• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141787
+
-

جایزه سی کلارک با عنوانی از اتوود

رمانی از استرالیا برنده جایزه بهترین کتاب علمی - تخیلی سال شد

جایزه سی کلارک با عنوانی از اتوود

لورا جین مک کین، نویسنده استرالیایی با نخستین رمان خود با عنوان «حیوانات در آن کشور» برنده جایزه معتبر کتاب‌های داستانی علمی – تخیلی آرتور سی کلارک شد.
به نوشته گاردین، مارگارت اتوود 20سال پیش از آنکه با کتاب «سرگذشت ندیمه» برنده نخستین جایزه آرتور سی کلارک در سال1987 شود، اثری منظوم با عنوان «حیوانات در آن کشور» را انتشار داده بود. اکنون لورا جین مک کین، از عنوان این اثر منظوم اتوود برای نخستین رمان خود استفاده کرده و توانسته جایزه معتبر «آرتور سی کلارک» را از آن خود کند. هیأت داوران جایزه آرتور سی کلارک، داستان این رمان را به‌دلیل اینکه نویسنده توانسته با مضمون داستان نخستین کتاب خود، مرزهای داستان‌های علمی – تخیلی را جا به جا کند، ستوده‌اند. لورا جین مک کی در رمان علمی - تخیلی«حیوانات در آن کشور» داستان انسان‌هایی را روایت کرده که پس از شیوع یک پاندمی، توانایی درک کردن زبان حیوانات را پیدا می‌کنند.
«تام هانتر»، رئیس جایزه آرتور سی کلارک، در اظهاراتی درباره کتاب لورا جین مک کی گفت: این کتاب درباره هزاران گونه از حیوانات و موجوداتی که دراین دنیا در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند و ما نسبت به  آنها احساس بیگانگی می‌کنیم، سخن می‌گوید؛ در واقع این رمان به قربانیان ساکت دنیای واقعی ما که بر اثر بحران‌های آب و هوایی به‌شدت در معرض خطر قرار گرفته‌اند، می‌پردازد. اگر چه موضوعات زیست‌محیطی و اجتماعی که در این کتاب به آنها پرداخته شده موضوعات جدی تلقی می‌شوند، اما هیأت داوران همچنین طنز تلخ این رمان و شخصیت‌سازی‌ آن را ستوده‌اند.
لورا جین مک کین که پیش از این نیز جایزه 100هزار دلاری ویکتوریا در زمینه ادبیات را به ‌دلیل نگارش کتاب «حیوانات در آن کشور»، از آن خود کرده بود، در زمان دریافت جایزه آرتور سی کلارک اعلام کرد: بردن این جایزه که پیش‌تر نویسندگان شاخصی نظیر مارگارت اتوود نیز آن را دریافت کرده بودند، برایم افتخار بزرگی است؛ به‌ویژه که توانسته‌ام با وام گرفتن از نام کتاب منظوم «اتوود» برنده این جایزه شوم. این جایزه‌ای است برای خوانندگان و نویسندگان عاشق ادبیات و نویسندگان جسوری که در رمان‌هایشان دنیاهای موازی و دنیاهای گذشته و آینده را متصور می‌شوند تا دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم برایمان معنا کنند. من به‌طور ویژه به داستان‌هایی که خواننده را به تفکر وادار می‌کنند بسیار علاقه‌مند هستم، اینگونه رمان‌ها به‌خصوص زمانه ما را روایت می‌کنند چرا که در کتاب‌های داستانی متفکرانه جنبه‌های واقعی با رویدادهای خارق العاده در هم می‌آمیزند. جایزه آرتور سی کلارک با اجازه رسمی و با سرمایه این نویسنده مشهور رمان‌های علمی – تخیلی در سال1987 بنیان گذاشته شد. آرتور سی کلارک ابداع گر، آینده نگر و نویسنده رمان‌های علمی – تخیلی بریتانیایی بود که پس از نگارش رمان «2001: اودیسه فضایی» و همکاری در نگارش فیلمنامه اقتباس سینمایی این کتاب که توسط استنلی کوبریک ساخته شد، به شهرت جهانی رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :