• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 24 مهر 1400
کد مطلب : 143001
+
-

علیه فراموشی فرهنگ

رئیس‌جمهور: رفع مشکلات معیشتی به هیچ وجه نباید ما را از توجه به مسائل فرهنگی بازدارد

دولت
علیه فراموشی فرهنگ

سفرهای استانی رئیس‌جمهور پس از مناطق کمتر برخوردار مرزی جنوب غرب کشور به استان‌های مرکزی کشور نزدیک شد. هفتمین سفر استانی سیدابراهیم رئیسی در روزهای بزرگداشت حافظ شیرازی به مقصد فارس انجام شد. رئیسی برنامه سفر استانی این هفته خود را یک روز زودتر شروع کرد و پنجشنبه به مناطق مختلف این استان سرکشی کرد.
پروژه‌های معطل مانده و نیازمند رسیدگی فوری، دستور کار نخست رئیسی در این سفر بود و برنامه‌های بازدید خود را در چارچوب کنترل مسائل اضطراری این استان تنظیم کرده بود. او همزمان با این سفر به‌تدریج از رویکردهای فرهنگی دولتش نیز رونمایی کرد. رئیسی تأکید داشته اقتصاد اولویت نخست دولتش است ولی به‌نظر می‌رسد به‌تدریج با پیش‌بینی‌های بازگشت اقتصاد کشور به مسیر رشد، سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی خود را هم دنبال کند. سفر به منطقه تاریخی و فرهنگی فارس زمینه طرح این مواضع از سوی رئیس دولت سیزدهم را فراهم کرده بود.
رئیسی در تخت‌جمشید در سخنان کوتاهی گفت: بناها و مواریث تاریخی نظیر تخت‌جمشید نشان از هنر والای ایرانیان از سده‌های گذشته دارد که امروز با گذشت قرن‌های متمادی همچنان مایه حیرت و ستایش است. پیام دیگر بنای تخت‌جمشید خطاب به ستمگران است که ببینند سرنوشت کسانی که به مردم ظلم می‌کنند، چیست. رئیس‌جمهور در پایان سفر، استان فارس را مهد تمدن، فرهنگ و ادب فارسی خواند که آثار تمدن و مدنیت در جای‌جای این استان به چشم می‌خورد. به‌گزارش پاد، رئیسی درباره بازدید خود از آثار تاریخی و فرهنگی استان فارس گفت: رفع مشکلات معیشتی به هیچ وجه نباید ما را از توجه به مسائل فرهنگی بازدارد. در دولت سیزدهم حوزه فرهنگ هیچ‌گاه اولویت خود را از دست نخواهد‌داد.
رئیسی همچنین در بازدید از آرامگاه حافظ او را ستاره درخشان غزل و شعر فارسی و حافظ هویت ملی و دینی ایرانیان خواند و افزود : غزلیات حافظ پیام توحید و خداباوری است و دیوان او که ایرانیان آن را در کنار قرآن کریم بر طاقچه‌های خود دارند، پر از حکمت است.

پاسخ به منتقدان سفرهای استانی
توجیه منتقدان درخصوص دلایل سفرهای استانی بخش محوری صحبت‌های رئیسی در این سفر بود. رئیس‌جمهور در اجتماع نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا و قشرهای مختلف مردم گفت: برخی‌ها به سفرهای استانی خرده می‌گیرند و می‌گویند که این سفرها پرهزینه است، اما بنده می‌گویم اگر رئیس‌جمهور به استان‌ها سفر نکند، چگونه مشکل کارخانه‌ای که ۸۷درصد عملیات احداث آن انجام شده و برای ۱۳درصد باقیمانده، 8سال معطل مانده، حل خواهد شد! اگر رئیس‌جمهور و مدیران برای حل مشکلات در میانه میدان حضور نداشته باشند، بسیاری از مشکلات حل نخواهد شد. پروژه‌های بسیاری هستند که با تزریق اعتبارات اندک و رفع مشکلات کوچک تکمیل می‌شوند و به بهره‌برداری می‌رسند و بنده به‌عنوان رئیس‌جمهور مصمم هستم به حضور در میان مردم و به مدیریت میدانی مسائل ادامه ‌می‌دهم.

امیدواری 40درصدی مردم به سفرهای استانی
خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا - در یک نظرسنجی ۴سؤالی به ارزیابی انتظارات مردم از سفرهای استانی رئیس‌جمهور پرداخته است. براساس آخرین برآوردهای این نظرسنجی حدود ۵۰درصد مخاطبان از متوسط تا زیاد اخبار این سفرها را پیگیری می‌کنند. اینکه سفرهای استانی و حضور بی‌واسطه مسئولان در بین مردم تا چه حد در رفع مشکلات جامعه مؤثر است سؤال دوم این نظرسنجی بوده است. حدود ۵۰درصد پاسخ‌دهندگان به این سؤال نیز اعلام کرده‌اند نسبتا و چه‌بسا زیاد  به اثربخشی این سفرها امید دارند. نزدیک به ۳۸درصد مردم اطلاع دقیق‌تر از مشکلات مردم را مهم‌ترین اثر سفرهای استانی اعلام کرده‌اند. برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات، رفع مشکلات طرح‌های نیمه تمام، ایجاد امید در جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی، تقویت روحیه مردمی بودن در مدیران استانی و ایجاد رابطه نزدیک بین مردم و مسئولان با فاصله در رتبه‌های بعدی انتظارات مردم از این سفرها قرار دارند. هر کدام از این انتظارات در نهایت سهمی به اندازه ۱۷درصد در انتظارات مردم داشته‌اند. رقمی نزدیک به ۴۰درصد نیز جزو کسانی بوده‌اند که نسبتا و حتی خیلی زیاد به تحقق وعده‌های استانی امیدوار هستند و در نهایت نزدیک به ۴۳درصد اصلا امیدی به عملی شدن مصوبات سفرهای استانی نداشته‌اند.

مکث
قول‌های رئیسی به مردم در سفر به استان فارس

بازدیدهای رئیس‌جمهور از پروژه‌های مختلف استان فارس و حضور در میان مردم برخی روستاهای این استان، طرح برخی درخواست‌ها خطاب به سیدابراهیم رئیسی را به همراه داشت که رئیس‌جمهور در جواب آنها قول‌هایی داد. 6 وعده رئیسی در پاسخ به مطالبات مردم استان فارس به شرح زیر است:
  کاهش مشکلات ناشی از خشکسالی
  قطع دست دلالان در تامین نهاده‌های دامی
  تکمیل بیمارستان روستای کناره مرودشت
  تکمیل کارخانه کاغذ زاگرس فارس
  تامین اشتغال و مسکن قهرمانان ورزشی
  اعتبار ۶هزار میلیارد تومانی برای بیش از ۱۰۰طرح استان فارس

 

این خبر را به اشتراک بگذارید