• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب : 141299
+
-

معرفی 10کتاب با موضوع پیاده‌روی اربعین

قدم به قدم در مسیر عشق

قدم به قدم در مسیر عشق


هر سال نزدیک اربعین حسینی که می‌شود، دل‌های عاشق به‌سوی کربلا پر می‌کشد، آنها که پیاده‌روی اربعین را تجربه کرده‌اند از شور و حال عجیب و شیرین این رویداد می‌گویند و آنها که این تجربه را نداشته‌اند، از این همه روایت عاشقانه به وجد می‌آیند. در این سال‌ها برخی از نویسندگان و آنها که دستی بر قلم دارند، تلاش کرده‌اند گوشه‌هایی از حال و هوای این رویداد عاشقانه و معنوی را ثبت کنند. از میان آثار منتشر شده در این حوزه، 10کتاب را که کمک می‌کنند خواننده با حال و هوای پیاده‌روی اربعین آشنا شود، فهرست کرده‌ایم.

موکب آمستردام
   بهزاد دانشگر

«موکب آمستردام»، خرده‌روایت‌هایی است از زائران دوردست سیدالشهدا(ع)؛ زائرانی که از اروپا به مقصد زیارت پیاده امام حسین(ع) رهسپار شده‌اند. زائرانی که امام حسین(ع) را نه در کربلا و نجف و قم و مشهد و... بلکه در قلب اروپا یافته و دریافته‌اند که عشق حسین(ع) زمین و زمان و مکان نمی‌شناسد. موکب آمستردام، دومین گام و تلاش پس از کتاب موفق «پادشاهان پیاده» است که در کمتر از یک سال به چاپ پنجم رسید. بهزاد دانشگر، در این کتاب در تلاش است با به تصویر کشیدن عشق زائران امام حسین(ع)، روایتی از تلاش آنان برای فدا شدن در مسیر سیدالشهدا(ع) را برای مخاطبان تصویر کند.

به سفارش مادرم
   احسان حسینی‌نسب

کتاب «به سفارش مادرم» روایت‌هایی است از سفر اربعین از احسان حسینی‌نسب، که به سفارش مادرش به این سفر می‌رود و این روایت‌ها را برای مادرش می‌نویسد. این کتاب شامل 23روایت با عناوین: مرد کوهی، حسون، دکتر نیری و... است. نویسنده درباره این کتاب می‌گوید: «در این سال‌ها مادرم از بین سفرهایی که نمی‌توانست برود، بیشتر از همه، سفر به عراق در ایام اربعین را دوست داشت. مادرم زن بااعتقادی است؛ درست همانقدر که من بی‌اعتقادم. مادرم دوست داشت به عراق سفر کند و در هنگامه پیاده‌روی آدم‌ها حضور داشته باشد و بخشی از تاریخی باشد که این سال‌ها درحال رقم خوردن است.»

او یافت مرا !
   رضا عیوضی

«او یافت مرا» روایت‌هایی است از سفر اربعین که به‌دلیل بیان روان و طنزگونه خود، در مدتی کم مورد استقبال بی‌نظیر خوانندگان و مخاطبان خود قرار گرفته است. رضا عیوضی از اعضای باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی و مجله طنز راه‌راه، این کتاب را نوشته است. در بخشی از این کتاب آمده است: «اول بار که گفتم می‌خواهم سفرنامه‌ای از کربلایی که رفته‌ام بنویسم، همه دوستان و آشنایان خوش‌شان آمد و تشویقم کردند؛ یعنی همینطور هندوانه بود که کامیون‌کامیون می‌رفت زیر بغلم! اما تا حرفم را کامل می‌کردم و می‌گفتم این کتاب را می‌خواهم به بیان طنز بنویسم، خیلی‌ها لب می‌گزیدند و به فکر فرو می‌رفتند، اول می‌گفتند جدی؟ بعد می‌گفتند آخر یک جوری است!»

ستون 1453
   مسلم ناصری

این کتاب روایتی سیال از گذشته به حال و از واقعیت تا خیال در بستر پیاده‌روی اربعین است که به‌دلیل استقبال گسترده اهالی کتاب، در همان روزهای اول ورود به عرصه نشر برای چهارمین بار چاپ و منتشر می‌شود. مسلم ناصری که نویسنده‌ای تاریخ‌دان است، در این کتاب تاریخ را دستمایه داستان‌نویسی‌اش کرده و از مرزهای مکان و زمان عبور می‌کند تا به پاسخ‌هایی برای مسائل روز جامعه خود برسد. نام این کتاب برگرفته از آخرین ستون از ستون‌های مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلاست که منتهی به حرم سیدالشهدا(ع) می‌شود. براین اساس حتی نام کتاب نیز چیزی میان واقعیت و خیال است.

به صحرا شدم عشق باریده بود
   غلامعلی حداد عادل

«راهپیمایی اربعین تنها سفری در جغرافیا نیست بلکه حرکتی در تاریخ است؛ آن هم نه به گذشته بلکه به آینده. آنچه به این سفر جغرافیایی عمق و معنای تاریخی بخشیده، تحولی است که در بصیرت راهپیمایان پدید آمده است. بی‌گمان انقلاب اسلامی در این تحول تأثیر بسیاری داشته است؛ انقلابی که هم خود حاصل آن بصیرت بوده و هم طی ۴۰ سال گذشته، با پرورش نسلی نو در دامن خود، بر آن بصیرت افزوده است. درنتیجه چنین بصیرتی بود که شهادت، همچون رود سرخ و خروشانی که جوشیده از چشمه عاشورا بود، از حالت ایستا به حالتی پویا و توانمند در آمد و به مسلمانان عزت و قدرت بخشید.» غلامعلی حدادعادل سال 95سفری به کربلا داشته و در این کتاب روایت‌هایی را از این سفر آورده که دفتر نشر فرهنگ اسلامی آن را منتشر کرده است.

درنگی در نجف
   جواد کلاته عربی

 «تا ایستادم برای نماز، حسن یک لیوان آب آورد گذاشت کنارم. من به او گفته بودم تشنه هستم، اما نگفته بودم آب می‌خواهم. حتی گفتم دفعه قبل به‌عمد آب نخورده‌ام. نمی‌دانم چرا این کار را کرد!» جواد کلاته‌عربی، نویسنده کتاب درباره نگارش کتاب می‌گوید: «اما کمی درباره کتاب؛ سعی کرده‌ام فارغ از اصول سفرنامه‌نویسی که چیز چندانی هم از آن نمی‌دانم، فقط روایتی روان و تصویری شفاف از لحظه‌لحظه حضورم در این سفر معنوی به‌عنوان یک زائر و خادم ارائه کنم».

سفر عشق
   رضا احسانی

کتاب «سِفْر عشق»، نخستین روایت مکتوب از سفر شورانگیز پیاده‌روی اربعین حسینی است. در این کتاب نویسنده تلاش کرده است با بیان خاطرات و مشاهدات خود از پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی، گوشه‌ای از این نهضت جهانی را به رشته تحریر درآورد و شوق و محبت اهالی عراق را در خدمت به زائران حسینی روایت ‌کند. رضا احسانی، راوی کتاب در چرایی انتخاب عنوان کتاب، آورده است: «سفْر (بر وزن صِفر) واژه‌ای عبری است به معنی «کتاب» که همانند سفر (بر وزن قَمر) نوشته می‌شود، اما جمع شکسته یا مکسر هر دو «اسفار» است. این واژه برای نامیدن 5کتاب تورات (سفر آفرینش، سفر خروج، سفرلاویان، سفر اعداد و سفر تثنیه) یا همه عهد قدیم به‌کار می‌رود».

کنار قدم‌های جابر
   سوگواره خاطره‌نویسی

«در زبان عراقی به ترمینال، کاراج گفته می‌شود، البته ما هم در فارسی باید آن را پایانه بگوییم. امروز فهمیدم لهجه عراقی لهجه بسیار فاجعه‌ای است. بدیهی‌ترین جملات را هم به‌سختی می‌توان متوجه شد. گاه شک می‌کنم لهجه عراقی ریشه عربی دارد؟!» این کتاب، خاطرات منتخب نخستین فراخوان سوگواره خاطره‌نویسی اربعین حسینی است که با مقدمه نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت مزین شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب تنها 14خاطره منتخب از 140خاطره ارسالی به دبیرخانه جشنواره را در دل خود جای داده است که مجموعه‌ای از بهترین‌ها و دلنشین‌ترین‌ها بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید