• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142671
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QWEzG
+
-

زیر حلقه/ انتخابات

افشین رضاپور- کارشناس بسکتبال

مهلت نام‌نویسی از نامزدهای ریاست مجمع فدراسیون بسکتبال به پایان رسید و حالا 12نفر آماده رقابت هستند. در وهله اول «قد مدیریت» بسکتبال توی ذوق می‌زند چون ترکیب نامزدها، کوتاه‌تر و کم‌وزن‌تر از همیشه است. آیین‌نامه‌های سفت و سخت در شیوه جدید انتخابات در کنار «بی‌تفاوتی» طیف وسیعی از پیشکسوتان و مدیران جامعه بسکتبال نسبت به سرنوشت این ورزش، عوامل اصلی استقبال‌نکردن بسیاری افراد از ورود به کارزار انتخاباتی است. با وجود این، خطاب به داوطلبانی که با آتش تند تغییرات ساختاری و شعارهای به‌دور از واقعیت ورود کرده‌اند باید گفت بسکتبال پیش از هر چیز به همدلی، تفاهم و مشارکت نیاز دارد.

اختلاف سطح
بازی‌های بسکتبال دختران در لیگ با نتایج یکطرفه در برخی دیدارها ناامیدکننده است. 4سال پیش که فیبا به دختران ایرانی مجوز داد تا در مسابقات بین‌المللی با حجاب شرکت کنند، همه خوشحال بودیم که تغییرات اساسی را شاهد خواهیم بود اما پس از گذشت دو سه فصل نه‌تنها حرکتی در جهت رشد بسکتبال زنان صورت نگرفت، بلکه این روزها شاهد اختلافات بسیاری در مربیگری، داوری و حتی بین بازیکنان هستیم. اختلاف سطح بین تیم‌ها در رقابت‌های باشگاهی هم قوز بالای قوز شده مثل اختلاف 70امتیازی در یک مسابقه! در بسکتبال 3‌ نفره فیبا هم، 22پله سقوط کرده‌ایم. افت فاحش بسکتبال زنان نشان می‌دهد بعد از مجوزهای فیبا فقط ذوق کردیم اما در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری اصولی عاجز بودیم.

بدون خارجی
لیگ بسکتبال از شنبه در تهران آغاز می‌شود. با توجه به سوابق تیم‌ها و بازیکنان، از هم‌اکنون می‌توان حدس زد که مسابقات در لیگ 16تیمی در چه سطحی برگزار می‌شود. امسال حضور بازیکنان خارجی در برخی تیم‌ها آن‌هم از ابتدای لیگ تازگی دارد. سال‌های گذشته تیم‌ها بازیکن خارجی را بیشتر در میانه‌ فصل یا پلی‌آف استخدام می‌کردند. این کار نشان می‌دهد تعداد بازیکن در بسکتبال رو به افول است و استخدام خارجی‌ها در شروع فصل که به نیمکت‌‌نشین‌شدن تعدادی بازیکن می‌انجامد، به ما می‌گوید لیگ بسکتبال، ظرفیت 16تیمی‌شدن را ندارد. آش با خارجی‌‌ها آنقدر شور شده ‌که تیم‌های نظامی درخواست داده‌اند حریفان‌شان بدون خارجی‌ها مقابل آنها بازی کنند!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید