• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14170
+
-

مشهورتر از همه فراعنه

مشهورتر از همه فراعنه

فخر دنیای عرب؛ این توصیفی است که عرب‌ها برای محمد صلاح به‌کار می‌برند و بقیه مسلمانان هم به جنبه هم‌دینی با او افتخار می‌کنند. خیلی از هواداران لیورپول هم به‌واسطه درخشش عجیب صلاح در این فصل به‌شوخی اعلام کرده‌اند که مثلا اگر او چند گل دیگر بزند دین‌شان را عوض خواهند کرد و به اسلام خواهند گروید با این شعار معروف:
If he’s good enough for you/He’s good enough for me/If he scores another few/Then I’ll be Muslim .too 
فهد الروکی، نایب رئیس بخشداری مجموعه کعبه اعلام کرده در صورت رضایت پادشاه سعودی بخشی از مجموعه کعبه به نام محمد صلاح خواهد شد. خیابان‌هایی در سراسر مصر به یاد او نامگذاری شده است و حتی مثلا مدرسه‌ای در شهر بسیون. یا بر اساس قراردادی که اپراتور تلفن همراه ودافون در مصر با محمد صلاح بسته است، به ازای هر یک گلی که این مهاجم مصری بزند، به کاربرانش در مصر ۱۱دقیقه مکالمه رایگان هدیه می‌کند. ودافون در مصر ۴۳میلیون کاربر فعال دارد و کاربرانی که بسته‌ «مو صلاح ورلد» را گرفته باشند از آن بهره‌مند می‌شوند. با این کمپین بازاریابی هر گلی که محمد صلاح در لیورپول می‌زند، حدود 100میلیون پوند برای ودافون هزینه خواهد داشت. مو صلاح حتی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری مصر درصد قابل‌توجهی از آرا را به خود اختصاص داد و در حالی که اصلا نامزد انتخابات نبود، بیش از یک میلیون بار نام محمد صلاح روی کاغذ رأی‌گیری نوشته شد تا او از یکی از نامزدها یعنی موسی مصطفی موسی رأی بیشتری جمع‌آوری کند.
آنهایی که او را از نزدیک می‌شناسند دو صفت را در او پررنگ‌تر می‌بینند؛ خیلی خیلی سخاوتمند است، بی‌رحمانه اهل طنز است. او اخیرا دومین بازیکن آفریقایی بعد از ریاپ محرض از الجزایر و لسترسیتی شد که جایزه بهترین بازیکن فصل لیگ‌برتر را می‌برد. 4سال قبل که سهل است؛ تا پارسال هم کسی به این همه توانایی در این بازیکن اعتقادی نداشت. همبازیان او در آ.اس‌رم بعد از باخت 5بردو به لیورپول تعجب می‌کردند که صلاح فصل قبل همین توپ‌ها را خراب می‌کرد و اکنون آنها را گل می‌کند. کونته در توجیه تصمیم باشگاه چلسی برای قرض دادن و سپس واگذار کردن این بازیکن به فیورنتینا و رم گفته: «صلاح 4سال پیش را نباید با الان مقایسه کنیم. فکر می‌کنم تجربه ایتالیا برای او خیلی خوب بوده و مطمئنم الان یک بازیکن دیگر است.» حتی باشگاه سلطنتی الزمالک مصر هم زمانی صلاح را رد کرده بودند. محمود عباس، رئیس سابق الزمالک درباره این بازیکن در سال2011 گفته بود: «او خیلی کار و تمرین لازم دارد.» مو صلاح آن‌زمان در تیم المقاولون العرب مصر عضویت داشت. 
جوی که در حال حاضر به‌نفع مسلمانان و به‌واسطه فوتبال به راه افتاده است بی‌سابقه است. پیش از این ستاره‌هایی مثل پل پوگبا، ریبری، کریم بنزما، اوزیل، محرض و... مسلمان بودند اما این همه مسلمانی آنها سروصدا به راه نیانداخت. شاید بخشی از تبلیغاتی که این روزها روی او صورت می‌گیرد به‌خاطر وجهه عربی او است و نفوذ عرب‌ها در رسانه‌های جهان چنین اعتباری را برایش به همراه آورده است. حتی زیدان هم که در سال2016 به‌عنوان یکی از بانفوذترین مسلمانان جهان شناخته شد و از او به یکی از بهترین بازیکنان تاریخ یاد می‌شود، ‌این‌قدر جنبه مسلمانیت او در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پررنگ نبود. صلاح که اخیرا اعلام کرده هرگز به تتو یا مدل موهایش اهمیتی نمی‌دهد، جدا از کارهای خیریه‌ای که می‌کند زندگی سالمی هم دارد. او در سال2013 با مگی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک دختر 4ساله به نام مکه است. 


روزنامه عربی سعودی سبق گزارش داد معاون شهرداری مکه، فهد الروکی اعلام کرده که قصد دارد قطعه زمینی را در مکه، به‌عنوان یک ژست تشریفاتی برای محمد صلاح در نظر بگیرد. الروکی گفت که او و همکارانش در حال بررسی راه‌های اهدای این هدیه هستند: «در مورد دادن این قطعه زمین چندین گزینه وجود دارد؛ اگر سیستم سعودی اجازه بدهد که زمین به صلاح منتقل شود، قطعه زمینی در مکه مقدس خارج از حرم به او داده خواهد شد. گزینه دیگر این است که یک مسجد به نام او ساخته شود. گزینه سوم هم می‌تواند این باشد که زمین مورد نظر به فروش برسد و پول آن به صلاح اعطا شود. او یک سفیر عالی برای اسلام در غرب است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :