• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 142026
+
-

پلیس هوشمند، مشارکت عمومی، انضباط اجتماعی

یادداشت
پلیس هوشمند، مشارکت عمومی، انضباط اجتماعی


 سردار حمید هداوند ـ جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ

امروز پلیس از هوشمندترین سازمان‌‌هایی است که در راستای خدمتگزاری به مردم، از تکنولوژی‌های روز بهره می‌گیرد و برخلاف گذشته که گفته می‌شد مجرمان همواره جلوتر از پلیس هستند، امروز با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز تلاش شده که با پیش‌بینی‌های انجام‌شده، پلیس جلوتر از مجرمان باشد و با بهره‌گیری از اقدامات هوشمندانه، مجرمان را در رسیدن به اهداف شومشان ناکام بگذارد.
در این راستا با استفاده از مشارکت عمومی و دعوت مردم به بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز ازجمله نصب دوربین‌های مداربسته که می‌تواند سهم بسیار بازدارنده‌ای در وقوع سرقت داشته باشد و همچنین استفاده از دزدگیر‌های هوشمند، می‌شود در حد بسیاری قدرت عمل سارقان را محدود کرد.
بدون‌شک بهره‌گیری از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز، در جلوگیری از وقوع برخی جرائم می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد‌ که توصیه اکید ما به استفاده بهینه شهروندان گرامی از اینگونه دستاوردهای نوین علمی است. مجرمان نه اینکه از بهره هوشی بالایی برخوردار باشند، بلکه در حقیقت از غفلت و سهل‌انگاری ما سوءاستفاده می‌کنند و از این‌رو هر جا که ما اهمال و سهل‌انگاری داریم، سارقان و خلافکاران از این غفلت ما به نحو مطلوب استفاده می‌کنند که بسیاری از سرقت‌های منزل، خودرو، لوازم داخل خودرو و... همه و همه بدون‌شک به‌دلیل سهل‌انگاری ما در رعایت برخی اصول و اساس لازم‌ است.
به هر حال، در بحث مقابله و پیشگیری از برخی آسیب‌ها، جرایم و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و... قطعا مشارکت عمومی لازم و تأثیرگذار است و باید همه مردم پای کار باشند تا بتوان به نتیجه‌ای مطلوب و مناسب رسید. همچنان‌که در مقابله با ویروس کرونا بدون‌شک جزیره‌ای عمل‌کردن، به هیچ‌وجه نمی‌تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند بلکه برای مقابله با این معضل، مشارکت عمومی و عزمی همگانی لازم است؛ ازاین‌رو باید اذعان داشت که برای مقابله با هر مشکل و معضل اجتماعی و... باید عزمی همگانی داشته باشیم تا بتوان به نتیجه‌ای مطلوب نایل شد.
به‌عنوان مثال، امروز در بحث مقابله با اعتیاد که بلایی خانمان‌سوز است به مشارکت جدی و همگانی همه مردم نیازمند هستیم و همه باید برای مقابله جدی با این معضل بزرگ پای کار باشند، در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید؛ یا در مقابله با مفاسد اقتصادی و... باز هم نیازمند مشارکت عمومی هستیم تا بتوان به‌طور مطلوب و بهنگام با اینگونه معضلات برخورد کرد.
امروز پلیس با معرفی سامانه197 که شماره تلفن دفتر نظارت همگانی است، شهروندان را به مشارکت و همکاری دعوت کرده است تا مردم خادمان خود در نیروی انتظامی را در اجرای ماموریت‌ها با انتقاد، پیشنهاد و تقدیر خود یاری کنند‌ که به‌طور حتم می‌توان با مشارکت عمومی و همگانی بهتر و سریع‌تر از پس مشکلات برآمد.

انضباط اجتماعی
هرچه یک فرد، خانواده، سازمان و جامعه‌ای از انضباط و ضوابط بهتری برخوردار باشد، به‌طور حتم مجموعه منضبط، بهتر و سریع‌تر می‌تواند به اهداف خود برسد. امروز پلیس به‌عنوان یکی از متولیان اصلی که در حوزه انضباط اجتماعی تلاش می‌کند، می‌کوشد تا با بهره‌گیری از نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های تدوین‌شده در حوزه ترافیکی و انتظامی، انضباط اجتماعی را به سهم خود مدیریت کند و در این رابطه روزانه هزاران ساعت کاری فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شود تا شاهد انضباط در بخش‌های مختلف اجتماع ازجمله انضباط ترافیکی باشیم؛ که اگر این مهم به‌خوبی توسط سواره‌ها و پیاده‌ها رعایت شود، شاهد تحقق انضباط اجتماعی در بخش ترافیکی خواهیم بود؛ که تحقق همین امر به‌تنهایی می‌تواند بسیار مهم و مفید فایده باشد، از این‌رو اگر این نظم و انضباط در همه لایه‌های اجتماعی و... ساری و جاری شود، به‌طور حتم همگان از آن منتفع خواهند شد و شاهد شرایطی بهتر از قبل خواهیم بود.
نباید فراموش کنیم که همه ما در قبال خود و اطرافیانمان مسئول هستیم و باید تلاش کنیم که با مشارکت و همکاری و هم‌افزایی جامعه‌ای بهتر داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید