• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142571
+
-

ستاره‌ها وزنه نمی‌زنند!

علی داوودی، سهراب مرادی، کیانوش رستمی و حافظ قشقایی چهره‌های مطرحی هستند که به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری دعوت نشده‌اند

ستاره‌ها وزنه نمی‌زنند!

لیلی خرسند

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان از 16آذرماه در تاشکند آغاز می‌شود و از حالا و با توجه به نفراتی که به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند، می‌شود پیش‌بینی کرد که ایران وزنه‌برداران مطمئنی برای گرفتن مدال ندارد. محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ملی 14وزنه‌بردار را به اردوی این تیم دعوت کرده است؛ میرمصطفی جوادی، حسین سلطانی، مرتضی بیگلری، محمدمهدی حیاتی، محمد زارعی، علیرضا معینی، رضا دهدار، سیدایوب موسوی، رسول معتمدی، علیرضا یوسفی، علیرضا سلیمانی، امیر حقوقی، امیر عزیزی و آیت شریفی. از بین این نفرات فقط 2وزنه‌بردار سابقه گرفتن مدال جهانی را دارند. دهدار در مسابقات قهرمانی جهان 2019طلای دوضرب و برنز مجموع دسته 102کیلوگرم را گرفت. موسوی هم سال2017مدال برنز دوضرب دسته 94کیلوگرم را به‌دست آورد.
لیست برخواه چند چهره کم دارد. علی داوودی در دسته فوق‌سنگین به اردو دعوت نشده است. داوودی 2ماه پیش در بازی‌های المپیک مدال نقره گرفت، اما چرا به جهانی نمی‌رود؟ می‌گویند داوودی خودش از مسابقات قهرمانی جهانی انصراف داده است. نظر بعضی‌ها این است که او چون می‌داند نمی‌تواند با لاشا تالاخادزه گرجستانی برای مدال طلا رقابت کند، از مسابقات انصراف داده است، ولی افرادی که به داوودی نزدیک هستند می‌گویند به‌خاطر برخوردهایی که مسئولان فدراسیون بعد از المپیک با او داشته‌اند، دلخور است و فعلا نمی‌خواهد در هیچ مسابقه ای رسمی شرکت کند. با این حال داوودی به همشهری می‌گوید: «نه، دلخوری از کجا آمده است؟ من فقط به استراحت نیاز دارم. اگر در مسابقات شرکت می‌کردم، نتیجه خوبی نمی‌‌گرفتم.» اگر داوودی به خواست خودش از مسابقات جهانی کنار کشیده باشد، این نقد به کادر فنی وارد است که چرا در مقابل این خواسته کوتاه آمده است. داوودی می‌گوید: «کادر فنی و فدراسیون خیلی موافق نبودند که من به جهانی نروم، اما قبول کردند.» داوودی درنظر دارد برای بازی‌های آسیایی آماده شود. در نبود داوودی، آیت شریفی و علیرضا یوسفی در دسته فوق‌سنگین به اردو دعوت شده‌اند. یوسفی، قهرمان المپیک جوانان و شریفی، قهرمان جوانان آسیا شده‌اند، اما رکوردهای آنها با سکوی جهانی خیلی فاصله دارد.
سهراب مرادی و کیانوش رستمی هم در لیست برخواه جایی ندارند. آنها که به‌خاطر از دست دادن چند مسابقه انتخابی، نتوانستند به سهمیه المپیک برسند، فدراسیون را مقصر این اتفاق می‌دانند. در همان زمان برگزاری بازی‌ها گفته می‌شد اگر کیانوش و سهراب بودند، حتما می‌توانستند روی سکوی دسته 96کیلوگرم بروند. آنها با طلاهای المپیکی و جهانی‌شان، مطمئن‌ترین وزنه‌برداران برای گرفتن مدال در تاشکند هستند، ولی به اردوی تیم ملی دعوت نشده‌اند. آیا برخواه از اسم آنها می‌‌گذرد؟ کیانوش رستمی از المپیک ریو به بعد، جدا از اردوی تیم‌ملی و به‌تنهایی تمرین می‌کند. فدراسیون و برخواه بعد از بازی‌های توکیو خط و نشان کشیده‌اند که همه باید در اردو و زیرنظر سرمربی تمرین کنند. گفته می‌شود کیانوش قصد ندارد در نحوه تمریناتش تغییری ایجاد کند. شاید دلیل دعوت نشدن کیانوش به اردوهای تیم ملی همین موضوع باشد. سهراب مرادی هم چندی پیش گلایه کرده بود که چرا وزارت ورزش پیگیر دلیل غیبت او در بازی‌های توکیو نشده است. به‌نظر می‌رسد این حرف سهراب هم خوشایند فدراسیون نبوده است. دیروز با برخواه تماس گرفتیم تا دلیل دعوت نشدن سهراب و کیانوش را توضیح دهد، اما او پاسخگوی تماس‌ها نبود. خبر خوش درباره سهراب و کیانوش این است که آنها در حال تمرین هستند و رکوردهایی که به ثبت می‌رسانند، در حد مدال‌های جهانی است. این نظر وجود دارد که آنها با رکوردهای بالا خودشان را به تیم ملی تحمیل می‌کنند و تیم با آنها به تاشکند می‌رود.
حافظ قشقایی هم در تیم برخواه نیست. قشقایی یکی از چهره‌های مطرح دسته 67کیلوگرم است و گفته می‌شود که رکوردهای تمرینی‌ او در حد مدال جهانی است. می‌گویند قشقایی به‌خاطر انتقادی که یکی، دو سال پیش از برخواه کرده بود، مورد غضب او قرار گرفته است. حتی نقل می‌شود که برخواه گفته تا زمانی که مربی تیم ملی است، قشقایی جایی در تیم ندارد. علی هاشمی هم که در المپیک برای ایران وزنه زد، در اردوی تیم ملی نیست. می‌گویند او بعد از بازی‌های توکیو خیلی تمرین نداشته است. علی میری هم به‌خاطر مصدومیت به اردو دعوت نشده است. در نبود این نفرات تیم از فردا تا 13آبان در بابلسر اردو می‌زند تا ترکیب نهایی برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان تاشکند مشخص شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید