• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142673
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VOMGz
+
-

امتحان نهایی

4 نکته در مورد مسابقه تیم ملی با کره؛ سخت‌ترین آزمون اسکوچیچ تا امروز

امتحان نهایی

بهروز رسایلی

چهارمین بازی ایران در مرحله انتخابی جام‌جهانی فوتبال، امروز برابر کره‌جنوبی برگزار می‌شود. ما هر 3 مسابقه قبلی را برده‌ایم و با شرایط روحی و روانی خوب وارد این دیدار خواهیم شد. همچنین تیم ملی امروز بعد از نزدیک به 2 سال به ورزشگاه آزادی برمی‌گردد که این هم یک فاکتور مثبت دیگر است. با توجه به شرایط گروه ایران، پیروزی احتمالی شاگردان دراگان اسکوچیچ می‌تواند تا حد بسیار زیادی صعود تیم ملی به جام‌جهانی 2022قطر را قطعی کند. اگر امروز 3 امتیاز را بگیریم، در حقیقت تنها یک سلسله اتفاقات عجیب و غریب می‌تواند تیم ملی را از رسیدن به دوحه محروم کند. چند نکته در مورد مسابقه امروز بخوانید.

  خالی از معنا نیست اگر دیدار برابر کره‌جنوبی را «امتحان نهایی اسکوچیچ» بنامیم. سرمربی کروات تیم ملی تا‌کنون نتایج بسیار خوبی گرفته است. با این حال همچنان میزان اثرگذاری و دستاوردهای او در این تیم زیر سؤال می‌رود. تیم کشورمان با هدایت اسکو، هر 10بازی‌اش را برده که بین آنها مسابقات دشواری همچون تقابل با بحرین و عراق هم وجود داشته، اما قطعا مصاف با کره‌جنوبی سخت‌ترین بازی دوران اسکوچیچ از روز اول خواهد بود. این یک سنگ محک جدی برای مرد کروات است؛ امتحانی که اگر در آن بلغزد، خیلی از منتقدان بهانه لازم را برای غرزدن به جانش پیدا خواهند کرد و اگر در آن پیروز باشد، تشکیک در توانایی‌های او بسیار سخت‌تر از قبل خواهد شد.

    شرایط بازی با کره‌جنوبی با همه مسابقات قبلی تیم ملی متفاوت است. درحقیقت پیش از این، مخصوصا در دیدار با تیم‌هایی مثل بحرین و عراق، این تیم ملی ایران بود که عطش انتقام و شور پیروزی داشت. شکست‌های قبلی، هم احساسات ملی‌پوشان را جریحه‌دار کرده بود و هم ناچارمان کرده بود برای صعود، بازی‌ها را ببریم. داستان رقابت با کره اما فرق دارد. در مسابقه امروز شاید یک مساوی هم برای‌مان بد نباشد، اما در عوض تیم رقیب به‌شدت دنبال کسب پیروزی و اعاده حیثیت به‌نظر می‌رسد. کره‌ای‌ها تشنه انتقام هستند و چیزی نزدیک به یک دهه ناکامی آنها در کسب پیروزی برابر ایران باعث شده به چیزی کمتر از برد فکر نکنند. از این جهت هم بازی امروز برای شاگردان دراگان اسکوچیچ، متفاوت و دشوارتر از همیشه است.

   در مسابقه امروز، اعضای ساختار دفاعی تیم ملی هم وظیفه بسیار سنگین‌تری خواهند داشت. به‌طور کلی از زمان حضور اسکوچیچ، عملکرد گلر و مدافعان ایرانی بد نبوده است. ما در این مدت تنها 2 گل خورده‌ایم؛ یکی در دیدار دوستانه با ازبکستان و دیگری در تقابل با هنگ‌کنگ. تیم ملی ایران 3 بازی پیاپی است که گل نخورده، اما طبیعتا حفظ این روند برابر کره‌جنوبی و ستاره‌هایش کار سختی است. زوج شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان در چنین مسابقه‌ای باید ثابت کنند در قواره حضور در مرحله نهایی جام‌جهانی هستند. آنها به مدافعان میانی ثابت و هماهنگ تیم ملی تبدیل شده‌اند و اگر از آزمون امروز هم سربلند بیرون بیایند، کاملا از بقیه رقبا مثل مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی و... فاصله خواهند گرفت. این داستان در مورد علیرضا بیرانوند هم صدق می‌کند. بیرو در رده باشگاهی روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارد، اما کلین‌شیت برابر تیمی مثل کره، او را همچنان از دسترس پیام نیازمند و امیر عابدزاده دور نگه خواهد داشت.

   هر دو مهاجم تیم ملی برای بازی امروز صاحب انگیزه‌های ویژه هستند. سردار آزمون در مسابقه قبلی پنالتی خراب کرده و قول داده جبران کند. او قبلا 2 بار دروازه کره‌جنوبی را باز کرده است؛ بنابراین با یک گل دیگر به علی کریمی و با2 گل دیگر به علی دایی خواهد رسید. این دو اسطوره، برترین گلزنان تیم ملی در تقابل با کره‌جنوبی هستند. از سوی دیگر مهدی طارمی هم که هم‌اکنون در اوج دوران فوتبالش قرار دارد، هنوز موفق به گلزنی به کره‌جنوبی نشده است. مهدی حتما بدش نمی‌آید در تقابل با سون هیونگ مین، گران‌قیمت‌ترین لژیونر آسیا، کره‌جنوبی را هم به فهرست قربانیان خود اضافه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید