• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 11 مهر 1400
کد مطلب : 142118
+
-

3 ستاره برای 007

بیست و پنجمین جیمزباند نظر اغلب منتقدان را به‌خود جلب کرده است

3 ستاره برای 007

آرش نهاوندی- مترجم

«زمانی برای مردن نیست» یکی از فیلم‌هایی بود که صنعت فیلمسازی و بزرگ‌ترین کمپانی‌های فیلمسازی مدت‌ها در انتظار اکران آن بودند تا شاید این فیلم بتواند با جذب تماشاگران به سالن‌های سینما، خون تازه‌ای در رگ‌های کالبد نیمه جان صنعت رو به احتضار سینما در دوران پسا‌کرونا تزریق کند. تا اینجای کار نمایش اول زمانی برای مردن نیست، در رویال آلبرت هال لندن باعث انتشار موج زیادی از نقدهای مثبت و منفی در فضای رسانه‌ای درباره این فیلم شده‌ است. محبوبیت فیلم‌های باند که در آن یک جاسوس انگلیسی در حد یک قهرمان شکست‌ناپذیر به تصویر کشیده شده، در بریتانیا تا حدی بالاست که یک روز پس از نمایش این فیلم در لندن، بازیگران و عوامل اصلی، با استقبال اعضای بلندپایه خاندان سلطنتی بریتانیا روبه‌رو شدند.
این فیلم که پنجمین و آخرین فیلم جیمز باند با بازی دنیل کریگ محسوب می‌شود مورد تحسین و تمجید اغلب منتقدان و تماشاگران سینما قرار گرفته است. بیشتر نقدها درباره این فیلم مثبت بوده و بیشتر منتقدان 5ستاره کامل به فیلم زمانی برای مردن نیست، اختصاص داده‌اند. اگرچه برخی از منتقدان ازجمله منتقد ایندپندنت نیز استقبال چندانی از این فیلم نکرده و تنها 3ستاره از مجموع 5ستاره به آخرین فیلم دنیل کریگ اختصاص داده‌اند. برخی از منتقدان نیز از طولانی بودن فیلم و اغراق‌آمیز بودن برخی از صحنه‌های آن و رعایت نشدن قواعد اکشن فیلم‌های جیمز باند در آن انتقاد کرده‌اند. برخی دیگر  از منتقدان هم به‌طور ویژه بازی دنیل کریگ و برخی دیگر نیز بازی رمی مالک در نقش ضد‌قهرمان فیلم را ستوده‌اند.
پیتر برادشاو، منتقد گاردین ضمن اختصاص 5ستاره کامل به این فیلم، «زمانی برای مردن نیست» را یک فیلم حماسی مهیج، گیرا و همراه با صحنه‌های ترحم‌آمیز و تأثربرانگیز و در عین حال حاوی سکانس‌های کمدی و اکشن و وحشت، توصیف کرده که به‌طور جسورانه‌ای در برخی از سکانس‌های آن جلوه‌هایی‌ از اکشن به سبک فیلم‌های کلاسیک نیز به تصویر کشیده شده است. او در ادامه نوشت:این فیلم فستیوالی است از مسائل بیهوده و پیچیده که در دنیایی مملو از توطئه‌های از پیش‌طراحی شده رخ می‌دهد. با این حال پیتر برادشاو در نتیجه‌گیری خود، «زمانی برای مردن نیست» را فیلمی به‌شدت لذتبخش و تماشایی توصیف کرده است.
اوئن گلیبرمن، منتقد ورایتی نیز فیلم زمانی برای مردن نیست را بهترین فیلم با بازیگری دنیل کریگ پس از فیلم کازینو رویال توصیف کرده است. او همچنین نوشته است: کری جوجی فوکونگا توانسته تمام عناصر یک فیلم خوب ماجراجویانه درباره مأمور 007را در فیلم زمانی برای مردن نیست کنار هم قرار دهد.
او در ادامه با اشاره به شیوه آرایش موی سر دنیل کریگ در این فیلم از بازی وی تمجید کرده و نوشته: کریگ، به‌طور استادانه‌ای جیمزباند را در زمانی برای مردن نیست، به‌عنوان نیرویی شکست‌ناپذیر و همزمان فردی دارای وجوه انسانی همراه با ضعف‌های پنهان نشان داده است.
گلیبرمن همچنین بازی رمی مالک در نقش لوتسیفر سافین، ضد‌قهرمان فیلم را ستوده و نوشته، رمی مالک با چهره‌ای دارای لک وپیس و نگاه‌های دزدکی و صدای ملایمی که اغلب راهب‌های فاسدالاخلاق را به یاد می‌آورد، توانسته به طرز خیره‌کننده و جالبی در نقش شخصیت نفرت‌انگیز فیلم ظاهر شود.
رابی کالین نیز در تلگراف نوشته است:کری جوجی فوکوناگا در این فیلم به‌طور رضایت‌بخش و به نحو بسیار مطلوبی به فصل پایانی حضور دنیل کریگ در فیلم‌های جیمز باند خاتمه داده است. او در این فیلم از تمام عناصر و جذابیت‌های اکشن و بصری که در یک فیلم از مأمور 007می‌توان متصور بود، استفاده کرده است. او در ادامه از اینکه انتظارها برای دیدن بیست وپنجمین فیلم جیمز باند به پایان رسیده ابراز خشنودی کرده و عنوان کرده است که باعث خوشحالی است که دوباره فیلمی از جیمز باند در سالن‌های سینما به نمایش درمی‌آید.
جاناتان رامنی از اسکرین‌دیلی نیز درباره زمانی برای مردن نیست در نقدی نه چندان مثبت که بیشتر جنبه منفی نیز دارد، نوشته است: قطعا در این فیلم خیلی از قواعد سری فیلم‌های جیمز باند شکسته شده اما این ساختارشکنی تأثیر خیلی زیادی بر روند فیلم نگذاشته است. او در بخش دیگری از نقد خود به این مسئله اشاره کرده که از خیلی موارد این فیلم می‌توان سرسری گذشت، اما همچنان موارد مورد بحث زیادی درباره زمانی برای مردن نیست وجود دارد. می‌توان در مجموع اینطور ارزیابی کرد که فیلم زمانی برای مردن نیست به طرز عجیبی فاقد جذابیت و لطافت طبع است. کلاریس لاگری ،منتقد ایندپندنت نیز با اختصاص تنها 3ستاره از 5ستاره به زمانی برای مردن نیست، چندان از این فیلم استقبال نکرده و زمانی برای مردن نیست را فیلمی مهمل در ژانر فیلم‌های جاسوسی توصیف کرده است. او البته کارگردانی این فیلم را مورد تحسین قرار داده و نوشته است کری جوجی فوکوناگا فیلم اکشن بسیار فوق‌العاده‌ای ساخته، اما این فیلم در حد و اندازه‌های یکی از سری فیلم‌های جیمز باند نیست. ناامیدکننده‌ترین چیز درباره این فیلم این است که در آن استانداردهای اکشن فیلم‌های جیمز باند رعایت نشده و با دیدن آن تماشاگر خود را در فضای یک فیلم جیمز باند احساس نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید