• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14169
+
-

جایگزینی برای بزرگ‌ترین پل معلق ایران

روزنه
جایگزینی برای بزرگ‌ترین پل معلق ایران

فاطمه حافظی/ خرم‌آباد - خبرنگار

بلندترین پل معلق کشور در شهرستان پلدختر در استان لرستان گردشگران زیادی را به این شهرستان و روستای دره‌خزینه می‌کشاند، اما این پل با ۱۱۲ متر طول، ۸۵ متر ارتفاع و ۸۰ متر عرض دهانه، نوروز امسال به دلیل فرسودگی و بی‌توجهی مسئولان تخریب شد. بعد از تخریب این پل، شهرداری اعلام کرد حاضر است پلی جایگزین در منطقه‌ای دیگر و با ارتفاعی بیشتر ایجاد کند، اما میراث فرهنگی تمایلی به ایجاد تفرجگاه در کنار اماکن تاریخی ندارد. از سوی دیگر، استانداری به دنبال بهترین طرح جایگزین برای پل معلق است.



پلی با کف‌پوش شیشه‌‌ای

سرپرست معاونت عمرانی استانداری لرستان به همشهری می‌گوید: قرار است طراح قبلی پل معلق به استان بیاید و درباره امکان‌سنجی طرح جایگزین مشاوره بدهد. پیشنهاد ما این است که پلی با کف‌پوش اپوکسی شیشه‌ای به صورت جایگزین ساخته شود که قابلیت نورپردازی در شب را هم داشته باشد. رضا آریایی می‌افزاید: در این صورت دره‌خزینه به مکان گردشگری و تفریحی تبدیل خواهد شد.
 


مخالفت یا موافقت

این در حالی است که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان می‌گوید: ایجاد هر اثر، بنا و جاذبه‌ای چون پل معلق و تفرجگاه مستلزم رعایت حریم تاریخی در ورودی شمالی شهر است و اگر قرار باشد پل جدید در حریم پل تاریخی ساخته شود، با آن مخالفیم.

سید امین قاسمی البته تاکید می‌کند: منطقه دره‌خزینه یک مکان زیبا و عالی با موقعیت جغرافیایی تاثیرگذار در جذب گردشگر است. این اداره کل آمادگی دارد در صورت تامین اعتبار از سوی استانداری، متولی پل بشود و زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.



پیشنهاد شهرداری

شهردار پلدختر با بیان این‌که شهرستان با ساخت یک پل معلق می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند، می‌گوید: شهرداری پلدختر پیشنهاد ساخت پل معلق روی رودخانه کشکان در ورودی شمالی شهر را داده است.  صمد چراغی‌پور درباره این پیشنهاد توضیح می‌دهد: در ورودی شمالی پلدختر امکان ساخت یک پل معلق مشابه تله‌کابین با ارتفاع و طول بیشتر از پل دره‌خزینه وجود دارد. همچنین در ورودی آن ارتفاعات پارک صخره‌ای به عنوان یک تفرجگاه زیبا و خروجی آن صخره‌های منتهی به تپه گلزار شهدای گمنام به عنوان یک خاستگاه فرهنگی هم مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. وی می‌افزاید: موضوع مهم دیگر وجود زیرساخت‌های لازم از جمله راه دسترسی ماشین‌رو در ورودی و خروجی پل و آب و برق مورد نیاز در طرفین پل است که زمان و هزینه مورد نیاز اجرای طرح را کاهش می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید