• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14174
+
-

ایران در دوپینگ، هشتم جهان شد!

ایران در دوپینگ، هشتم جهان شد!

محسن محمود‌صفری
آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ لیست کشورهایی که بیشتری دوپینگی را در سال2016 مرتکب شده‌اند منتشر کرد که بر این اساس ایران با 55 نمونه مثبت در رده هشتم قرار گرفت.
در لیست منتشر شده از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در سال2016 کشور ایتالیا در صدر قرار گرفت، بر این اساس 147ورزشکار ایتالیایی در فهرست وادا قرار دارند که این قوانین را نقض کرده‌اند و این کشور با اختلاف زیادی نسبت به فرانسه با 86مورد در‌صدر قرار دارد. همچنین کشورهای ایالات متحده آمریکا با 76نمونه مثبت، استرالیا 75 و بلژیک با 73 مورد سوم تا پنجم هستند. کشورهای روسیه و هند هر کدام 69مورد نمونه مثبت در سال2016 داشتند و کشورهای برزیل و ایران نیز با 55مورد در مکان‌های بعد قرار گرفته‌اند. غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی درباره جدول منتشر شده از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در گفت‌وگو با همشهری‌ورزشی گفت:«وظیفه ما آموزش و آگاهی دادن به ورزشکاران و فدراسیون‌هاست که این کار را باتمام توان داریم انجام می‌دهیم همان‌طور که می‌بینید طی سال‌های اخیر ایران در مسابقات المپیک و آسیایی هیچ نمونه مثبتی ندارد. اگر هم دوپینگی انجام می‌شود در رده‌های پایین است که ورزشکاران به‌دلیل عدم آگاهی یا برای اینکه به مدارج بالاتر راه پیدا کنند انجام می‌دهند. 
سال گذشته 350نمونه از فوتبالیست‌ها گرفته شد که این نمونه‌گیری در همه رده‌ها انجام شد ما حتی از لیگ دو هم نمونه گرفتیم. طبق دستور عملی که داریم این نمونه‌گیری‌ها از همه ورزشکاران به‌صورت رندوم انجام می‌شود و امکان دارد از یک ورزشکار چند‌بار نمونه گرفته شود.» نوروزی در پایان درباره بازی‌های آسیایی جاکارتا و نمونه‌گیری از ورزشکاران ایران در این مسابقات گفت: «ما کارمان را در این خصوص آغاز کرده‌ایم و ورز‌ش‌های پر خطر که بیشترین دوپینگ در آنها دیده می‌شود در صدر این نمونه‌گیری‌ها قرار دارند. 
ورزش‌های مانند وزنه‌برداری،کشتی، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی و جودو که در الویت قرار دارند و حساسیت بیشتری روی آن‌ها خواهیم داشت»  طبق اعلام آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در میان رشته‌ها دوومیدانی با 205نمونه مثبت در صدر قرار دارد و بادی بیلدینگ با 183نمونه، دوچرخه‌سواری با 165نمونه مثبت و وزنه‌برداری با 116نمونه در مکان‌های بعدی هستند. فوتبال نیز 79نمونه مثبت در سال2016 داشته است و این تعداد نسبت به سال 2015 که 108نمونه بود کاهش یافته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید