• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141960
+
-

توفان حاره‌ای« شاهین» به چابهار رسید


 توده هوای کم‌‏فشار حاره‌ای که به سمت آب‌های چابهار در حرکت بود، روز گذشته در حوالی مدار 23درجه عرض شمالی به چرخند حاره‌ای(توفان) تبدیل و از سوی کمیته توفان کشورهای حاشیه اقیانوس هند به نام «شاهین» نام‌گذاری شد.
مدیرکل بحران سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه این توفان حاره‌ای روی دریا و در منطقه پاکستان شکل گرفته است به همشهری می‎گوید: از آنجا که این چرخند هر لحظه تغییر مسیر می‌دهد، سناریوهای مختلفی را طراحی کرده‌ایم تا در صورت بروز هر اتفاقی توانایی مقابله با آن را داشته باشیم. پیش‌بینی ما این است که بدون تغییر مسیر توفان و باد 50 تا 100کیلومتری را در پیش داشته باشیم که می‌تواند موج‌های با ارتفاع 3 تا 6متر ایجاد کند و تا عمق 100کیلومتری خشکی را تحت تاثیر قرار دهد. پیش‌بینی میزان بارندگی با این چرخند در نقاط ساحلی ابتدا 30سانتی‌متر بود اما اکنون به نظر می‌رسد تا 100 سانتی‌متر بارندگی خواهیم داشت. به گزارش ایرانشهر، علیرضا شهرکی با بیان اینکه این توفان از پسابندر وارد شد و از منطقه پابهار خارج می‌شود‏، می‌افزاید: این توفان در مسیر خود شهرستان‌های دشتیاری، زرآباد، کنارک و چابهار را مستقیم و احتمالا شهرستان‌های نیک‌شهر، قصرقند، فنوج و حتی راسک و سرباز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سامانه شب گذشته (جمعه) وارد منطقه شد و یکشنبه 11مهر از استان خارج می‌شود. وی با بیان اینکه از صبح جمعه 9مهر برای استان هشدار قرمز پیش‌بینی‌ شده است، می‌گوید:  همه نیروها از جمله‎ امدادهای ساحلی و جاده‌ای آماده‌باش هستند و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات امدادی به منطقه گسیل شده است.
اخطاریه تخلیه روستاهای در معرض سیل و توفان توسط فرمانداران ابلاغ شده است و مایحتاج عمومی منطقه مانند نان هم در این شرایط تامین خواهد شد.  شهرکی تاکید می‌کند: اگر توفان بیش از 100کیلومتر سرعت داشته باشد خسارت کمی نخواهد داشت و در این شرایط اولویت ما نجات جان مردم خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید