• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 18 مهر 1400
کد مطلب : 142425
+
-

راه‌آهن ایلام در ایستگاه انتظار

اتصال ایلام به شبکه ریلی سراسری کشور در سال1392 تصویب شد، اما تاکنون فقط حدود 10درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است

راه‌آهن ایلام در ایستگاه انتظار

ستاره حجتی-خبرنگار

 با وجود اختراع وسایل حمل و نقل پیشرفته در قرن گذشته و حاضر، هنوز هم هیچ وسیله‌ای امکانات ترابری بیشتری نسبت به قطار برای انسان به ارمغان نیاورده‌است؛ موهبتی که با گذشت یک قرن از ورودش به ایران، هنوز به ایلام نرسیده‌، اما در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به این استان، امیدها به تکمیل این طرح مهم نیمه‌تمام زنده شده‌است.
زندگی بدون گردش چرخ‌های لکوموتیوی که به هر ایستگاه نرسیده، سوت می‌کشد، برای ساکنان حاشیه ریل‌های قطار در شهرها یا روستاهایی که قطار از آنها عبور می‌کند عجیب به‌نظر می‌رسد، اما در استان کم‌برخوردار ایلام بهره‌مندی از امکانات حمل‌ونقل ریلی، رویایی است که هنوز محقق نشده‌است.

تصویب در دولت دهم
سال ۱۳۹۲ و در ماه‌های پایانی دولت دهم بود که ساخت راه‌آهن در استان ایلام و اتصال آن به شبکه سراسری، ازسوی هیأت وزیران وقت به تصویب رسید.
همان زمان و در جریان سفر وزیر وقت راه و شهرسازی، کلنگ ساخت فاز نخست این طرح، که از ایلام تا اسلام‌آباد غرب می‌رفت و از کرمانشاه خط آهن ایلام را به شبکه سراسری کشور متصل می‌کرد، به زمین خورد؛ طرحی که قرار بود براساس تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و قرار گاه خاتم‌الانبیا(ص) به اجرا درآید، اما اعتبار لازم برای آن تأمین نشد.

پایان مطالعات کلی 
این‌درحالی بود که در سال1396، ازسوی مسئولان استانداری ایلام اعلام شد مطالعات کلی طرح راه‌آهن ایلام انجام و نقشه اجرایی آن پس‌از گذشت ۴سال از کلنگ‌زنی، تهیه شده‌است. براین اساس درسال1396 ساخت راه‌آهن استان ایلام در فهرست ۶طرح اولویت‌دار دولت دوازدهم قرارگرفت.
همان زمان ازسوی مسئولان معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری ایلام اعلام شد که درصورت اختصاص اعتبار، ۴ تا ۵سال دیگر، یعنی در سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱، ریل راه‌آهن از ایلام به اسلام‌آبادغرب می‌رسد.

پیشرفت 10درصدی
تا یک سال پیش، یعنی مهرماه ۱۳۹۹، تنها دستاورد اجرای طرحی که عنوان «اولویت‌دار» را یدک می‌کشید، قول مساعد وزیر وقت راه و شهرسازی در دیدار با استاندار و نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر تسریع روند عملیات اجرایی این طرح بود.
این‌درحالی بود که همه دست‌اندرکاران مربوط، دلیل کند پیش رفتن طرح را نبود اعتبارات موردنیاز و تأمین نشدن فاینانس درنظر گرفته شده اعلام می‌کردند؛ موضوعی که گلایه‌های بسیاری را به‌ویژه ازسوی مردم ایلام به‌همراه داشت. آنان از مسئولان انتظار داشتند که براساس وعده‌های پیشین، ساخت راه‌آهن ایلام از سرعت مطلوبی برخوردار شود، چراکه می‌تواند گره‌های بسیاری از زندگی و حتی معیشت آنان بگشاید.
با توجه به این موضوع، عملیات اجرایی این طرح در پاییز سال‌گذشته به‌صورت ویدئوکنفرانسی آغاز شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال‌حاضر فقط ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راه‌آهن؛ مطالبه مردم 
«عیسی شاهد» یکی از تجار ایلامی است که دراین باره می‌گوید: ساخت راه‌آهن و گسترش خطوط آن، برای توسعه استان به‌ویژه در بخش تجارت و ترابری کالا بسیار ضروری و اقدامی راهبردی است. ترابری امن و ارزان، بستر مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران در استان را فراهم می‌کند. 
او ادامه می‌دهد: اگرچه برای اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور، بسیار دیر اقدام شده‌ و بخشی از محرومیت‌های استان به‌دلیل نبود مسیرهای مواصلاتی مناسب به‌ویژه در حوزه ریلی است، اما اکنون باید عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کرد. دولت سیزدهم می‌تواند با سرعت دادن به اجرای این طرح، گام مهمی در مسیر توسعه همه‌جانبه ایلام بردارد.
«محمد بیرانی» یکی دیگر از شهروندان ایلامی دراین زمینه اظهار می‌کند: برخورداری از خطوط راه‌آهن و امکانات حمل‌ونقل ریلی، حق طبیعی مردم این استان است. سال‌هاست که مسئولان در دولت‌های قبل به ما وعده بهره‌مندی از راه‌آهن می‌دهند، اما هنوز در حسرت شنیدن صدای سوت قطار مانده‌ایم.
او ادامه می‌دهد: بارها این موضوع را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مطالبه‌های مردم و اصناف مختلف استان، به گوش مسئولان مختلف و ازجمله روسای‌جمهور گذشته رسانده‌ایم، اما آنچه نصیب‌مان شد، فقط انتظار بود. اکنون از مسئولان دولت سیزدهم انتظار داریم به این خواسته مردم ایلام جامه عمل بپوشانند و گام‌های اجرایی موثر برای به سرانجام رساندن این طرح بردارند. 

امید به تکمیل هرچه سریع‌تر
با وجود تصویب طرح ساخت راه‌آهن استان ایلام در دولت دهم و پیگیری‌های انجام شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اکنون اجرای این طرح به دولت سیزدهم رسیده‌است.  معاون عمرانی استاندار ایلام با تأکید براینکه تسریع در اتصال استان به شبکه ریلی کشور یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم استان است، می‌گوید: توسعه ریلی یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی ایلام است که تسریع در روند اجرای آن، به‌ویژه با توجه به تردد بالای سالانه زائران عتبات‌عالیات و همچنین به‌منظور توسعه تجارت دراستان، بسیار ضروری است.
«احمد کریمی» ادامه می‌دهد: سال‌گذشته ۹۰میلیارد ریال برای تکمیل این طرح درنظر گرفته شد و در بودجه سال‌جاری نیز ۷۰۰میلیارد ریال دیگر برای ادامه اجرای آن اختصاص یافته و از محلی دیگر نیز بین هزارو۵۰۰ تا ۲هزار میلیارد ریال به پروژه اتصال راه‌آهن ایلام به شبکه ریلی سراسری از طریق استان کرمانشاه اختصاص یافته‌است.
وی اضافه می‌کند: در سفر اخیر رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت به ایلام، این موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم استان مطرح شد و امیدواریم با توجه به حمایت‌های مسئولان ارشد کشور، هرچه سریع‌تر شاهد تکمیل ساخت راه‌آهن ایلام و بهره‌مندی مردم از آن باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید