• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 3 مهر 1400
کد مطلب : 141429
+
-

ماجرای زمین‌خواری گسترده در مشهد به مجلس می‌رود

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در بازدید از جنوب مشهد و مشاهده ساخت‌وسازهای غیرمجاز اعلام کرد: فراکسیون محیط‌زیست مجلس، موضوع این زمین‌خواری گسترده را بررسی می‌کند.
به‌گزارش ایسنا، سمیه رفیعی در جریان سفر و بازدید از جنوب مشهد از زمین‌خواری و کوه‌خواری گسترده در این منطقه خبر داد و گفت: برابر اطلاعات دریافتی، در جنوب این شهر اقدام به احداث یک جاده کمربندی بدون مجوز و خارج از طرح تفصیلی شهر شده که حدود 4.7کیلومتر آن اجرا و در پی آن، اقدام به زمین‌خواری گسترده اراضی که بین این جاده کمربندی و کوه‌های اطراف بوده شده است.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس افزود: ادعا شده که شهرداری مشهد، بخشی از این اراضی ملی را در اختیار تعاونی ادارات راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و... قرار داده و در این بین بخشی از اراضی نیز با صدور مجوز از سوی شهرداری مشهد فروخته شده و در آن برج‌سازی شده است. درحالی‌که این مناطق در خارج از طرح تفصیلی شهر واقع شده‌اند.
به‌گفته وی، در این پرونده نام 2شرکت دیده می‌شود که برخی مقامات استانی دولت قبل نیز در آنها حضور دارند. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به اینکه با اعتراض مردم و فعالان محلی و اقدام دادستانی، احداث این کمربندی متوقف شده است، گفت: در این بین، ۲روستا از جمله روستای کلات سرهنگ که از سال‌ها پیش در این اراضی مستقر بودند، در میان برج‌ها محاصره شدند و شهرداری مشهد نیز خواستار تخلیه این روستاها و آزادسازی زمین‌های آنها شده‌اند.
رفیعی با تقدیر از اقدام دستگاه قضایی و نمایندگان پرتلاش مجلس در این خصوص گفت: فراکسیون محیط‌زیست مجلس، موضوع این زمین‌خواری گسترده را بررسی می‌کند.
سمیه رفیعی در این بازدید همچنین احداث تصفیه‌خانه سپتاژ مشهد در راستای ساماندهی رودخانه «کشف رود» را اقدام مناسبی خواند و تأکید کرد: براساس آمارها، روزانه بیش از ۳۰۰تانکر حامل فاضلاب در «کشف رود» تخلیه می‌شود که این روند باید سریعا متوقف شود.
رفیعی گفت: حدود ۱۰درصد آب مصرفی شهر مشهد نیز صرف آبیاری فضای سبز می‌شود که باید با اجرای طرح‌های کاشت گونه‌های گیاهی با نیاز آبی کم، محدودسازی چمن‌کاری و استفاده از پساب تصفیه شده، مصرف آب در این بخش را به حداقل رساند.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اعلام اینکه ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر مشهد حدود۱۸۰ تا ۲۰۰هزار مترمکعب است، گفت: ۳۷۰هزار مترمکعب از پساب روزانه مشهد تصفیه نمی‌شود.
رفیعی با اشاره به وضعیت بحرانی ۳۴دشت از ۳۷دشت خراسان رضوی به‌عنوان زنگ خطر جدی، بر لزوم بازبینی و برنامه‌ریزی دقیق برای احیای دشت‌های خراسان رضوی ازجمله دشت مشهد و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، به‌ویژه از طریق طرح‌های آبخیزداری تأکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید