• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142346
+
-

کیفیت زندگی در تهران مورد توجه قرار گیرد

روز تهران
کیفیت زندگی در تهران مورد توجه قرار گیرد

مؤسسه «تهران، مطالعات کلانشهر» به مناسبت گرامیداشت 14مهرماه، روز تهران طی بیانیه‌ای اعلام کرد: روز تهران از آن نظر حائز اهمیت است که پرداختن به وجوه متکثر در مرزهای طبیعی تاریخی و تدقیق اهداف و راهبردهایی برای بسامان کردن این کلانشهر (به‌عنوان شهر مادر) و مشخص کردن اقمار انسانی - طبیعی نواحی سکونتی آن را یادآور می‌شود و بستر گفت‌وگوی اندیشمندان و شهرشناسان و تهران پژوهان را برای مباحثی چالش‌برانگیز فراهم می‌سازد.
مؤسسه «تهران، مطالعات کلانشهر» امید دارد که با تغییرات جدید و جایگزینی کارگزاران، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در حوزه شهری، به نیازهایی چون ارتقای فرهنگ و کیفیت زندگی شهروندان، حقوق شهروندی، ساماندهی کالبد و فضا و منظر شهری، حفظ و نگهداری میراث شهر، آینده شهر و طرح‌های راهبردی توسعه، توانمند‌سازی‌ مدیریت یکپارچه شهری، ساماندهی حوزه عملکردی منطقه کلانشهری شهر و... بیش از پیش توجه شود.
این مؤسسه از سیاستگذاران و کارگزاران حوزه مدیریت شهری انتظار دارد، با کاهش فاصله نهادهای تخصصی و مدیریت شهری در پیشبرد برنامه‌های توسعه و نقش‌پذیری ایشان در حل معضلات جاری و ترسیم آینده تهران، تلاش به‌عمل آورند. انتظار می‌رود با شناخت هرچه بیشتر ابعاد و مقیاس‌های فرهنگی، اجتماعی شهر تهران به ایجاد زمینه‌های مشارکت پذیری پایه‌ای و هوشمند شهروندان تهرانی، حمایت همگان را در اداره شهر جلب نمایند. همچنین از جزیره‌ای شدن محلات و نمادهای شهری و ایجاد مناطق شهری با خرده فرهنگ‌های متعدد که می‌تواند در چالشی دائمی با نیروهای شهری شکل گیرد، جلوگیری کنند. از سویی باید مصرانه به ایجاد یک اقتصاد شهری کارآمد و به روز با ابزار درآمدهای پایدار و جذب سرمایه‌های سرگردان برای رشد و توسعه متوازن شهر، دست یابند. انتظار می‌رود، با پیامدهای ناشی از سوداگری زمین، آلودگی هوا، ترافیک، فقدان عدالت اجتماعی فضایی شهر، رویکردی فراگیر داشته باشند. همچنین برای حفظ میراث تاریخی، فرهنگی و دستاوردهای انسانی - طبیعی تهران، به‌عنوان سرمایه‌های بی‌بدیل، جانبدارانه و حمایتگر عمل کنند. به برچیدن بسترهای جرم خیز، بزه و اعتیاد با مشارکت نهادهای مدنی و متخصصان و جامعه‌شناسان به‌طور اصولی و بنیادی کمک دهند. در یک طرح جامع فراگیر و کاربردی، به نقش پایتخت به‌عنوان یک شهر جهانی اهتمام ورزیده و در ترسیم برنامه (تهران در افق1420) با اندیشمندان و تهران پژوهان فعال در این حوزه همکاری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید