• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141943
+
-

«باترسی» ایستگاه مطالبه‌گری لندنی

«باترسی» ایستگاه مطالبه‌گری لندنی


  مهدیا گل محمدی | اهالی لندن به‌خصوص آن دسته از بریتانیایی‌هایی که به فرهنگ و سنت این کشور اهمیت می‌دهند نماد مطالبه‌گری و کوتاه نیامدن در برابر خواسته‌هایشان هستند. برای توضیح این ویژگی لندنی‌ها سراغ یکی از ایستگاه‌های متروی این شهر می‌رویم که به‌تازگی افتتاح شده است؛ ایستگاهی که به همراه ایستگاه ناین المس ساخت و راه‌اندازی آنها حدود یک میلیارد و 100میلیون پوند هزینه داشته است. 20سپتامبر یعنی چند روز پیش ایستگاه باترسی یا بترسی Battersea با امکاناتی فوق‌العاده و پیشرفته در شمال لندن افتتاح شد. فضای ایستگاه بزرگ‌تر از ایستگاه‌های دیگر است و پله‌های برقی نیز از نوع جدیدترین مدل‌ها بودند. فضای بیرون از ایستگاه هم طوری طراحی شده است تا مسافران پیش و پس از سفری زیرزمینی بتوانند تجربه خاصی از نشستن در فضای باز و خرید داشته باشند. برای نمونه یک تاکسی قدیمی با سایبانش در واقع یک کافه کوچک است که مسافران دور آن نشسته و می‌توانند قهوه سفارش دهند. از امکانات خاص این ایستگاه بگذریم. مردم مطالبه‌گر لندن تمام این امکانات را کنار گذاشتند و درست دست روی پاشنه آشیل‌های این ایستگاه گذاشتند. چیزی نگذشت که صفحات سایت‌هایی مانند لاندنیست یا مای لاندن مملو از گزارش‌ها و مصاحبه‌های انتقادآمیز درباره این ایستگاه شد. فقط یکی از این گزارش‌ها درباره مردی بود به‌نام آلن بنسون. آلن با ویلچیر خود همراه خبرنگار مای لاندن وارد ایستگاه شده و از نبود امکانات خاص توان‌یاب‌های جسمی و حرکتی می‌گوید. او به‌عنوان گلایه اول محلی را نشان می‌دهد که جای نگهداری سگ و گربه‌های مسافران این ایستگاه است. محل یادشده برای پانسیون حیوانات خانگی حتی تابلوهای بزرگی دارد که در سرتاسر ایستگاه‌ها نشان می‌دهد مسافران چگونه می‌توانند به آنجا برسند. با وجود این هنوز هیچ امکاناتی برای توان‌یاب‌های جسمی و حرکتی در این ایستگاه وجود ندارد. این در حالی است که مسئولان مدام از مزایای این ایستگاه می‌گویند اینکه در مجموع با چند ایستگاه تازه تاسیس دیگر حدود 25هزار شغل ایجاد کرده یا فضای بیشتری برای مسافران در ایستگاه درنظر گرفته شده است. الن بنسون سپس چنین گلایه می‌کند که جدای از این ایستگاه هم در مجموع فقط 40درصد ایستگاه‌های متروی لندن برای توان‌یاب‌های جسمی و حرکتی بهینه‌سازی‌ شده است و تردد در باقی آنها فقط با پله مقدور است. او در پاسخ به این پرسش خبرنگار که چرا درباره این همه مزایای ویژه ایستگاه یادشده خوش‌بین نیست می‌گوید: اگر شما تمام پول یک دوچرخه را قبلا به‌حساب فروشنده واریز کرده باشید (در مورد مترو مالیاتی که دولت دریافت می‌کند) و هنگام تحویل دوچرخه متوجه شوید که پیچ روی یکی از رکاب‌ها سر جایش نیست از فروشنده بابت تمامی اجزای دوچرخه تشکر می‌کنید یا سراغ آن پیچ ریز را می‌گیرید؟ به‌طورحتم سراغ پیچ ریز را می‌گیرید چرا که نقص آن کار باید برطرف شود و گرنه هزینه کل آن مجموعه قبلا پرداخت شده است و جای تشکر خاصی باقی نمی‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید