخارجه توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد و این خبر را نیز داد که به‌زودی ۳۵رایزن بازرگانی با همکاری دستگاه‌های ذیربط معرفی و برای فعال‌شدن دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی با همسایگان و کشورهای آمریکای لاتین وارد عرصه خواهند شد و مجلس نیز این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه، تأکید کرد: درخصوص مسئله هسته‌ای راهبردهای مختلفی تاکنون توسط جمهوری اسلامی ایران دنبال شده، ابتدا ما ازطریق ۳کشور اروپایی به‌عنوان کشورهای واسط این مسیر را پیش بردیم، سپس با گروه 1+5 وارد گفت‌وگو شدیم که منجر به توافق برنامه جامع اقدام راهبردی شد و حالا اینکه ما در دور جدید مذاکرات چه مدلی را برگزینیم، نیازمند بررسی و اعتبارسنجی مسیر گذشته است تا بهترین مدل با همکاری دستگاه‌های ذیربط ازجمله شورای‌عالی امنیت ملی و براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، انتخاب شود.

اظهارات امیرعبداللهیان درباره مذاکرات، طالبان و آذربایجان
علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم در تشریح سخنان امیرعبداللهیان در این نشست غیرعلنی گفت: وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای به صراحت اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و آمریکایی‌ها باید حسن‌نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات متحده حتما باید اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهد، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کند نه موارد دیگر را. به‌گزارش فارس، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با تسنیم، درباره نظر وزیر امور خارجه در رابطه با ادامه مذاکرات احیای برجام، گفت: آقای امیرعبداللهیان تأکید کرد که ایران به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران پایبند خواهد بود.

مکث
گفت‌و‌گو در بروکسل جایگزین مذاکرات وین نیست

 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی اظهارنظر تازه درباره رایزنی‌ها با موضوع برجام گفت که گفت‌و‌گوها در بروکسل مرحله مقدماتی برای مذاکرات واقعی در وین است. به گزارش فارس، نماینده مسکو در مذاکرات وین درباره برجام در صفحه توییتر خود نوشت: «البته که مذاکرات در بروکسل نمی‌تواند جایگزین مذاکرات وین در مورد برجام شود. لازم به گفتن نیست. در عین حال، جلسه آینده در بروکسل، اگر طرف ایرانی نیاز دارد، می‌تواند به‌عنوان مرحله‌ای مقدماتی برای ازسرگیری مذاکرات واقعی در وین تلقی شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید