• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14166
+
-

زندگی میان آوار

4 ماه از زلزله می‌گذرد، اما کوهبنانی‌ها هنوز در‌کانکس زندگی می‌کنند

کرمان
زندگی میان آوار

امیررضا محمودی/ کرمان - خبرنگار
کوهبنان علاوه بر این‌که بام کرمان و شهر عارفان است، روی یکی از بزرگ‌ترین گسل‌های ایران بنا شده؛ گسلی که سابقه زمین‌لرزه‌های بالای 7 ریشتر را دارد. شب یلدای سال گذشته هم زمین‌لرزه تقریبا شدیدی این شهر را تکان داد و همین کافی بود تا 3 هزار و 200 خانه در شهر کوهبنان و روستاهای اطراف آسیب ببینند و هزاران خانوار آواره خیابان‌ها شوند. در روزهای ابتدایی زمین‌لرزه مردم در چادرها ساکن شدند، اما حالا با گذشت بیش از 4 ماه از آن زلزله مردم همچنان زیر آوار مشکلات گرفتار شده‌اند. افزایش بی‌رویه نرخ مصالح ساختمانی، فقر و محرومیت منطقه و تزریق نشدن تسهیلاتی که قرار بود به صورت تدریجی به مردم پرداخت شود، کار بازسازی خانه‌های مردم را نیمه‌تمام گذاشته است.



مشکلات باقی است

صادق یکی از کوهبنانی‌های زلزله‌زده است که از زمان زلزله تا کنون سقفی بالای سرش ندارد و زندگی را با 12 نفر از اعضای خانواده‌اش در کانکس سپری می‌کند. او از روزهای سخت زمستان، گرسنگی و مشکلات بهداشتی می‌گوید و توضیح می‌دهد: مشکلات هنوز به قوت خود باقی است. بسیاری از مردم هیچ امکان مالی برای بازسازی خانه‌هایشان ندارند. می‌گویند برای 3 هزار و 200 خانه با هدف بازسازی تشکیل پرونده داده‌اند، اما به واقع این آمار خیلی بیشتر است، زیرا بسیاری از خانه‌ها چنان ترک‌خورده و در هم شکسته‌اند که دیگر نمی‌توان در آن‌ها زندگی کرد.

صادق هنوز هم از سرما گلایه می‌کند و می‌گوید: شب‌های کوهبنان سرد است و باید بخاری برقی روشن کرد، مردم اینجا لباس‌های گرم به تن دارند و در تلاشند خانه‌های ویران شده خود را بسازند.



وام‌ها کفاف نمی‌دهد

زهرا یکی دیگر از مردم کوهبنان است که می‌گوید: قرار شد به هر خانوار 50 میلیون وام بدهند، اما سوال من این است: کدام ساختمان را می‌توان با 50 میلیون تومان ساخت؟ قیمت مصالح هر روز گران‌تر می‌شود و پیمانکاران غیربومی هم به جای این‌که به فکر ساختن خانه‎ها باشند بیشتر به فکر سود و منفعت خود هستند.

وی توضیح می‌دهد: قرار شد مردم ساخت‌وساز را شروع کنند و تسهیلات با توجه به پیشرفت ساخت‌وساز از سوی بانک مسکن پرداخت شود، اما تنها قسط اول به مردم پرداخت شده است و مردم عملا پولی برای ادامه ساخت‌وساز ندارند.

زهرا به مشکلات بهداشتی زنان و کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: هنوز هم برای کارهای عادی مانند استحمام، سرویس‌بهداشتی و سایر موارد باید از محل‌های عمومی استفاده کنیم.



فقر مردم به چشم نمی‌آید

ابراهیم هم از اهالی روستای گورک است که مرکز زمین‌لرزه کوهبنان بود. وی با اشاره به 2 زمین‌لرزه 2 روز قبل کوهبنان می‌گوید: هنوز هم زلزله کوهبنان را تکان می‌دهد، اما همین که زمین می‌لرزد به جای این‌که به فکر ما باشند به یاد گسل‌های شهرهای بزرگ می‌افتند. کسی ما را نمی‌بیند که ماه‌هاست در خاک زندگی می‌کنیم. وی تصریح می‌کند: باید از نزدیک ببینید که هنوز هیچ خانه‌ای اینجا بنا نشده است. پولی برای ساختن خانه‌هایمان نداریم. زلزله‌زده‌ها مردم محرومی هستند که پیش از این زمین‌های کشاورزی‍‌ آن‌ها در کنار خانه‌های خشت و گلی‌شان بود و حالا نه کشت دارند و نه دام و خانه.

این روستانشین ادامه می‌دهد: همه کرمانشاه و خانه‌های مسکن مهر کرمانشاه را می‌بینند، اما کسی نمی‌گوید مردم کوهبنان به قدری فقیرند که در بهترین شرایط در یک خانه خشت و گلی روی گسل زندگی می‌کردند.



      قول بازسازی تا پایان تابستان

معاون امور عمرانی و فنی استاندار کرمان به همشهری می‌گوید: 3 هزار و 852 پرونده برای ساخت‌و‌ساز در کوهبنان و روستاهای اطراف و شهر راور ثبت شده که همگی برای پرداخت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده‌اند. سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی با بیان این‌که خانه‌های آسیب‌دیده شناسایی شده‌اند، می‌افزاید: خانه‌ها با توجه به میزان آسیب و از نظر خطر فرو ریختن درجه‌بندی شده‌اند و تاکنون به آن‌هایی که خانه‌هایشان از این نظر در ردیف اول قرار داشت، کانکس تحویل داده شده است.  وی با بیان این‌که کار ساخت‌وساز با دقت در حال پیگیری است، تصریح می‌کند: با بانک عامل برای پرداخت باقیمانده وام‌ها مذاکره شده است و مشکل پرداخت تسهیلات ساخت‌وساز به‌زودی رفع می‌شود. سعی داریم از پیمانکاران محلی برای ادامه کار استفاده کنیم تا خانه‌های تخریب‌شده تا پایان تابستان بازسازی و در اختیار مردم قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید