• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141765
+
-

رکوردشکنی هند با واکسیناسیون سریع

هند با افزایش سرعت واکسیناسیون و مشارکت مردم خود توانست به کمترین میزان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در 6 ماهه گذشته دست یابد

رکوردشکنی هند با واکسیناسیون سریع

زهرا خلجی- خبر‌نگار

 کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ در اثر کووید-19در هند، خبر خوبی بود که روز گذشته منتشر شد تا امیدها برای رهایی این کشور پرجمعیت از این بیماری بیشتر شود.
 در طول 24ساعت گذشته هند با 18هزار و 795مبتلا و 179فوتی، یکی از کمترین آمارها را در این مورد به ثبت رسانده است. این عدد که طبق آخرین آمار از سوی وزارت بهداشت هند در دسترس قرار گرفته، یعنی کاهش 8/27درصدی نسبت به روز دوشنبه که 26هزار و 41مورد ابتلا ثبت شده بود. به این ترتیب، روز سه‌شنبه برای نخستین‌بار در 201روز اخیر در هند رکورد ابتلا به زیر 20هزار نفر رسید. این کمترین میزان ابتلا در این کشور طی 6‌ماه گذشته به‌حساب می‌آید.
عدد کاهشی مبتلایان و مرگ‌ومیر در این کشور در کنار رقم 860میلیون دوز واکسیناسیون، نشان‌دهنده علت روند کاهشی ابتلا به کووید-19 در هند است. جالب اینکه روز گذشته هند برای پنجمین بار موفق شد آمار واکسیناسیون را به رکورد تزریق 10میلیون دوز واکسن در روز برساند. مانشوک مانداویا، وزیر بهداشت هند در این‌باره گفت: به ملت هند تبریک می‌گویم، چرا که توانستیم یک‌بار دیگر به رکورد تزریق 10میلیون دوز واکسن در یک روز دست پیدا کنیم. این اتفاق در مسیر ایمنی جمعیت میلیاردی این کشور با توجه به پایین آمدن میزان ابتلا و مرگ، یک نقطه عطف به‌حساب می‌آید. پیش از این هند در تاریخ 5شهریور موفق شده بود برای نخستین‌بار رکورد واکسیناسیون 10میلیون نفر از جمعیت خود را به ثبت برساند.
به‌گفته او، برنامه واکسیناسیون به‌عنوان ابزاری برای محافظت از آسیب پذیرترین گروه‌های جمعیتی کشور در برابر کووید-19همچنان به‌طور مرتب در بالاترین سطح بررسی و نظارت می‌شود. طرح واکسیناسیون در سراسر کشور هند از تاریخ 27دی آغاز شد و کارکنان سیستم‌های مراقبت بهداشتی در مرحله اول تلقیح شدند. واکسیناسیون کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با  کووید-19 فعالیت می‌کردند از 14بهمن شروع شد و در فاز بعدی از تاریخ 11اسفند برای افراد بالای 60سال و افراد 45سال به بالا با بیماری زمینه ای واکسیناسیون انجام شد. آنها سپس از 12فروردین، واکسیناسیون عمومی همه افراد 45سال به بالا را آغاز کردند. اما در تاریخ 11اردیبهشت بود که دولت هند تصمیم گرفت برنامه واکسیناسیون را برای همه افراد بالای 18سال گسترش بدهد.
هم‌اکنون دو سوم از جمعیت بزرگسال این کشور حداقل یک دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. 23درصد از جمعیت بزرگسال نیز هر دو دوز واکسن خود را گرفته‌اند. راجش بوشان، یکی از مقامات وزارت بهداشت هند در یک نشست خبری گفت که این نقطه عطف به‌دلیل تلاش فوق العاده برخی از ایالت‌ها به‌دست آمده است. طبق داده‌های دولتی، ‌99درصد از کادر درمان حداقل یک دوز واکسن گرفته‌اند و 84درصد نیز به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. بوشان با این همه تأکید می‌کند که با وجود کاهش در آمار ابتلا و مرگ‌ومیر همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همه حتی واکسینه شده‌های کامل تأکید می‌شود.

کاهش سریع
براساس گزارش رسانه‌های هند تعداد قربانیان کووید-۱۹ در 4 ایالت بزرگ هند در ۲۴ساعت گذشته صفر بوده است که خود یک رکورد به‌حساب می‌آید. روند ابتلا به کووید-19در اکثر مناطق هند به‌طور مداوم کاهش یافته است به جز ایالت جنوبی کرالا که همچنان به عنوان یکی از مناطق آسیب دیده این کشور شناخته می‌شود. روزنامه ایندین اکسپرس گزارش داد که بیش از 20ایالت و مناطق اتحادیه‌ای هند کمتر از 100مورد جدید ابتلا را در روز گزارش کرده‌اند؛ درحالی‌که 10ایالت دیگر کمتر از 10مورد ابتلا را در روز گزارش کرده‌اند. وزارت بهداشت هند طی بیانیه‌ای اعلام کرد که 70درصد مرگ‌های کووید-19در افرادی رخ داده است که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند. این ارقام با شورای تحقیقات پزشکی هند تطبیق داده شده است.
در همین حال، تنظیم‌کننده دارویی هند به سازنده بزرگ واکسن در این کشور، مؤسسه سرم هند (SII) اجازه داده است تا کودکان 7تا 11ساله را در آزمایش واکسن کووید-19 خود ثبت نام کند. این مؤسسه در حال آزمایش واکسن کووید-19 خود - نسخه تولید شده داخلی از واکسن آسترازنکا- روی گروه سنی 17-12سال است و داده‌های ایمنی را برای 100شرکت‌کننده اولیه ارائه کرده است. روزهایی را که هند شرایط بسیار بحرانی را در همه‌گیری       کووید-19 سپری می‌کرد با عکس‌ها و ویدئوهای وایرال شده به‌خاطر داریم، اما حالا معجزه واکسیناسیون در این کشور، نشان می‌دهد هم‌اکنون تنها راه نجات از مرگ بر اثر بیماری همه گیر، تزریق دوزهای معین شده براساس نوع واکسن و همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید