• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142809
+
-

بودجه پلیس را قطع کنید!

بودجه پلیس را قطع کنید!

سامان رضایی

 «بودجه پلیس را قطع کنید» به‌عبارتی محبوب در میان فعالان چپ تبدیل شده است که تابستان گذشته پس از مرگ جورج فلوید در مینیاپولیس در مه ۲۰۲۰ در بازداشت پلیس، در جریان تظاهرات و آشوب‌های جنبش «جان سیاهپوستان مهم است»، محبوبیت پیدا کرد. اگر از طرفدار‌های غاز بودن مرغ همسایه نباشیم با کمی جست‌وجو و نگاهی به آمار‌های جهانی، می‌پذیریم که پلیس آمریکا یکی از خشن‌ترین پلیس‌های جهان است و این جنبش بر این باور است که بودجه آمریکا به جای تزریق به پلیس باید صرف نهاد‌ها و خدمات اجتماعی شود.
یک بررسی رسانه‌ای توسط دفتر آمار دادگستری آمریکا، در بازه زمانی بین ژوئیه سال ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ نشان داده که تعداد ۱۳۴۸ مرگ مرتبط با دستگیری توسط پلیس این کشور انجام شده است؛ یعنی به‌طور متوسط ۱۳۵فرد دستگیر شده در آمریکا هر ‌ماه جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در حالی است که ۱۳نفر در انگلیس در پی بازداشت و در دوره زمانی مشابه جان خود را از دست داده‌اند. در استرالیا نیز این آمار ۲۱نفر گزارش شده است. آمار شلیک مستقیم از سوی پلیس در آمریکا هم چشمگیر است. ۴۰۷ آمریکایی در یک سال مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. در حالی که پلیس این کشور همه این تیراندازی‌ها را موجه اعلام کرده است. در گزارشی که واشنگتن‌پست آن را منتشر کرده، به رقمی بسیار بالاتر از آمار رسمی اشاره شده است. این گزارش اذعان کرده که بیش از هزار نفر در آمریکا در طول یک سال و بر اثر شلیک مستقیم پلیس جان خود را از دست داده‌اند.
اما برای اینکه یک طرفه به قاضی نرویم باید دیدگاه طرفدار‌های خشونت پلیس آمریکا را هم بشنویم. به ‌نظر آنها آزادی اسلحه و برخی ویژگی‌های فرهنگی و تنوع نژادی در این کشور باعث شده خشونت مردم هم به نسبت کشورهای دیگر بالا باشد و بدون پلیسی خشن، کنترل آنها غیرممکن خواهد شد. به هر حال این جنبش در آمریکا ممکن است دستبندی نامرئی به‌دست پلیس این کشور بزند که حالا حالاها نتوانند آن ‌را باز کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید