• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142683
+
-

قهرمان همه تورنمنت‌ها

کریم بنزما کلید رکوردزنی تیم ملی فرانسه در قهرمانی همه تورنمنت‌های ملی جهان بود

قهرمان همه تورنمنت‌ها

قانون جدید آفساید باعث شد فرانسه به نخستین تیم تاریخ فوتبال تبدیل شود که در همه تورنمنت‌های ملی جهان به قهرمانی دست یافته است؛ یورو، لیگ ملت‌ها، جام جهانی، المپیک و جام کنفدراسیون‌ها. کریم بنزما هم علاوه بر دریافت جایزه بهترین بازیکن زمین و زدن یک گل فوق زیبا، موفق شد نخستین جام خود از جام‌های 27گانه‌اش را با پیراهن تیم ملی فرانسه به‌دست آورد. او در قهرمانی جام‌جهانی2018تحریم و غایب بود.

   درحالی‌که فرانسه و اسپانیا با نتیجه یک-یک‌خودشان را برای وقت‌های اضافه فینال دومین دوره لیگ ملت‌های اروپا آماده می‌کردند، امباپه در موقعیتی کاملا آفساید با دروازه‌بان اسپانیا تک‌به‌تک شد و گل پیروزی‌بخش فرانسوی‌ها را وارد دروازه حریف کرد و عجیب اینکه کمک‌داور ویدئویی هم این گل را سالم تشخیص داد. قانون جدید باعث دردسر اسپانیایی‌ها شد. پاس تئو هرناندس زمانی ارسال شد که امباپه در موقعیت آفساید جا گرفته بود اما تأثیر ناچیزی که اریک گارسیا، مدافع حریف روی توپ گذاشت، آفساید را از بین برد و باعث شد گل در شرایط سالم به ثمر برسد. پیش از ایجاد تغییرات در قوانین آفساید، این گل مردود می‌شد اما با توجه به تغییراتی که از ابتدای فصل 22-2021در قوانین آفساید ایجاد شده، این گل در موقعیت سالم به ثمر رسیده. متن قانون جدید آفساید می‌گوید: «اگر در زمان ارسال توپ، بازیکن مهاجم در موقعیت آفساید قرار داشته باشد و مدافع عمدا روی توپ تأثیر بگذارد و این ارسال درنهایت به بازیکن مهاجم حاضر در موقعیت آفساید برسد، این صحنه آفساید نخواهد بود.» انگار داور و کمک‌داوران ویدئویی می‌خواستند به جهانیان بیاموزند که چنین قانونی وجود دارد. شاید اگر این مسابقه چند‌ماه زودتر برگزار می‌شد، الان قهرمان این تورنمنت تیم دیگری بود. گارسیا پس از پایان بازی با تعجب توضیح داد: «امباپه در موقعیت آفساید بود. داور به من گفت که سعی کرده‌ام بازی را ادامه بدهم، چه‌کار می‌توانستم بکنم؟ کنار بایستم و اجازه بدهم توپ به امباپه برسد؟ ظاهرا این یک قانون است.»
    تیم ملی فرانسه سابقه قهرمانی در 5‌تورنمنت معتبر ملی را دارد که 2‌تای آن با مربیگری دیدیه دشان و 2‌تا هم در زمان بازی دشان در تیم ملی به‌دست آمده است. فقط قهرمانی جام ملت‌ها در سال1984 ربطی به دشان نداشت. او یک‌بار هم فرانسه را به فینال یورو2016 برد اما به پرتغال باخت. دشان 2‌جام را به‌عنوان کاپیتان و 2‌جام را به‌عنوان سرمربی بالای سر برده است.
    سرمربی فرانسه باید ممنون امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه باشد که با دخالت خود سرمربی تیم ملی را وادار کرد کریم بنزما را پس از 5‌سال‌ونیم به تیم ملی دعوت کند و دشان از موضع سرسخت خود در قبال این ستاره کوتاه بیاید.
    بنزما در این تورنمنت تنها در 2‌بازی نیمه‌نهایی و فینال حضور داشت که در هر بازی یک‌گل زد و پایه‌گذار کام‌بک فرانسه در این 2‌بازی مهم شد. لوییس انریکه، سرمربی اسپانیا درباره گل بنزما گفت: «وقتی به هر تیمی گل می‌زنید، از نظر روحی و روانی بازیکنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهید، اما کاری که کریم بنزما انجام داد باور نکردنی بود.»
    کریم بنزما موفق شده در 48‌بازی سال 2021، روی 48‌گل تأثیر مستقیم بگذارد. حالا همه از شایستگی او برای فتح توپ طلا حرف می‌زنند که البته همه‌‌چیز جایزه‌های فردی به شایستگی افراد بستگی ندارد و بیشتر سلیقه روزنامه‌نگاران، مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی است. درواقع غیراز جایزه آقای گلی تورنمنت‌های مختلف و کفش طلای اروپا، در بقیه جوایز سلیقه افراد تأثیرگذار است. البته فراموش نکنیم که لواندوفسکی با 50‌گل، هالند با 41‌گل، مسی با 37‌گل، رونالدو با 35‌گل و امباپه با 35گل، در سال 2021و در مجموع بازی‌های ملی و باشگاهی، بیشتر از بنزما گل زده‌اند. بنزما امسال با 34‌گل، بالاتر از هری‌کین (32‌گل) و لوکاکو (30‌گل) ایستاده است.
    بنزما در 12بازی این فصل در همه رقابت‌ها 12گل زده، 7پاس‌گل داده و 1089دقیقه بازی کرده که نرخ هر 89دقیقه یک گل و هر 57دقیقه یک گل یا پاس‌گل را به نام خودش ثبت کرده است.
    بنزما در 809بازی رسمی در عمر حرفه‌ای‌اش 388گل به ثمر رسانده است. مهم‌تر اینکه 27جامی که کریم به‌دست آورده، بیشترین جام کسب شده توسط یک بازیکن فرانسوی در تاریخ فوتبال است. بنزما 19‌جام با رئال، 7‌جام با لیون و یک‌جام با تیم ملی فرانسه به‌دست آورده است. او 4لیگ قهرمانان، 3لالیگا، 2جام حذفی اسپانیا، یک جام حذفی فرانسه، 4قهرمانی لیگ فرانسه، یک سوپرجام فرانسه، 3سوپرجام اسپانیا، 4جام جهانی باشگاه‌ها، 4سوپرجام اروپا و یک لیگ ملت‌ها در کارنامه دارد.
    پیروزی برابر اسپانیا بیست‌و‌پنجمین بازی بدون باخت متوالی (بدون احتساب شکست این تیم در ضربات پنالتی بازی مقابل سوئیس در مرحله یک هشتم نهایی یورو 2020) فرانسه بود که دومین روند طولانی شکست‌ناپذیری در تاریخ این تیم پس از 27‌‌بازی بدون باخت‌شان محسوب می‌شود.

مقام تشریفاتی میزبان
ایتالیا توانست با خوش‌شانسی و پیروزی بر بلژیک در دیدار رده‌بندی لیگ ملت‌های اروپا به مقام سومی این رقابت‌ها دست پیدا کند. در این دیدار تشریفاتی انگیزه‌ای به چشم نمی‌خورد. جورجینیو، دی‌بروین، لوکاکو، وراتی و... در ترکیب 2 تیم قرار نگرفته بودند. کورتوا، دروازه‌بان بلژیک در اعتراض به انجام چنین مسابقاتی که معنا و ارزشی ندارد، گفت که یوفا فقط به فکر پر کردن جیب خودش بوده. شاید تنش‌های میان باشگاه رئال مادرید با اتحادیه فوتبال اروپا، دروازه‌بان این باشگاه را به انجام چنین مسابقه‌ای کشانده اما واقعیت هم همین است که 2 تیمی که از رسیدن به فینال باز مانده‌اند، نمی‌توانند برای دیدار رده‌بندی انگیزه‌ای داشته باشند. بلژیک 3‌بار توپ را به دیرک دروازه میزبان کوبید و گل دوم ایتالیا هم روی یک صحنه مشکوک پنالتی به‌دست آمد. جالب اینکه 7 تقابل اخیر ایتالیا و بلژیک با تساوی به پایان نرسیده است. نسل طلایی بلژیک هم بار دیگر ثابت کرد علاقه‌ای به رسیدن به فینال‌ها و دستیابی به جام ندارد. از زمان رسیدن به صدر رنکینگ فیفا که برای اولین‌بار در نوامبر۲۰۱۵ رقم خورد، تاکنون این تیم در همه تورنمنت‌ها حذف شده؛ یورو۲۰۱۶ (حذف از یک‌چهارم نهایی)، جام‌جهانی۲۰۱۸ (رسیدن به مقام سومی)، لیگ ملت‌های اروپا 19-2018 (حذف از مرحله گروهی)، یورو۲۰۲۰ (حذف از یک‌چهارم نهایی)، لیگ ملت‌های اروپا 21-2020 (چهارم). کورتوا هم هر 5مسابقه آخرش با پیراهن رئال مادرید و تیم ملی بلژیک را باخته و 9گل هم در این بازی‌ها دریافت کرده است. از طرفی، روبرتو مانچینی زودتر از هر سرمربی دیگری در تیم ملی ایتالیا به 30برد رسید. او این تعداد پیروزی را در 44مسابقه به‌دست آورده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید