• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141905
+
-

برآوردها از کاهش تولید زیتون بسیار بیشتر از 10درصد است

افت تولید و اوجگیری قیمت‌ زیتون

قیمت زیتون شور در بازار به 95هزار تومان رسیده و با توجه به آمارهای کاهش تولید زیتون 1400، قیمت‌های بالاتر دور از انتظار نیست

بازار
افت تولید و اوجگیری قیمت‌ زیتون

رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور کشور با انتقاد از اعلام زودهنگام آمار برداشت زیتون، افت تولید امسال زیتون کشور را بسیار بیشتر از ارقام اعلام‌شده از سوی شورای ملی زیتون دانست. مهدی عبدی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه برداشت در باغ‌های زیتون کشور هنوز ادامه دارد، افزود: تیم‌های پایش و رصد انجمن در همه مناطق برداشت زیتون حضور دارند و مشاهدات حاکی از آن است که تولید زیتون کشور در سال‌1400 به‌شدت کاهش یافته است. وی اضافه کرد: برآوردها نشان می‌دهد کاهش تولید امسال بیش از حد تصور است و عملا نمی‌تواند محدود به 10درصد باشد اما برای تعیین میزان دقیق و واقعی کاهش تولید باید تا پایان فصل برداشت که یک‌هفته تا 10روز آینده است، صبر کرد.

افزایش سه‌برابری قیمت زیتون
براساس آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت جهادکشاورزی، حجم تولید زیتون در سال گذشته 120هزار تن بوده است. رئیس شورای ملی زیتون کشور با اعلام این خبر از کاهش 10درصدی تولید زیتون در سال زراعی جاری خبر داد و حجم برداشت امسال را 110هزار تن برآورد کرد. اما نکته مهم در گفته‌های مهدی عباسی، چیزی بود که درباره تأثیر این کاهش تولید بر بازار مصرف عنوان شد؛ آنجایی که اعلام کرد: «اگر کمبودی باشد، در خرداد و تیر سال آتی اثر خود را بر بازار می‌گذارد.» این گفته‌ رئیس شورای ملی زیتون کشور درحالی است که همین امروز هم بازتاب‌های افت تولید، خود را به شکل افزایش شدید قیمت زیتون در بازار نشان داده است. براساس مشاهدات میدانی قیمت کنونی هر کیلوگرم زیتون شور در بازار 90 تا 95هزار تومان است. یکی از فروشندگان این محصول، با بیان اینکه زیتون تولید سال گذشته را 85هزار تومان خریده و 95هزار تومان می‌فروشد، در پیش‌بینی قیمت آینده زیتون به خبرنگار همشهری گفت: «زیتون امسال هنوز به بازار نیامده و قیمت هنوز مشخص نیست، اما وقتی من برای سفارش جدید همین زیتون پارسال تماس گرفتم به من گفته شد قیمت جدید خرید زیتون فله 98هزار تومان است و باید نرخ فروش را 110هزار تومان به بالا درنظر بگیرید.» قیمت زیتون‌های شرکتی و شیشه‌ای هم در ما‌ه‌های اخیر به‌شدت بالا رفته است. شیشه‌های نیم‌کیلویی زیتون شور تا یک‌ماه پیش 35 تا 50هزار تومان بود درحالی‌که تولیدات جدید 68هزار تومان قیمت خورده است. رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور کشور نیز با تأیید افزایش چشمگیر قیمت زیتون طی امسال پیش‌بینی کرد درآینده قیمت‌ها از ارقام موجود هم فراتر برود. به‌گفته عبدی، قیمت‌هایی که امسال برای خرید زیتون تازه در مناطق برداشت مطرح می‌شود، در مقایسه با سال‌های قبل غیرقابل باور و در حد 45تا 50هزار تومان است و مستندات مربوط به این قیمت‌ها و قراردادهای جدید باغات با شرکت‌ها نیز موجود است که به وزارت جهاد ارائه خواهد شد، درحالی‌که سال‌های قبل قیمت خرید 10 تا 15هزار تومان بوده است.

آمار تولید سالانه
رقم تولید سالانه زیتون سبز کشور براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی بین 4 تا 5هزار تن در سال‌های قبل بوده است اما شواهد نشان می‌دهد که برداشت زیتون امسال به این ارقام نزدیک نخواهد بود. رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون در این‌باره گفت: تیم‌های آمار و رصد انجمن در استان‌های ایلام، فارس، کرمانشاه، زنجان، قزوین و گیلان حضور دارند و گزارش‌ها نشان می‌دهد زیتون موجود بر درخت‌ها نسبت به سال قبل فوق‌العاده کمتر بوده است. عبدی افزود: پشت پرده اعلام آمار 10درصدی برای افت تولید، مسائل دیگری وجود دارد و این آمارها، آمار درست و دقیقی نیست. چطور امکان دارد در سال پر‌بارش و پرمحصول آمار تولید 120هزار تن باشد و در سال خشک و کم‌بارش آمار تولید تنها 10هزار تن کاهش داشته باشد؟

زیتون 90هزار تومانی خاطره می‌شود
به‌گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون، باغ‌ها امسال زیتون سبز را کمتر از 45هزار تومان به شرکت‌ها نمی‌فروشند و این رقم بالا به‌شدت بازار را دچار بحران گرانی‌خواهد کرد. عبدی در پیش‌بینی قیمت محصولات فرآوری‌شده زیتون با توجه به افت تولید، گفت: اگر امسال شرایط به همین شکلی پیش‌برود که تابه‌حال پیش رفته است، زیتون کیلویی 90هزار تومان هم به خاطرات می‌پیوندد، چراکه وقتی زیتون سبز 50هزار تومان به فروش می‌رسد، زیتون فرآوری‌شده حداقل 70هزار تومان دست دلال خواهد بود و دلال اگر با همین قیمت 70هزار تومان هم محصولش را به کارخانه بفروشد، تا این محصول مراحل بسته‌بندی و دیگر کارهای جانبی را بگذراند، اعداد و ارقام بسیار بیشتر از 90 و 95هزار تومان خواهد بود و بیشترین سود هم در این میان نصیب دلال می‌شود، چون باغدار باغش را به دلال می‌فروشد. عبدی سیاست‌های غلط دولت قبل در زمینه ممنوعیت واردات و تخصیص ارز را عامل مشکلات حوزه زیتون دانست و افزود: ادامه این سیاست‌ها باعث گرانی و کسری تولید روغن زیتون در کشور خواهد بود. به‌گفته این مقام صنفی، ممنوعیت واردات باعث می‌شود باغداران زیتون را به‌سرعت برداشت کنند و اجازه ندهند تا زیتون به دوره روغنی برسد به همین دلیل امسال هم با کاهش تولید و افزایش قیمت روغن زیتون مواجه خواهیم بود. عبدی‌ قیمت 29هزار تومانی که برای میوه زیتون اعلام شده را با توجه به شواهد موجود غیرممکن دانست و اضافه کرد: اگر واقعا بار 29هزار تومان وجود داشته باشد انجمن اعلام می‌کند که تمام این بار را خریداری می‌کند اما چنین رقمی نمی‌تواند درست باشد.

سرانه مصرف روغن زیتون
سرانه مصرف روغن زیتون در سال‌های قبل به 200گرم رسیده بود اما با توجه به افزایش قیمت و حذف ارز ترجیحی هم‌اکنون سرانه مصرف به نصف دوران طلایی قبل رسیده است. رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن زیتون گفت: ارز ترجیحی به جای روغن سلامت‌محور زیتون به دیگر روغن‌ها داده شد و نتیجه این شد که سرانه مصرف هم‌اکنون به 100گرم رسیده است و حداکثر میزان تولید زیتون در کشور درحال حاضر 10هزار تن برآورد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید