• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب : 141321
+
-

منهای فوتبال/ سنگر گرفتن پشت یزدانی

انگار اتفاقات جهانی پاریس بعد از 4 سال در کشتی تکرار می‌شود

مسابقات جهانی 2017پاریس برای کشتی ایران به هیچ وجه خوش‌یمن نبود. رتبه نهمی در دنیا اتفاقی بود از جنس صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها. آن مقام نهمی یک قربانی به نام محمد طلایی داشت که سرمربی وقت تیم ملی بود. با گذشت 4سال از آن اتفاقات گویا تاریخ مجدد دارد برای کشتی آزاد در حال تکرار‌شدن است. البته که بسیاری نتایج ضعیف آن تیم را حاصل اعتماد کامل به انتخابی تیم ملی می‌دانند که این مسئله اصلا درست نیست چراکه سعید داداش‌پور نفر اول انتخابی تیم ملی کنار ماند تا مثل همیشه مهره‌ای در تیم ملی با نظر کادر فنی و بدون توجه به نتایج انتخابی داشته باشیم.
کشتی در سال 2017در 8‌وزن برگزار می‌شد که در 7‌وزن کشتی‌گیران ایران از رسیدن به مدال بازماندند و تنها حسن یزدانی بود که توانست مدال طلا کسب کند. بلافاصله بعد از موفقیت حسن یزدانی فیلمی منتشر شد که حاشیه‌هایی به همراه داشت. در فیلم مذکور رسول خادم به همراه یزدانی فیلم رقبای 86کیلوگرم را آنالیز می‌کردند که نتیجه‌اش کسب مدال طلا شده بود. ابهام بزرگ درباره این مسئله این بود که چرا فیلمی از لحظه آنالیز کشتی 7‌وزن دیگر منتشر نشده؟ سؤالی که هیچ‌گاه به آن پاسخی داده نشد. حالا با گذشت 4‌سال از آن تورنمنت نحس و در آستانه مسابقات جهانی نروژ مجددا فیلم دیگری منتشر شده ولی این‌بار نه از آنالیز بلکه از تمرینات اختصاصی حسن یزدانی. در این فیلم پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی تمرینات اختصاصی برای حسن یزدانی درنظر گرفته و با تشویق و فریاد، او را به انجام حرکات غالبا قدرتی مجاب می‌کند. حالا بار دیگر این سؤال به‌وجود می‌آید چرا فیلمی از تمرینات اختصاصی اوزان دیگر منتشر نشده؟ آیا فقط یزدانی نیاز به کوچ و تمرین اختصاصی دارد؟ فراموش نکنیم روی کاغذ مدال یزدانی قطعی است مگر اینکه اتفاقی غیرمنتظره رخ دهد. جنگ یزدانی سر رنگ مدال است که بسیار امیدواری وجود دارد تا او در اسلو تیلور را شکست دهد چراکه هرچه از سال 2016گذشته، اختلافش با این حریف کمتر شده است. یزدانی در کرمانشاه با ضربه فنی شکست خورد، در جهانی مجارستان با اختلاف 5‌امتیاز کشتی را به تیلور واگذار کرد و در توکیو با اختلاف یک‌امتیازی در ثانیه‌های پایانی برد را با شکست عوض کرد. یزدانی کشتی‌گیری است که از سال 2015تا 2020با مربی‌های مختلف مدالش را گرفته و شاید بهتر باشد توجهات به سمت سایر وزن‌ها معطوف شود و به‌جای انتشار فیلم تمرین کشتی‌گیری که در هر شرایطی افتخار می‌آفریند و کمتر نیاز به کوچ دارد، فیلمی از تمرینات اختصاصی کشتی‌گیران 57، 65، 74و 97که اوزان المپیکی هستند و سال‌هاست دراین اوزان دستمان به مدال نرسیده منتشر شود.

رکابی، اولین زن سنگنورد روی سکوی جهانی
الناز رکابی نخستین مدال جهانی سنگنوردی زنان ایران را گرفت. در مسابقات قهرمانی جهان که به میزبانی روسیه و در شهر مسکو برگزار شد، رکابی در ماده کمباین مدال برنز گرفت. در این ماده پیلز جسیکا از اتریش به قهرمانی رسید و کرامپل میا از اسلوونی دوم شد. رکابی تنها ایرانی حاضر در این مسابقات نبود و هم‌تیمی او محیا دارابیان نهم شد. رکابی که بعد از 2‌سال دوری در مسابقات شرکت می‌کند، در مسابقات جهانی مسکو در ماده بولدرینگ نهم شده بود. او مدال طلای ماده بولدرینگ کاپ آسیا و مدال برنز ماده لید کاپ آسیا را هم دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید