• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141813
+
-

گرینویچ/ توهم بویایی پساکرونایی


دانشمندان سرانجام به این نتیجه رسیدند که ادعای مبتلایان و درمان‌شدگان  کووید-19 درباره دائمی شدن بوی تخم مرغ گندیده در بویایی آنها واقعیت دارد. به گزارش سی ان بی‌سی، اختلال‌های بویایی پساکرونایی واقعیت دارد؛ به این معنی که پس از ابتلا به کرونا دست‌کم 21میلیون نفر به جای بوی غذا یا قهوه بویی شبیه بوی تخم‌مرغ گندیده به مشامشان می‌رسد.
 این عارضه جانبی ابتلا به کرونا به این دلیل پیش می‌آید که ویروس احساس بویایی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و تا ماه‌ها بعد از بهبودی نیز این تأثیر باقی می‌ماند. دانشمندان به این عارضه عنوان توهم بویایی می‌دهند چرا که به‌طور مستقیم فقط از جانب مغز ایجاد می‌شود و محرک بویایی در آن نقشی ندارد.

قتل یک گریزلی

پس از اینکه شواهد از قتل یک خرس گریزلی توسط بزی کوهی حکایت داشت، کارشناسان وارد عمل شده  و آن را تأیید کردند. به گزارش گلوبال نیوز، دیوید لسکین، اکولوژیست حیات وحش در پارک بین‌المللی یوهوی کانادا لاشه خرس گریزلی (بزرگ ترین گونه خرس‌های جهان) را در حالی پیدا کرد که بدنش با شی تیزی سوراخ شده بود. شاهدان هم ادعای عجیبی مبنی بر حمله یک بز به این خرس را مطرح می‌کردند. موردی که تا به حال در این کشور سابقه نداشته است.

فوتبال زنان در ارتفاع 5هزار متری

هر سال جمعیتی از زنان بولیوی موسوم به کوهنوردان چولیتاس که از جامعه بومی آیمارا هستند در ارتفاع 5هزار و 890متری فوتبال بازی می‌کنند. «کوهنوردان چولیتاس» در آخرین صعود خود نذرهای خود را برای سلامتی و سعادت خود و خانواده‌هایشان نثار «پاچاماما» یا خدای زمین کردند. سرپرست آنها «لیدیا هویولاس» است، وجه مشخصه آنها پوشیدن دامن‌های سنتی و نوعی شال رنگی است که روی شانه‌های خود می‌اندازند تا در موقع لزوم با آنها وسایل ضروری را حمل کنند. اکثر این زنان سنتی با مردان کوهنورد ازدواج کرده‌اند و اغلب در کوه‌ها به کارهایی همچون آشپزی مشغول بوده و یا همچون شرپاها کار کرده‌اند. این زنان گروه کوهنوردی خود را در سال۲۰۱۵ تشکیل دادند.  می‌گویند اگر مردها کوهنوردی می‌کنند چرا ما زنان نتوانیم. از آن سال تا‌کنون این زنان شماری از قله‌های بلند بولیوی و نیز بلندترین قله شیلی، کشور همسایه را فتح کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید