• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141958
+
-

پیگیری/ مقاوم‌سازی‌خانه‌های زلزله‌زده گناوه


حمیده پازوکی ـ خبرنگار

زلزله 5.2ریشتری ساعت4:45:21 جمعه 9مهر بندر گناوه را لرزاند. این زلزله در عمق ۱۰کیلومتری زمین و نزدیک روستای تاجملکی و اسلام‌آباد و شول بخش مرکزی گناوه به وقوع پیوست.
این زلزله که علاوه بر گناوه در دیلم نیز احساس شده بود موجب شد شهروندان سراسیمه به خیابان‌ها بروند و چند ساعت در خیابان بمانند. پس از زلزله 5.2ریشتری بامداد جمعه، زلزله‌ دیگری به بزرگی 5ریشتر ساعت6:03 جمعه این منطقه را لرزاند. خسارت جانی و مالی قابل توجهی از این منطقه گزارش نشده، اما رخ‌دادن زلزله‌های متعدد از ابتدای امسال در این منطقه نیروهای امدادی را گوش ‌به زنگ کرده است. در نتیجه زلزله، بخش‌هایی از کوه‌های گمارون نزدیک به روستاهای محل کانون زلزله ریزش کرده که خسارتی به‌دنبال نداشته است. همچنین پس از وقوع زلزله اعلام شد که 3نفر آسیب‌دیده‌اند. مدیرکل بحران بوشهر به همشهری می‌گوید: 3نفری که در اخبار از آنها یادشده است وضعیت خوبی دارند. نخستین نفر یک زن باردار بود که برای اطمینان بیشتر به بیمارستان مراجعه کرده بود. نفر دوم دستش در شکستگی شیشه منزل بریده بود و نفر سوم هم هنگام پایین‌آمدن از تخت پایش آسیب دید.
جهانگیر دهقانی با بیان اینکه از ابتدای زلزله صبح جمعه نیروهای امدادی آماده‌باش بوده‌اند، می‌گوید: تا 24ساعت این آماده‌باش ادامه دارد و درصورت ادامه‌دار‌نبودن پس‌لرزه‌ها آماده‌باش به پایان می‌رسد. هم‌اکنون تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند و در حال بررسی وضعیت این مناطق هستند.
وی با بیان اینکه کانون زلزله همان مکانی است که از 29فروردین امسال بارها زلزله را تجربه کرده، اعلام می‌کند: آسیب‌های زلزله قبلی در حال بررسی است و بنیاد مسکن، بازسازی مناطق آسیب‌دیده را به‌زودی آغاز می‌کند. هم‌اکنون هم آسیب زیادی به خانه‌ها وارد نشده است؛ هرچند ترک‌های جزئی در منازل دیده می‌شود که می‌تواند در پی زلزله‌های متعدد ماه‌های گذشته به‌وجود آمده باشد. موارد جدید هم اگر نیاز به مقاو‌م‌سازی داشته باشند از سوی بنیاد مسکن انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در زلزله قبلی180واحد مسکونی نیاز به بازسازی و 60واحد به تعمیر نیاز داشت، می‌گوید: کارهای آواربرداری انجام و پرونده تعمیر و بازسازی تشکیل شده و کم‌کم در حال انجام است. از ابتدای امسال منطقه گناوه بارها لرزش‌های ناشی از زلزله را تجربه کرد. 29فرودین زلزله‌ای 5.9ریشتری در این منطقه اتفاق افتاد. این لرزش‌ها آنقدر زیاد بود که پس از زلزله 5ریشتری 31اردیبهشت اعلام شد که تا آن روز بیش از ۲۴۰پس‌لرزه رخ داده و این شهر درحال ثبت به یک رکورد جهانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید