• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 24 مهر 1400
کد مطلب : 143003
+
-

گره وین در بروکسل باز می‌شود

ایران و اتحادیه اروپا تا 2هفته دیگر با هدف احیای توافق هسته‌ای در بل‍ژیک پای میز مذاکره می‌نشینند

ایران و اتحادیه اروپا 2هفته دیگر در بروکسل پای میز مذاکره می‌نشینند. این ماحصل رایزنی‌های نماینده اتحادیه اروپا در تهران با معاون سیاسی وزارت خارجه است. البته مذاکرات پیش‌روی علی باقری کنی در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل دو‌جانبه‌ خواهد بود و ارتباطی با کمیسیون مشترک برجام که در وین تشکیل می‌شد، ندارد. هر‌چند درباره محورهای مذاکرات در بروکسل اطلاعاتی منتشر نشده، اما گمانه‌زنی‌‌ها حاکی از آن است که این گفت‌وگوها مقدمه‌ای برای آغاز دوباره مذاکرات وین بر سر احیای برجام است. روزنامه اماراتی نشنال نیز به نقل از مقامات اروپایی در همین زمینه نوشت که دیدار مقامات اتحادیه اروپا و ایران نتوانسته به توافق بر سر بازه زمانی از‌سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین منجر شود اما دو طرف طی روزهای آتی در بروکسل نشستی خواهند داشت تا رایزنی‌های بیشتری انجام دهند. البته معاون سیاسی وزارت خارجه در دیدار با مورا بار دیگر تأکید کرد که ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است. باقری همچنین به نماینده اتحادیه اروپا گفت که ایران درباره اراده واقعی آمریکا برای بازگشت به تعهداتش تردید جدی دارد و از بی‌عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی نیز انتقاد کرد. همزمان با این دیدار که همه طرف‌های توافق هسته‌ای بر اهمیت آن تأکید کرده بودند، وزیر خارجه کشورمان با همتای روس خود نیز گفت‌وگوی تلفنی داشت. اظهارنظرها و رایزنی‌های مقامات خارجی از آمریکا تا چین درباره توافق هسته‌ای ادامه داشت تا همچنان همه نگاه‌ها به تهران باشد و برجام در صدر اخبار سیاست خارجی رسانه‌ها.

نخستین گفت‌وگوها در تهران مثبت بود
حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، دیدار باقری با مورا را مثبت دانست و گفت که دوطرف ضمن ابراز رضایت از مذاکرات، برای تداوم آن ابراز آمادگی کرده‌اند. امیرعبداللهیان افزود: گفت‌وگوهای جاری با انریکه مورا متمرکز بر یافتن راه‌حل‌های عملی برای رفع مشکلات و بن‌بست کنونی در وین است که به‌دلیل مواضع و رویکرد تعهدگریز واشنگتن در رفع کامل و مؤثر تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی این کشور به‌وجود آمده است. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این تماس تلفنی ضمن استقبال از گفت‌وگوهای انجام شده تأکید کرد که متعاقب دیدار مفصل هفته قبل با امیر عبداللهیان در مسکو، به همکاران خود در وزارت امور خارجه روسیه ماموریت داده است تا در مشورت نزدیک با همتایان خود در جمهوری اسلامی ایران موضوعات مرتبط با برجام را پیگیری کنند.

چین: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند
در سوی دیگر اما سخنگوی وزارت خارجه چین نیز بار دیگر موضع این کشور درباره توافق هسته‌ای را تکرار کرد و گفت آمریکا که باعث تجدید تنش پیرامون مسئله هسته‌ای ایران شده، باید سیاست اشتباه «فشار حداکثری» علیه ایران را اصلاح، تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را رفع و از اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور خودداری کند و برجام را هرچه زودتر به مسیر خود بازگرداند. ژائو لیجیان ادامه داد: ایران بارها بر تعهد خود به برجام و آمادگی‌اش برای بازگشت به مذاکرات جهت تداوم پایبندی‌ها تأکید داشته است. طرفین باید با اقدام‌های عملی به درخواست‌های معقول ایران پاسخ دهند و به‌دنبال ازسرگیری فوری مذاکرات و حصول پیشرفت باشند.

 سفر منطقه‌ای برجامی مالی و تأکید آمریکا بر دیپلماسی
با افزایش تحولات مرتبط با برجام کاخ‌سفید خبر داد که رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در روزهای آینده به امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر سفر می‌کند تا درباره مذاکرات وین و احیای برجام رایزنی کند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا از پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی دولت رژیم صهیونیستی برای داشتن یک
«پلن B» درصورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران، استقبال می‌کند یا نه، گفت: تمرکز ما بر دیپلماسی است. دیپلماسی بستر تلاش‌های ما در برهه فعلی است. قصد ندارم در این موقعیت فرضیه‌ای را مطرح کنم. ما مشتاقیم که به وین بازگردیم و مذاکرات را ادامه دهیم.

توافق تهران و ریاض در دسترس
سیگنال‌های مثبت میان تهران و ریاض همچنان در میانه تحولات برجامی ادامه دارد. فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان که به آمریکا سفر کرده به روزنامه فایننشال تایمز گفت که گفت‌وگوهای این کشور با ایران دوستانه و صمیمی (محترمانه) است. بن‌فرحان همچنین با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ آمریکا دیدار کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که دوطرف در این دیدار درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران و مذاکرات بین‌المللی مرتبط با این مسئله گفت‌وگو کرده‌اند. وزیر خارجه عربستان پیش از دیدار با بلینکن، با رابرت مالی نیز دیدار کرد و در این نشست ‌ایران و توافق هسته‌ای محور اصلی رایزنی‌های دوطرف بود. تاکنون جزئیاتی از مذاکرات ایران و عربستان در عراق منتشر نشده اما طبق گزارش‌ها این گفت‌وگوها بر سر اختلافات منطقه‌ای و جنگ یمن بوده است. همچنین برخی رسانه‌ها ‌گزارش داده‌اند که در دور چهارم مذاکرات که همزمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل در بغداد برگزار شد، 2کشور توافق کردند تا کنسولگری‌ها در مشهد و جده به‌زودی بازگشایی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید