• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14168
+
-

یک شورا و 10مصوبه مهم

یک شورا و 10مصوبه مهم

دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، کار خودش را از شهریور گرم سال گذشته شروع کرد تا مردمی که در بهار پای صندوق‌های رأی رفته بودند، نتایج انتخابات خودشان را ببینند و به انتظار عملیاتی‌شدن مطالبات‌‌شان بنشینند. اما طی این مدت، این شورای اسلامی پایتخت، چه کارهای مهمی را سروسامان بخشیده است؟ با نگاهی به سامانه مصوبات این شورا، 10مورد از مهم‌ترین یا خبرسازترین مصوبات آن را مرور کرده‌ایم.

21فروردین97

وضعیت خاص شهرداری تهران و تعیین تکلیف متولی آن، حسابی خبرساز شده بود و خیلی‌ها از شهرداری و شهردار پایتخت صحبت می‌کردند. شورای شهر هم که ارتباط مستقیمی با این ماجرا داشت، بالاخره باید دست‌به‌کار می‌شد. آنها ناچار بودند تا مشخص‌شدن شهردار قطعی تهران، یک سرپرست انتخاب کنند. سمیع‌الله حسینی‌مکارم در چنین روزی و با نظر شورا، به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد. طبق قانون، سرپرست می‌تواند 3ماه شهرداری را اداره کند تا تکلیف شهردار‌ روشن شود.

19فروردین97

یکی از خبرسازترین مصوبات شورای شهر، نپذیرفتن استعفای محمدعلی نجفی بود. نجفی نامه استعفای خودش را در روزهای پایانی اسفندماه، تقدیم این شورا کرده بود و بعضی افراد معتقد بودند که او شاید در روزهای تعطیلات نوروزی، از تصمیم و رأی خودش بازگردد؛ هرچند خودش با قطعیت اعلام کرده بود که قصد ندارد شهردار بماند. شورای شهر ولی در این مصوبه، با استعفای نجفی مخالفت کرد؛ اگرچه سرانجام استعفای شهردار، 2روز بعد تصویب شد و او برای همیشه با مدیریت شهری پایتخت خداحافظی کرد.

13اسفند96

شاید این مصوبه چندان خبرساز نشده باشد ولی در کل برای آن دسته از مردم پایتخت که به‌صورت حرفه‌ای از مترو استفاده می‌کنند و استفاده از آن را به‌عنوان راه‌حلی نهایی برای فرار از ترافیک‌های روزمینی انتخاب کرده‌اند، مهم است. در این مصوبه، قیمت‌های جدید بلیت مترو، تعیین شد. این افزایش قیمت‌ها، البته برای مردم شهر مهم بود؛ چراکه به‌طور مستقیم به زندگی مالی آنها ـ خاصه در این برهه بغرنج اقتصادی ـ ربط پیدا می‌کرد. قیمت بلیت تک‌سفره در این مصوبه، هزار تومان تعیین شد.

10بهمن96

از طرح‌های خبرسازی که توسط شورای پنجم مطرح شد، اصلاح طرح ترافیک و محاسبه نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر بود. طبق این مصوبه، طرح جدید از ابتدای سال97 باید اجرایی می‌شد. این طرح هشت‌ماده‌ای، فرمول‌های جدیدی را برای محاسبه عوارض ورود وسایل نقلیه شهروندان به محدوده‌های طرح ترافیک مرکز شهر مشخص می‌‌کرد. البته خبرسازترین بخش این قانون، مربوط به خبرنگاران بود که بحث‌های زیادی ایجاد کرد. این طرح، حالا مراحل اصلاح را می‌گذراند تا موانع اجرایی‌شدنش رفع شود.

17دی‌ماه1396

در این روز، مصوبه‌ای به‌شدت خبرساز در شورای شهر تهران به تصویب رسید. با توجه به اعتراضات اجتماعی صورت‌گرفته، اعضای شورای شهر پس از جلسه‌ای، به این نتیجه رسیدند که مردم باید برای اعتراضات و پیگیری ‌حقوق مدنی خودشان، جایی داشته باشند؛ در‌نتیجه در مصوبه‌ای، شهرداری تهران را ملزم کردند که مکان مناسبی را برای این اعتراضات تدارک ببیند یا انتخاب کند. این مصوبه، عطف به اصل آزادی تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح و عدم‌اخلال در مبانی اسلام و قانون اساسی، به تصویب اعضا رسید.

19آذر96

زلزله غرب کشور در آذرماه سال گذشته، ایرانیان را داغدار کرد. همه ارگان‌ها با هر چه در توان داشتند، خود را موظف دانستند که به این زلزله‌زدگان کمک کنند. شهرداری تهران نیز در این زمینه پیشقدم شد. البته پیش از این نیز شورای شهر، شهرداری را موظف کرده بود که لایحه اجازه کمک به زلزله‌زدگان توسط شهرداری را تنظیم کند. این کمک‌ها باید از محل مانده اعتبارات هزینه‌نشده و صرفه‌جویی در هزینه‌کرد ردیف‌های بودجه مصوب96 تأمین می‌شد. طبق این مصوبه، شهرداری حق داشت تا 10میلیارد تومان به این هموطنان کمک کند.

25مهر96

ماجرای تلخ پلاسکو هنوز از یاد تهرانی‌ها نرفته است؛ حادثه‌ای که کشوری را عزادار کرد. 16 آتشنشان هم در آن حادثه شهید شدند.از همان زمان به بعد، ضرورت ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بسیار مورد توجه قرار گرفت.  در این روز شورای شهر تهران در مصوبه‌ای، شهرداری را ملزم کرد که «لایحه برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه شهر تهران (اعم از مسکونی و غیرمسکونی) و رفع خطر احتمالی» را تهیه و تقدیم شورا کند. شهرداری تا 6ماه پس از این مصوبه فرصت دارد که این لایحه را به شورا تقدیم کند؛ البته با کمک سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط.

21شهریور96

شورای شهر پنجم، در یکی از مصوبه‌های اولیه خود، شهردار تهران را موظف «به تهیه و ارائه گزارش و سند تحویل و تحول مدیریت شهری تهران حداکثر ظرف یکصد (100)روز» کرد. به‌عبارت دیگر، شهردار تهران تنها کمی بیشتر از 3ماه فرصت داشت که براساس اطلاعات دقیق و مستند، گزارشی از کارنامه 12سال اخیر شهرداری را تهیه کند و به شورای شهر تحویل دهد؛ «جهت اطلاع و بهره‌برداری اعضای شورا و شهروندان عزیز تهران، ری و تجریش.»

5شهریور96

در یکی از جلسات اولیه شورای شهر تهران، با توجه به تخصص‌ها و نظرات و سوابق افراد، اعضای کمیسیون‌های اصلی شورا تعیین و معرفی شدند تا در حوزه کاری‌شان، انجام وظیفه کنند. کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی را حق‌شناس، خلیل‌آبادی، فخاری، مسجدجامعی و نظری تشکیل دادند. کمیسیون عمران و حمل‌ونقل با امانی، حبیب‌زاده، علیخانی و هاشمی شکل گرفت. میلانی، خداکرمی، نوری، آروین، الویری، رسولی، فراهانی، میرلوحی، اعطا، سالاری، نژادبهرام و امینی نیز به کمیسیون‌های دیگر رفتند.

1شهریور96

شهردار قبلی تهران باید مسند خود را ترک می‌گفت و همه منتظر شهردار جدید بودند. این اتفاق، در نخستین جلسه رسمی شورا افتاد. از اسامی مختلفی به‌عنوان گزینه‌های شهردارشدن صحبت می‌کردند اما در نهایت، از مجموع بیست‌ویک رأی دریافت‌شده در جلسه اول، محمدعلی نجفی همه رأی‌های ممکن را کسب کرد و شهردار پایتخت شد. این میزان از آرای مثبت، نشان از یکدستی و نگاه واحد شورا در مدیریت شهری داشت. حالا همه منتظر بودند ببینند که وزیر اسبق آموزش‌وپرورش، چه برنامه‌هایی برای تهران دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :