• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141736
+
-

ورای حد تقریر

جادوی دیوید لین در «لارنس عربستان» همچنان کار می کند

یادداشت یک
ورای حد تقریر


سعید مروتی ـ روزنامه‌نگار

  «لارنس عربستان» پاسخ قاطعی است بر آنچه برخی دوستداران سینمای معاصر جهان ( که فقط شامل فیلم ها نمی شود و سریال ها را هم در برمی‌گیرد) در مورد کهنگی سینمای کلاسیک می گویند. فیلم دیوید لین بعد از گذشت حدود ۶ دهه، همچنان پرطراوت، دست نیافتنی و تکرار ناپذیر است. فیلمی که در اولین اکرانش در ۱۹۶۱ از سوی منتقدان کهنه و دمده خوانده شد، همچنان جلوه و درخشش را حفظ کرده است. ( در حالی که برخی فیلم های مدرن سینمای هنری اروپا که در آن سال ها ستایش همین منتقدان را بر می انگیختند به شکل عجیبی کهنه، ملال آور و در مواردی غیر قابل تحمل شده اند)چند فیلم در تاریخ سینما سراغ دارید که در زمانی طولانی ( بالای ۳ ساعت و نیم) کل ماجرا را در «صحرا، بدون زن، بدون ملودرام و تقریباً بدون صحنه های اکشن» و بدون انبوه جمعیت و سیاهی لشکر برای پر کردن قاب عریض و طویل ۷۰ میلی‌متری، روایت کرده باشد؟ بی‌جهت نیست که فیلم غرابت همراه با طراوتش را همچنان حفظ کرده است.

   برای درک دقیق و حظ کامل از آنچه دیوید لین به انجام رسانده  باید فیلم را دست کم یک بار بر پرده بزرگ سینما دید: نکته ای که راجر ایبرت هم در انتهای نقدش به آن اشاره کرده است. برای نسل ما که در دهه شصت فیلم لین را روی وی اچ اس ( و اگر بختش را داشتیم با کیفیت آیینه!) تماشا کرده بودیم، لارنس خوبی بود و به نظرم وقتی برایمان تبدیل به شاهکار شد که در دهه هفتاد در نمایش فیلمخانه ملی و در قالب دوره فیلم های ۷۰ میلی‌متری روی پرده تماشایش کردیم‌. بعد از سه ساعت و خرده ای ضیافتی که در سینما صحرا مهمان آقای لین بودیم و موقع خروج از سینما صحرا، صدای صحرا هنوز در گوشمان بود و سیمای مرد پیچیده ای که از آرمان گرایی به شکست و فروپاشی می رسید مقابل چشمانمان. بازی پیتر اوتول، عمر شریف، آنتونی کویین، تصاویر فردی یانگ و موسیقی موریس ژار در سینما صحرا، کارکردی جادویی یافته بودند.
 
    از همان صحنه بسیار معروف و بارها ستایش شده خاموش کردن کبریت توسط لارنس و دیزالو از نمایی درشت به نمای دور افق در بیابان های عربستان، دیوید لین مثل یک ساحر، با ابزار کارش، سینما، جادو می کند. جادویی که همچنان کار می کند و قضاوت تاریخ درباره شخصیت لارنس به عنوان مامور مرموزی که منویات بریتانیا را در خاورمیانه اجرا می کرد را نه کاملا کنار می گذارد و نه مقهورش می شود. این که لارنس واقعا که بود را می شود در متن های فراوان و مفصل تاریخی دنبال کرد. آنچه فیلم دیوید لین به ما عرضه می کند ورای حد تقریر است. این سینماست که بی واسطه تر از همیشه با ما سخن می گوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :