• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 18 مهر 1400
کد مطلب : 142427
+
-

کتابخانه کرمانشاه؛ 65 درصد پیشرفت بعد از 14 سال

ساخت کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه پس‌از گذشت ۱۴سال از تصویب، هنوز به اتمام نرسیده‌است

کتابخانه کرمانشاه؛ 65 درصد پیشرفت بعد از 14 سال

فرحناز چراغی-خبرنگار

سابقه ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه به سال۱۳۸۶ برمی گردد و امروز با گذشت بیش‌از ۱۴سال از تصویب اجرای این طرح، هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌است؛ پروژه‌ای که در نبود اعتبارات تا به امروز حدود ۶5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه  تا سال1392 به پیشرفت ۳۰درصدی رسید، اما دراین مقطع به مدت ۶سال تعطیل شد و پس‌از آن در سال۱۳۹۷ با تزریق اعتبارات جدید، دوباره آغاز به‌کار کرد و طی ۲سال اخیر به پیشرفت 65درصدی رسیده‌است. این‌درحالی است که قرار بود پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه به محلی برای تجمیع منابع اطلاعاتی استان شامل انواع کتاب‌های چاپی و الکترونیک، نشریات چاپی و الکترونیک، لوح‌های فشرده و ... تبدیل شود.درحال‌حاضر در استان حدود ۸۷کتابخانه و حدود یک‌میلیون و ۱۵۰هزار جلد کتاب وجود دارد. همچنین زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمانشاه به‌حدود ۱۶هزار و ۲۵۸مترمربع می‌رسد که برای هر ۱۰۰نفر، 5/1مترمربع فضای مطالعه موجود است.

افزایش هزینه‌ها
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با بیان اینکه هزینه‌های ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه هر روز بالاتر می‌رود، به خبرنگارهمشهری می‌گوید: درحال‌حاضر حتی اگر ۳۵میلیارد تومان اعتبار هم اختصاص یابد، پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه جمع‌شدنی نیست.
«معصومه حسنی‌خوانساری» با اشاره به افزایش قیمت‌ها و تأثیر این موضوع بر روند اجرای طرح اظهار می‌کند: کلنگ ساخت طرح کتابخانه مرکزی کرمانشاه در سال۱۳۸۶ به زمین زده‌ شد و تاکنون تکمیل نشده‌‌است. تأخیر در اجرای این طرح هزینه‌های مضاعفی به‌همراه دارد که ناشی از تورم است.
وی ادامه می‌دهد: ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه در زمینی به مساحت ۱۱هزارمتربع و در 5طبقه همچنان در دستورکار قرار دارد و با بهره‌برداری از این طرح، گام‌های موثری درمسیر توسعه فرهنگی این استان برداشته می‌شود؛ موضوعی که ضرورت به پایان رساندن هرچه سریع‌تر آن را به‌دنبال دارد.
حسنی‌خوانساری عنوان می‌کند: درصورت اجرای طرح‌های تکمیلی در کتابخانه مرکزی کرمانشاه، تعداد طبقات به 7طبقه و متراژ زیربنا هم به حدود 15هزارمترمربع می‌رسد.

توقف دوباره طرح
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه اظهار می‌کند: از زیرمجموعه‌های کتابخانه مرکزی می‌توان به 2طبقه پارکینگ، رستوران، مخزن کتاب و سالن اجتماعات ۳۰۰نفری، سالن مطالعه و واحد پژوهش اشاره کرد.
حسنی‌خوانساری می‌افزاید: ساخت این طرح مهم تا سال۱۳۹۲ از حدود ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود، اما درآن مقطع به‌دلیل بروز مشکلاتی در زمینه تأمین اعتبارهای موردنیاز، ادامه اجرای طرح متوقف شد.
وی ادامه می‌دهد: این توقف ساخت تا حدود سال ۱۳۹۷ ادامه داشت تا اینکه درآن سال با اختصاص اعتبار 5/5میلیارد تومانی ازسوی مسئولان استان، توانستیم دوباره اجرای طرح را ازسر بگیریم.حسنی‌خوانساری تأکید می‌کند: با همین میزان اعتبار توانسته‌ایم ظرف مدت 2سال پیشرفت فیزیکی پروژه را از ۳۰درصد به حدود ۶۵درصد برسانیم که تاحدودی قابل‌قبول بود. این‌درحالی است که اجرای این طرح سال‌گذشته دوباره متوقف شد که دلیل آن کمبود اعتبارهای موردنیاز بود.

بودجه بیشتری نیاز است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش قیمت مصالح می‌افزاید: هرچه زمان بیشتری بگذرد، به اعتبارات زیادتری برای تکمیل ظرح کتابخانه مرکزی نیاز است.
حسنی‌خوانساری عنوان می‌کند: تا همین چند ماه پیش برآورد ما این بود که با ۲۶میلیارد تومان هم می‌توان پروژه را به پایان رساند، اما درحال‌حاضر و با توجه به افزایش قیمت‌ها، به‌ویژه در حوزه مصالح ساختمانی، حتی با ۳۵میلیارد تومان نیز نمی‌توان این طرح را به سرانجام رساند.

ابرپروژه‌ای چشم‌به‌راه حمایت
وی با بیان اینکه ساخت کتابخانه مرکزی جزو ضرورت‌های کلانشهر کرمانشاه است، می‌گوید: حدود ۴۰درصد از اعتبارات کتابخانه مرکزی کرمانشاه استانی و ۶۰درصد آن از اعتبارات ملی است.
حسنی‌خوانساری می‌افزاید: ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه ابرپروژه‌ای فرهنگی برای استان به‌حساب می‌آید و قرار است مرجعی برای منابع اطلاعات فرهنگی استان شامل انواع کتاب‌های چاپی و الکترونیکی و نشریات و... باشد. بدون شک راه‌اندازی کتابخانه مرکزی نقش مهمی در رونق فعالیت‌های فرهنگ دراستان دارد. به همین دلیل مسئولان کرمانشاه باید اهتمام ویژه‌ای برای به ثمر نشاندن این پروژه داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید