• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142380
+
-

ماجرای تعلیق

ظریف: واژه «تعلیق» در یکی از ضمائم برجام، مربوط به تحریم‌های آمریکا نیست

حاشیه
ماجرای تعلیق

 سخنان اخیر محمدجواد ظریف درباره چند و چون تنظیم برجام حاشیه‌ساز شد. انتقادها به این سخنان تا آنجا پیش رفت که منتقدان برجام خواستار محاکمه ظریف و حتی حسن روحانی شدند.
چنانکه محمدحسن آصفری، نایب ‌رئیس کمیسیون امور داخلی، زهره الهیان، محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان و احمد راستینه در گفت‌وگوهایی جداگانه خواستار پاسخگویی و حتی محاکمه محمدجواد ظریف و تیم مذاکره برجام و نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق شدند.

ظریف چه گفت
وزیر سابق امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب در گفت‌وگو با مردم در یک گروه مجازی به بررسی اهمیت احیای برجام پرداخت و در بخشی از سخنانش به روند تنظیم متن این توافقنامه پرداخت که حالا باز هم او را به صدر اخبار کشانده است. او در بخشی از سخنانش با تأکید بر بازگشت به برجام گفت: «نگرانی اسرائیل از سلاح هسته‌ای ایران نبود، بلکه نگرانی‌شان به‌خاطر این بود که برنامه‌ای که چند دهه رویش کار کرده بودند، یعنی امنیت‌سازی‌ ایران [تلاش برای اینکه ایران را مشکل امنیتی برای جهان قلمداد کنند] را برجام نابود کرد. معتقدم باید به برجام برگردیم و باید از این فرصت استفاده کنیم.»
ظریف در ادامه با اشاره به سخنان خود در مجلس شورای اسلامی گفت: «من در مجلس گفتم، کلمه «تعلیق» در برجام نیست، اشتباه از من بود؛ البته این دلیل بر این نیست که برجام را نخوانده‌ام. واقعیت این است که به کسانی که ضمائم را مذاکره می‌کردند، دستورالعمل داده بودیم که از بعضی عبارات استفاده نشود، اما در لحظات آخر که یکی از ضمیمه‌های برجام داشت مذاکره می‌شد، نماینده اروپا گفته بود که ما تحریم‌های ایران را لیفت و لغو می‌کنیم، اما تصمیمات اتحادیه اروپا را که شامل چیزهای دیگری هستند، نمی‌توانیم «لیفت» بکنیم؛ البته تا زمانی که کل تمام تحریم‌ها مثل تحریم نظامی و ... که براساس قطعنامه شورای امنیت بودند برداشته شود؛ لذا این را الان ساسپند (تعلیق) می‌کنیم و بعد لیفت (لغو) می‌کنیم. پس این بحث تعلیق به آمریکا هیچ ربطی نداشت و به تحریم‌های اروپا ارتباط داشت. آن هم نه در مورد تحریم‌های کنونی، بلکه در مورد تحریم‌هایی که قرار بود بعدا برداشته بشود. 3یا4بار کلمه ساسپند(تعلیق) در ضمیمه استفاده شده بود. این را مذاکره‌کننده ما که داشت ریز اینها را بحث می‌کرد و در لحظات آخر اضافه شده بود، به ما اطلاع نداده بود. اما دوستان آمدند از این ذره استفاده کردند و گفتند ظریف برجام را نخوانده است که ظلم بزرگی به واقعیت بود و حقیقت نبود.» محمدجواد ظریف پیش از این هم در گفت‌وگویی با انتخاب گفته بود: «واژه تعلیق در یکی از ضمیمه‌های برجام آمده؛ آن هم در مورد اصل تحریم‌ها نیست بلکه درباره «قوانین اتحادیه اروپا»ست. قسم جلاله می‌خورند که من برجام را نخوانده‌‌ام؛ من نمی‌دانم واقعا اینها چه حجتی دارند. درحالی‌که بخش‌های زیادی از برجام انشای من است.»

استقرار تیم بازرسی کمیسیون اصل90 در نهاد ریاست‌جمهوری
مجلس یازدهمی‌ها طی 16ماهی که روی کار آمده‌اند به جد بحث رسیدگی به روند مدیریتی دولت دوازدهمی‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند و در جدیدترین اقدام نمایندگان در این میدان، حالا رئیس کمیسیون اصل90 خبر داده است: پرونده‌ای درباره ترک فعل‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق در کمیسیون اصل۹۰ مجلس تشکیل شده و این کمیسیون در حال رسیدگی به ابعاد مختلف آن است. به گزارش فارس، حسن شجاعی افزود: بیش از ۵۰۰هزار امضا و شکایت از حسن روحانی به کمیسیون اصل۹۰ مجلس رسیده است و حتی برخی از طومارها هم به این کمیسیون رسیده که خیلی از آنها به‌صورت دستی نوشته شده و امضاهای مردمی دارد که به آنها هم رسیدگی خواهد شد. رئیس کمیسیون اصل90 مجلس تصریح کرد: مقرر شده که تیم بازرسی کمیسیون
اصل۹۰ مجلس در نهاد ریاست‌جمهوری مستقر شود تا برخی از ترک فعل‌ها یا حتی فعل‌هایی را که رئیس‌جمهور سابق داشته است، بررسی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید