• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 12 مهر 1400
کد مطلب : 142215
+
-

نخستین عکس عطارد از فاصله نزدیک

به سوی آینده
نخستین عکس عطارد از فاصله نزدیک

فضاپیمای اروپایی - ژاپنی «بپی کلمبو» (BepiColombo) در ماموریتی بی‌سابقه نخستین تصاویر خود را از سیاره عطارد در پروازی نزدیک به سطح این سیاره به زمین ارسال کرده است. این در حالی است که این فضاپیما به سمت این سیاره منظومه شمسی حرکت می‌کند و ماموریت دارد 2 کاوشگر را به مدار آن در سال2025برساند. به گزارش روزنامه گاردین، این دو مدارگرد به‌مدت یک سال اطلاعات مورد نیاز اخترشناسان درباره این سیاره کوچک که نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است را جمع‌آوری می‌کنند.
این ماموریت به‌نام ریاضی‌دان و مهندس ایتالیایی «جوزپه بپی ‌کلمبو» نامگذاری شده است. ماموریت مشترک آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ژاپن در سال۲۰۱۸ شروع شده و قرار است طبق برنامه 2 مدارگرد این فضاپیما وارد مدار عطارد شوند. یکی از این مدارگردها متعلق به آژانس فضایی اروپا و دیگری متعلق به آژانس فضایی ژاپن است. زمانی که فضاپیمای بپی‌کلمبو به اندازه کافی به عطارد نزدیک شود، ماژول ترانسفر مرکوری از آن جدا شده و مدارگردها کارشان را آغاز خواهند کرد. عطارد در فاصله‌ای کمتر از ۶۰میلیون کیلومتر نسبت به خورشید قرار دارد و دمای آن بسیار بالاست. پس از عبور از 199کیلومتری عطارد، فضاپیما یک عکس سیاه و سفید با وضوح پایین با یکی از دوربین‌های نظارتی خود گرفت. آژانس فضایی اروپا در این خصوص می‌گوید که تصویر گرفته‌شده، نیم‌کره‌شمالی این سیاره را نشان می‌دهد.
به‌طور کلی ماموریت بپی کلمبو تمام جنبه‌های این سیاره مرموز را از هسته تا فرایندهای سطحی، میدان مغناطیسی و فضای خارج از کره مورد مطالعه قرار می‌دهد؛ هدف درک بهتر منشأ و تکامل سیاره است که نزدیک‌ترین فاصله را به ستاره مادر دارد. عطارد تنها سیاره‌ صخره‌ای است که در کنار سایر سیاره‌های منظومه شمسی به دور خورشید می‌چرخد و دارای میدان مغناطیسی است. میدان‌های مغناطیسی توسط یک هسته مایع تولید می‌شوند، اما با توجه به اندازه آن، هسته عطارد باید مانند اکنونِ مریخ سرد و جامد شده باشد. این ناهنجاری ممکن است به‌دلیل ویژگی‌های ترکیب هسته باشد؛ چیزی که ابزارهای فضاپیمای بپی کلمبو با دقت بسیار بیشتری از آنچه تاکنون امکان‌پذیر بوده است، قادر به اندازه‌گیری هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید