• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 18 مهر 1400
کد مطلب : 142465
+
-

تا بهمن،بدون تماشاگر؟

فدراسیون فوتبال ایران نامه‌نگاری برای حضور تماشاگران را به‌موقع انجام نداد تا بازی ایران و کره‌جنوبی بدون تماشاگر برگزار شود

تا بهمن،بدون تماشاگر؟

با وجود تمام پیش‌بینی‌ها و اخباری که درباره حضور تماشاگران در بازی ایران و کره‌جنوبی مطرح شده بود، یک سهل‌انگاری ساده از سوی فدراسیون فوتبال ایران حضور تماشاگران را در ورزشگاه آزادی تقریبا غیرممکن کرده است. پیش از این فدراسیون فوتبال از حضور 10هزار تماشاگر مرد و زن در این بازی خبر داده بود. ابتدا حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون از برگزاری جلسات متعددی برای ورود بانوان به ورزشگاه خبر داد و سپس دکتر نوروزی، مشاور پزشکی رئیس فدراسیون اعلام کرد که از وزارت بهداشت برای ورود تماشاگران واکسن‌زده مجوز گرفته شده است. در جریان این مذاکرات، وزارت بهداشت به فدراسیون فوتبال ایران اجازه داده بود که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا یک‌هشتم ظرفیت ورزشگاه را با تماشاگرانی که واکسن زده‌اند، پر کند. ابتدا پیشنهاد شد این ظرفیت 10هزار نفری با دعوت از کادر درمان پر شود تا به این وسیله از این قشر زحمتکش نیز تقدیر و تشکر شود. اما از آنجا که فیفا تأکید دارد بلیت‌فروشی باید برای عموم باشد و بانوان بتوانند آزادانه مثل آقایان برای تماشای بازی بلیت تهیه کنند، چنین کاری منتفی شد. به این ترتیب تصور می‌شد حدود 10هزار تماشاگر عادی با خرید بلیت می‌توانند بازی ایران و کره‌جنوبی را از نزدیک ببینند. اما یک سهل‌انگاری از سوی فدراسیون فوتبال کار را خراب کرد.

  یادشان رفت نامه بزنند!
براساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم‌های میزبان اگر قصد دارند در شرایط فعلی که منطقه درگیر ویروس کرونا‌ست، بازی‌های خانگی خود را با حضور تماشاگر برگزار کنند، باید حداکثر تا 14روز قبل از زمان برگزاری بازی، نامه رسمی بزنند تا AFC با اعزام ناظر و دریافت گزارش‌های ویژه پزشکی، هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. یعنی کافی بود فدراسیون فوتبال 2هفته قبل از بازی نامه‌نگاری‌های لازم را با فیفا و AFC انجام دهد تا هماهنگی‌ها صورت بگیرد. اما فدراسیون فوتبال این نامه‌نگاری را انجام نداد و حالا در فاصله 3روز تا برگزاری این بازی هم دیگر امکان این کار وجود ندارد. بعد از اعلام این خبر، نخستین شائبه‌ای که مطرح شد این بود که فدراسیون برای در امان ماندن از دردسرهای حضور بانوان عامدانه نامه نزده باشد. اما به‌نظر نمی‌رسد این موضوع حقیقت داشته باشد چون شنیده‌های خبرنگار همشهری حاکی از آن است که بحث حضور تماشاگران زن و مرد در این مسابقه در هیأت دولت هم مطرح شده و مقامات رده بالای مملکتی مشکلی با این موضوع نداشته‌اند. حتی بحث و بررسی در این خصوص در هیأت‌دولت انجام شده و مجوزهای لازم هم صادر شده بود تا زنان تماشاگر به همان تعدادی که در بازی با کامبوج حاضر بودند در بازی با کره‌جنوبی هم حاضر شوند. اما کوتاهی فدراسیون فوتبال در ارسال نامه‌های مربوطه، این موضوع را منتفی کرد و همانطور که روز گذشته در رسانه‌ها اعلام شد، حضور تماشاگران در بازی روز سه‌شنبه ایران و کره‌جنوبی به‌احتمال 99درصد منتفی است. ایران و کره‌جنوبی در چهارمین بازی خود از سومین مرحله مقدماتی جام‌جهانی‌2021، روز سه‌شنبه 20مهر از ساعت17در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند. ایران در 2بازی بعدی هم میهمان است و تا حدود 4ماه دیگر یعنی بازی با عراق در هفتم بهمن‌ماه، بازی خانگی نخواهد داشت.

  کامرانی‌فر: نامه دادیم، جواب قطعی ندادند
تا عصر دیروز هیچ‌یک از مسئولان فدراسیون فوتبال واکنشی به این اخبار نشان نداده بودند. تا اینکه بالاخره سرپرست دبیرکلی فدراسیون در گفت‌وگو با فارس مدعی شد مکاتباتی با فیفا انجام شده اما هنوز پاسخی دریافت نشده و خود فدراسیون فوتبال نیز برای حضور تماشاگران در این شرایط دچار تردید است! حسن کامرانی‌فر به فارس گفت: «در تاریخ 21سپتامبر به فیفا ای‌میل زدیم و برای حضور تماشاگران در بازی ایران و کره‌جنوبی اعلام آمادگی کردیم. جزئیات را به فیفا اعلام کردیم اما هنوز جواب قطعی به ما نداده‌اند.» او ادامه داد: «برخی کارها انجام شده اما مقداری نگران هستیم به این دلیل که به‌تازگی پیک کرونا کمتر شده است. امکان دارد نتوانیم در این وضعیت آنگونه که شاید و باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم. به همین دلیل حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی هنوز قطعی نشده و فیفا هم جواب قطعی به ما نداده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید