• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141975
+
-

ایثارگران بدانند/ تدفین افراد غیرشهید در گلزار شهدا خلاف شرع است


 در ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران آمده است:
هرگونه جابه‌جایی قبور و دفن افراد غیرشهید یا تغییر کاربری و اجرای هرگونه طرح ساماندهی در قطعات و حریم گلزار شهدا با موافقت بنیاد امکان‌پذیر است.
 با شکایت از مصوبه هیأت وزیران در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، شاکی طی دادخواستی به طرفیت از هیأت وزیران ابطال عبارت «و دفن افراد غیرشهید» در ماده۵ آیین‌نامه اجرایی ماده۱۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، به‌علت مغایرت با موازین شرع مقدس اسلام را خواستار شد. شاکی صرفاً ابطال آن را از بعد شرعی تقاضا و مدعی شد با دفن افراد غیرشهید در گلزار شهدا، ‌شأن و منزلت فرهنگ ایثار و شهادت و جهاد تضعیف می‌شود.
 قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان به موجب نامه شماره ۹۸/۱۰۲/۱۰۷۳۲ مورخ ۱۹ /۴ /۹۸ درخصوص این ادعا اعلام کرد:
 اطلاق مصوبه مورد شکایت از جهت شمول نسبت به مواردی که گلزار شهدا را از صورت مرکز فرهنگی اسلامی خارج می‌کند و موجب عدم‌رعایت قداست و احترام به شهدا و ایثارگران می‌گردد و به‌عبارتی دیگر موجب تضعیف فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت شده و باعث فراموش شدن منزلت و حق عظیم ایثارگران بر مردم و کشور می‌گردد، خلاف سیاست‌های کلی نظام در امور «ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی»  بوده و خلاف شرع است.
 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۳۰/ ۷/ ۹۸ پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرد:
با توجه به اینکه مطابق تبصره ۲ ماده ۸۴ و ماده ۸۷ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، نظر فقهای شورای نگهبان برای هیأت‌های تخصصی و هیأت عمومی لازم‌الاتباع است و حسب مفاد نامه شماره ۹۸/۱۰۲/۱۰۷۳۲ مورخ ۱۹/ ۴/ ۹۸ قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان، فقهای شورای نگهبان اطلاق مصوبه مورد شکایت را خلاف شرع تشخیص داده‌اند، بنابراین در راستای احکام قانونی مذکور و تبعیت از نظر فقهای شورای نگهبان اطلاق عبارت «و دفن افراد غیرشهید» در ماده۵ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به‌علت مغایرت با شرع با استناد به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۱۳ و تبصره ۲ ماده ۸۴ و ۸۸ و ۸۷ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.
حضرت امام‌خمینی رحمت‌الله‌علیه درباره گلزار شهدا فرمودند:
 همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.
گلزار شهدا محل دفن حماسه‌آفرینان شهیدی است که آگاهانه این مسیر را انتخاب کرده‌اند، نگذاریم سیاست‌بازان آن را محل دفن اغیار کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید