• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب : 141341
+
-

استفاده از ظرفیت‌های مدیریت شهری برای مدیریت پیشگیری از کرونا در تهران

مدیریت شهری در خدمت واکسیناسیون

گزارش
مدیریت شهری در خدمت واکسیناسیون

محمود مولایی- خبر‌نگار

با تشکیل ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران، مراکز جدید واکسیناسیون شهرداری در آستانه بازگشایی است. پیش‌تر شهردار تهران برای مقابله با کرونا پیشنهادی به دولت ارائه داد و درخواست کرد که این نهاد، خدمات کنونی‌اش در موضوع کرونا را توسعه داده و بخشی از مسئولیت‌های جدی کار را بپذیرد.
 پس از آن ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران برای سهولت در روند واکسیناسیون شهروندان تشکیل شد و با ایجاد کارگروه‌های تخصصی پنج‌گانه، تعیین نقش و بخش، مبتنی بر وظایف محوله و برابر مأموریت ذاتی واحدهای تابعه شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت. علیرضا زاکانی، شهردار تهران معتقد است آسیب‌های ناشی از کرونا فقط مختص به یک ساحت خاص نیست و اثرات جدی بر زندگی مردم گذاشته و خواهد گذاشت. شهردار تهران می‌گوید: «ویروس کرونا موضوعی نیست که یک یا 2شبه از بین برود، اما مهار آن مسیری کاملا علمی و مشخص دارد. فراتر از بهداشت و درمان توجه به خدمات اجتماعی، توجه به زنده نگه داشتن شهر و حفظ فاصله اجتماعی و همچنین ایجاد پروتکل‌ها و چارچوب‌های رفتاری اقداماتی است که این امکان را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم این بیماری را روزبه‌روز محدودتر کرده و با یک شرایط ویژه زندگی طبیعی را به جامعه بازگردانیم.»

   بازگشایی گره جان و حیات مردم
شیوع ویروس کووید-19 نزدیک به 19‌ماه است که کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و شهر تهران به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور نیاز به عبور از این بحران دارد. با شروع هر پیک کرونا، معمولا آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری نیز افزایش یافته و تهران را با بحران جدی روبه‌رو کرده است؛ به همین دلیل، شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به پیشگیری و مهار کرونا داشته و هم‌اکنون اجرای طرح واکسیناسیون شهرداری تأثیر زیادی در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در شهر تهران داشته است. شهردار تهران درباره اجرای این طرح تأکید می‌کند: «مدل طراحی شده مدلی است که می‌خواهد هم ابعاد و پیچیدگی‌های این بیماری را ببیند و هم از ظرفیت‌های حاکمیتی و حکومتی و فراتر از آنها از ظرفیت‌های مردمی بر محور متخصصان استفاده کند تا گره‌ای که بر زندگی مردم و جان و حیات آنان افتاده باز شود.»

    واکسیناسیون در مراکز جدید
ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران تشکیل و مقرر شده در کنار مراکزی که هم‌اکنون شهرداری راه‌اندازی کرده است، مراکز جدید واکسیناسیون شهرداری تهران در قالب 13مرکز ثابت، 3مرکز خودرویی و 10مرکز سیار مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
ساختار ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری اینگونه است که شهردار تهران به‌عنوان رئیس ستاد فعالیت می‌کند و سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز به‌عنوان جانشین شهردار در این ستاد حضور دارد؛ بنابراین، ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران با حضور علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به‌عنوان جانشین شهردار تشکیل شد.  در این ستاد مقرر شد در راستای هم‌افزایی هرچه بیشتر توان شهرداری تهران با وزارت بهداشت برای سرعت‌بخشی به واکسیناسیون شهروندان تهرانی مجموعه امکانات جدید شهرداری تهران در قالب 13پایگاه ثابت متعلق به شهرداری تهران در کنار 3مرکز خودرویی تزریق واکسن و نیز 10خودروی سیار ویژه تزریق واکسن جهت مددجویان و افراد آسیب‌پذیر فعالیت خود را شروع کنند. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود با به‌کارگیری و بهره‌برداری از این مراکز و امکانات جدید ظرفیت تزریق واکسن به میزان 300هزار دوز در روز در تهران افزایش یابد که در کنار سایر مجموعه‌های از پیش واگذار شده شهرداری تهران نقش مهمی در سرعت‌بخشی به واکسیناسیون پایتخت ایفا خواهد کرد. شهرداری تهران پیش از این ۴3پایگاه را در اختیار امور مربوط به واکسیناسیون قرار داده و در تجهیز و آماده‌سازی‌ 9پایگاه نیز مشارکت داشته است.

    ستاد مدیریت بحران کرونا
در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران معاونت‌ها و سازمان‌های مختلفی در شهرداری فعال هستند. به غیر از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مدیرکل حوزه شهرداری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری، اداره کل حقوقی شهرداری و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری حضور دارند.
همچنین نماینده فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مستقر در پایتخت، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان پدافند غیرعامل کشور، قرارگاه ثارالله(ع)، اداره کل دادگستری استان تهران و سازمان اطلاعات استان تهران نیز در ستاد مدیریت بحران کرونا با شهرداری تهران همکاری می‌کنند. در این ستاد، بخش عملیات، بخش برنامه‌ریزی و بخش اداری، مالی و پشتیبانی بخش‌های اصلی را تشکیل می‌دهند.

مکث
7اقدام مهم

‌سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نقش پررنگی را در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران ایفا خواهد کرد. علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به‌تازگی توسط شهردار تهران به‌عنوان جانشین او در این ستاد انتخاب شده است. در بخشی از ابلاغیه شهردار تهران به علی نصیری آمده است: «با توجه به شیوع وسیع همه‌گیری کرونا و ایجاد خسارت‌های گسترده جانی، مالی، عملکردی و زیست‌محیطی برای شهروندان و با عنایت به ضرورت حضور مؤثرتر شهرداری تهران در شکل‌دهی مدیریت همه‌جانبه، یکپارچه و هماهنگ بحران کرونا در سطح تهران، بدین وسیله جنابعالی را به‌عنوان «جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران» منصوب می‌کنم.»
در این ابلاغیه، علیرضا زاکانی اقدامات ضروری که باید صورت بگیرد را در 7بند آورده است. اقدامات مدنظر شهردار تهران به این شرح است:

1- تشکیل مستمر جلسات ستاد و پیگیری رفع مشکلات موجود در مدیریت بحران کرونا.
2- تشکیل دبیرخانه ستاد در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و کارشناسان داخل و خارج از شهرداری.
3- تدوین و ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای طرح‌ها، برنامه‌ها، فرایندها و ساختارهای موردنیاز برای مدیریت بحران کرونا در شهرداری.
4- شکل‌دهی نظام جامع و واحد مدیریت اطلاعات مرتبط با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات.
5- نظارت دقیق و مداخلات مؤثر بر فعالیت‌های همه ارگان‌های شهرداری تهران در مدیریت بحران و معرفی مستنکفین و متخلفین به اینجانب.
6- دریافت اطلاعات تمامی مجموعه‌های فعال در شهرداری پیرامون کرونا و هماهنگی‌های لازم بین آنها و درصورت لزوم ارائه پیشنهادهای اصلاحی برای بالابردن سطح خدمات.
7- توسعه خدمات مرتبط با فاصله‌گذاری اجتماعی، بیماریابی، واکسیناسیون، تشخیص و درمان و نیز ارائه خدمات اجتماعی و حمایتی به عموم شهروندان با اولویت مستضعفان و اقشار آسیب‌پذیر.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید