• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 11 مهر 1400
کد مطلب : 142121
+
-

روی خط خبر/ قتل‌عام فیلم‌ها در اکران

با وجود اینکه روند واکسیناسیون عمومی شتاب گرفته، اما هنوز با عادی شدن کامل اوضاع فاصله داریم. همین فاصله هم باعث ایجاد نگرانی است و در حوزه سینما به مشکلات متعددی دامن می‌زند. احتمالا حتی پس از واکسیناسیون عمومی و فروکش کردن موج بیماری، تعداد سینماروها از سال‌های پیش هم کمتر خواهد بود و مشکلات اقتصادی اجازه نمی‌دهد که خیلی‌ها خیال سینما رفتن به سرشان بزند. جز این، مشکلات فراوان در زمینه نمایش فیلم‌های پشت خط اکران‌مانده مسئله مهم دیگری است که چنانچه فکری به حالش نشود، سینمای ایران با معضل بزرگی مواجه می‌شود.
سیدعلی طباطبایی‌نژاد، معاون پخش و اکران شرکت پخش بهمن سبز حوزه هنری که بیشترین تعداد سینما را در ایران در اختیار دارد، درباره وضعیت آینده سینمای ایران به ایلنا گفت: «به واسطه کرونا، همکارانم 2سال بسیار سختی را در سینماها پشت‌سر گذاشته اند؛ ما تعداد بسیار زیادی فیلم در صف اکران داریم که وظیفه شورای صنفی نمایش را بسیار سخت می‌کند و اگر برنامه‌ریزی صحیحی نداشته باشد و پیشنهادات و برنامه‌های جدی برای اکران ارائه نکند، قطعا در سال آینده با روند اکران با مشکل مواجه خواهیم شد. شورای صنفی در این شرایط منتظر ماند تا فیلم‌ها برای اکران متقاضی شوند؛ درصورتی که وظیفه این شورا برنامه‌ریزی صحیح برای اکران است تا رونق در اکران سینماها ایجاد شود. می‌دانیم که در ماه‌های آینده سرانجام وضعیت سینما و اکران بهبود خواهد یافت. پس اقدامات لازم را باید داشته باشیم. پیشنهادم این است که اولا ترکیب شورای صنفی در دوره جدید سینمای ایران، تغییراتی داشته باشد و صنوف خودشان دست به‌کار شوند و سعی کنند نمایندگانی را وارد شورای صنفی کنند که با علم به شرایط و فهم شرایط موجود بتوانند بهترین تصمیمات را برای سینمای ایران فارغ از مرزبندی‌ها و تمایل به فیلم‌های خاص بگیرند، نه اینکه مانند 2سال گذشته در کرونا منفعل عمل کنند. دوم اینکه با توجه به شرایط پیش رو، فیلم‌های بسیاری در صف اکران داریم که نیاز به برنامه‌ریزی صحیح دارند. پیشنهاد می کنم که فیلم‌های تولید شده در سال‌های مختلف در اکران سهمیه‌بندی شوند. به‌طور مثال، از سال آینده اگر 7 سرگروه داریم، 3 تای آنها برای اکران فیلم‌های سال۹۹، یکی سال۹۸ و 3 تای دیگر فیلم‌های سال ۱۴۰۰ باشند.» وی درباره استقبال صاحبان آثار از اکران فیلم‌هایشان نیز افزود: «هنوز بسیاری از صاحبان فیلم‌ها برای اکران فیلم‌هایشان راضی نیستند. هنوز نگران‌اند و ترجیح می‌دهند تا نوروز صبرکنند. باید به قاعده‌ها بازگردیم. رهاشدگی باعث آسیب به چرخه اکران می‌شود. اعضای شورا باید دور هم جمع شوند و از پخش‌کننده‌ها سؤال کنند که چه برنامه‌ای برای ماه‌های آینده دارند. ما برنامه خودمان را تا آخر سال  می‌دانیم و به شورا هم اعلام کرده‌ایم. اگر این اتفاق نیفتد در برنامه‌ریزی اکران، قتل عام به راه می‌افتد!»


حرکت برای توسعه سینمای ایران
وزیر ارشاد هنگام بازدید از موزه سینما از آمادگی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در سینمای ایران خبر داد.
به گزارش همشهری، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید پوراحمدی، مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عصر جمعه نهم مهرماه از موزه سینمای ایران و فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند.
در این دیدار محمدمهدی اسماعیلی پس از بازدید از موزه سینما گفت: سینمای ایران بخشی از هویت ملی ماست و خاطرات مشترک زیادی با سینما و تلویزیون داریم؛ به همین دلیل در ابتدای کار باید مروری بر آنچه داشته‌ایم، می‌کردیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر جایی که بتوانیم نگاه‌ها و خاطرات پیشکسوتان سینما را ضبط و حفظ کنیم، اتفاقات خوبی همراه خواهد داشت و گنجینه قابل استفاده‌ای خواهد بود.
اسماعیلی درباره مهم‌ترین اولویت خود در سینما نیز گفت: محمد خزاعی از دوستان قدیم من بودند که این مسئولیت را به او واگذار کردیم؛ زیرا هم اهالی سینما نسبت به ایشان نگاه مثبتی دارند و هم خود او شناخت خوبی نسبت به سینما دارد و برنامه‌ای که ارائه دادند و ما باهم به تفاهم رسیدیم به‌عنوان برنامه تحولی در سینمای ایران است؛ تا براساس این برنامه بتوانیم از همه ظرفیت‌های اهالی هنر در سطح کشور در حوزه‌های مختلف سینما بهره‌مند شویم.
وی در پایان تأکید کرد: باید عقب‌افتادگی‌هایمان در تولید آثار فاخر سینمایی را با حمایت و پشتیبانی جدی مجموعه دولت و شخص رئیس‌جمهور جبران کنیم. پس از بازدید محمدمهدی اسماعیلی و محمد خزاعی از بخش‌های مختلف موزه سینمای ایران، فیلمخانه ملی ایران و بخش‌های نیمه‌تمام آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار لازم علاوه بر اتمام بخش‌های باقیمانده، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و از گنجینه سینمای ایران به شیوه استاندارد محافظت شود.


تعطیلی سینماها
سخنگوی انجمن سینماداران برنامه تعطیلی سینماها در روزهای پایانی‌ ماه صفر را اعلام کرد. محمدرضا صابری در گفت‌وگو با مهر درباره برنامه تعطیلی سینماها به مناسبت ایام سوگواری پایان‌ماه صفر گفت: سینماهای سراسر کشور روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه برابر با ۱۳ و ۱۵ مهرماه همزمان با وفات پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) به‌طور کامل تعطیل هستند. وی در تشریح وضعیت فعالیت سینماها در روزهای دیگر هفته نیز توضیح داد: روز دوشنبه و چهارشنبه نیز فیلم‌های کمدی تنها تا ساعت ۱۸ اجازه اکران دارند، اما «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و فیلم‌های اجتماعی دیگر تا آخرین سانس سینماها می‌توانند اکران داشته باشند. صابری در پایان خاطرنشان کرد: سینماهای سراسر کشور از روز جمعه ۱۶ مهرماه به روال معمول فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند. فیلم سینمایی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی با فروش ۱۳میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان با فروش یک‌میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان و «تک تیرانداز» ساخته علی غفاری با فروش ۵۷میلیون تومان 3فیلم اول جدول فروش هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید