• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141159
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ADGw1
+
-

فرمانده نیروی انتظامی ‌و وزیر ارتباطات دیروز مهمان شهردارتهران بودند و از آمادگی برا ی همکاری با شهرداری گفتند

بن بستی در حل مشکلات شهرنداریم

علیرضا زاکانی: تلاش می‌کنیم شهر را در مدار نخبگان و مردم پیش ببریم

گزارش
بن بستی در حل مشکلات شهرنداریم


زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

 شهردار تهران در دیدارهای جداگانه با فرمانده نیروی انتظامی کشور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بار دیگر بر تحقق عدالت در شهر تأکید کرد و گفت که این امر با استفاده از ظرفیت‌های موجود و مشارکت شهروندان محقق می‌شود. سردار حسین اشتری و عیسی زارع‌پور هم از آمادگی برای همکاری بیشتر با مدیریت شهری در راستای رفع برخی چالش‌ها و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم خبر دادند.
به گزارش همشهری، شهردار تهران دیروز در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی کشور، با بیان اینکه کشور مملو از فرصت‌ها و تهدیدها و خطرات جدی است که شهرداری هم از آنها بی‌نصیب نیست، گفت: «تبعیض و بی‌عدالتی در کنار بی‌هویتی ایرانی و اسلامی به‌عنوان یکی از موضوعات چالشی در شهر دیده می‌شود. هدف‌گذاری نظام اسلامی در ۴۲سال گذشته برکات بسیاری داشته اما خلأها و فاصله جدی در تحقق این هدف وجود دارد و به فرموده مقام معظم رهبری، اثر اقدامات انجام‌شده در تهران فرای مرزهای شهری و کشوری بوده، به‌گونه‌ای که تهران نماد کارآمدی نظام قلمداد می‌شود.» در این دیدار که در دفتر شهردار برگزار شد، علیرضا زاکانی تأکید کرد: «در دوره‌های گذشته زحمات زیادی برای شهر تهران کشیده شده و البته نقص‌هایی هم وجود دارد و ما باید بدون اینکه به گذشتگان برچسب بزنیم، به آینده نگاه کنیم و از اشتباهات گذشته عبرت بگیریم. کارهای انجام‌شده عمدتاً مربوط به کالبد شهر بوده و از این‌رو باید در دوره جدید به روح شهر هم توجه شود و می‌بایست الگو باشیم. بر همین اساس تعریف افق و چشم‌انداز مطلوب و نحوه عملیاتی‌شدن آن را انجام داده‌ایم.» به‌گفته او انباشتگی مشکلات شهر با همبستگی حاکمیتی و حکومتی حل می‌شود. شهردار تهران همچنین به بدهی 80هزار میلیارد تومانی شهرداری هم اشاره کرد و گفت: «شهرداری تهران ۸۰هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۲.۵ هزار میلیاردتومان آن باید بابت سود بانکی پرداخت شود. اما این به‌معنای بن‌بست نیست و شهر ظرفیت‌های زیادی دارد و راه‌های متنوعی هست که بن‌بستی برای ما نمی‌گذارد.» زاکانی با بیان اینکه ناجا و شهرداری کارهای پیوسته و درهم‌تنیده با مردم دارند و این نقطه اشتراک آنهاست، اظهار کرد: «تلاش می‌کنیم شهر را در مدار نخبگان و مردم پیش ببریم و شهر هوشمندی داشته باشیم و با استفاده از فناوری، کل شهر را در یک اکوسیستم واحد ببینیم. در موضوع رفاه، امنیت و آسایش نیازمند همکاری با ناجا هستیم و امیدواریم که این زحمات به فعالیت مشترک منجر شود و خدمات متفاوت و پیوستگی ناجا و شهرداری روزبه‌روز افزایش یابد تا خادم خوبی برای مردم و سرباز خوبی برای رهبری معظم انقلاب باشیم.»

کارهای جهادی به نفع مردم
فرمانده نیروی انتظامی کشور هم در دیدار با شهردار تهران از آمادگی نیروی انتظامی برای همکاری با مدیریت شهری خبر داد و گفت که باید کاری کنیم تا در دوره مسئولیت‌مان ابتدا مردم از عملکرد ما راضی باشند و دوم اینکه سربازی برای ولایت باشیم. سردار حسین اشتری با تأکید بر تعامل بیشتر با مدیریت شهری، گفت: «کارهای نیمه‌تمامی که از قبل داشتیم را پیگیری می‌کنیم و باید ارتباط و تعامل میان ناجا با شهرداری بیش از گذشته شود. امیدواریم این هماهنگی، شروع کارهای جهادی و پرمنفعت برای مردم باشد.»

همکاری قطعی و قهری
شهردار تهران در دیدار با وزیر ارتباطات هم با بیان اینکه مجموعه شهرداری در حوزه زیرساختی، یکپارچه است و این ظرفیت‌ها امکان جهش ایجاد می‌کند، گفت: «همکاری شهرداری با دولت به‌ویژه وزارت ارتباطات امری قطعی و قهری است. مدیریت شهری ظرفیت‌هایی دارد که در خدمت مجموعه وزارت ارتباطات قرار می‌گیرد چراکه همه این خدمات مربوط به مردم و کشور است و رفاه، آسایش، پیشرفت و آبادانی برای کشور را در پی دارد.» علیرضا زاکانی ادامه داد: «باید در سیر تکامل انقلاب اسلامی دولت‌سازی‌ را تجربه کنیم و باور دارم این امر امکانپذیر است و اگر محقق شود حد و مرزی نخواهد داشت و در تمام عرصه‌ها منجر به الگوسازی و امیدبخشی خواهد شد.»

فضای مجازی؛ بخشی از زیست مردم
وزیر ارتباطات هم در جریان دیدار با شهردار تهران به دو موضوع کلیدی اشاره کرد و گفت: «معتقدم می‌توان در دو بخش کلیدی با شهرداری همکاری داشت و شیرینی خدمتگزاری را به مردم چشاند. اول توجه ویژه به فضای مجازی است؛ فضایی که بخشی از زیست مردم و جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی شهروندان شده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.» عیسی زارع‌پور ادامه داد: «در استفاده از فرصت‌های فضای مجازی غفلتی بزرگ و البته تاریخی صورت گرفته که جبران آن کار سختی است. تغییری که طی سال‌ها در ذائقه مردم ایجاد شده به ضرر حقوق شهروندان بوده است و باید اصلاحات به‌صورت ایجابی انجام شود که قطعاً این اقدامات منجر به عدالت در شهر خواهد شد.» استفاده از فناوری جدید در مدیریت شهری، نکته دومی بود که وزیر ارتباطات به آن اشاره و عنوان کرد: «مباحثی مانند هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های کلان و کاربرد آن در زندگی روزمره مردم از خانه هوشمند گرفته تا شهر و دولت هوشمند، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. البته در دوره‌های گذشته اقداماتی صورت گرفته اما هنوز مدیران و مردم طعم شیرین هوشمند‌سازی‌ را نچشیده‌اند.» او در ادامه تأکید کرد: «ابزار‌های کارآمدی وجود دارد که می‌تواند مدیریت شهر را برای مدیران تسهیل کند و از این‌رو آمادگی داریم تا با استفاده از ظرفیت‌ها، تهران را هوشمند و پیشرفته کرده و به نقطه مطلوب در جهان اسلام برسانیم.» مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس هم در جریان این دیدار گفت: «تهران یک مزیت ویژه دارد و آن بحث مردمی‌کردن اداره شهر و کشور است که این کار نیاز به زیرساخت دارد و ظرفیت‌های لازم برای این کار در تهران موجود است.»



   قرارگاه‌های مدیریت شهری تهران

 شهردار تهران در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی کشور بار دیگر بر ضرورت ایجاد قرارگاه‌های مدیریت شهری در راستای رفع چالش‌های موجود در شهر و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به شهروندان تأکید کرد.
 قرارگاه خدماتی: این قرارگاه مربوط به حوزه خدمات شهری ازجمله رفت و روب، فضای سبز، پسماند و... است که به‌گفته شهردار تهران هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.
قرارگاه اجتماعی: این قرارگاه مربوط به مسئولیت اجتماعی شهرداری تهران در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، ازجمله مسئله معتادان متجاهر و کودکان‌کار است.
قرارگاه فرهنگی و تبلیغی: نظم‌بخشیدن به المان‌های شهری در این قرارگاه پیگیری خواهد شد.
 قرارگاه تفریح و نشاط: شهر باید زنده شود و شهروندان نیاز به نشاط دارند؛ دو مقوله مهمی که مدیریت شهری در این قرارگاه پیگیر آنها خواهد بود.
قرارگاه کرونا: در شرایط کنونی باید از همه ظرفیت‌ها برای رعایت فاصله‌های اجتماعی و موضوع واکسیناسیون شهروندان استفاده کرد که قرارگاه کرونا با این هدف راه‌اندازی می‌شود.

   نظم‌بخشی به تراکنش‌های مالی شهرداری

شهردار تهران، دستورالعمل معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران را که در راستای شفا‌ف‌شدن حساب‌ها و نظم‌بخشی به تراکنش‌های مالی شهرداری تهران، تدوین شده است، ابلاغ کرد. به موجب این ابلاغیه تمامی واحدها، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و مؤسسات شهرداری تهران مکلفند تمامی منابع درآمدی و سایر وجوهی که به موجب بودجه مصوب وصول شده است را صرفاً به حساب‌های درآمدی خزانه شهرداری که به پیشنهاد شهرداری و تأیید شورای شهر تهران افتتاح شده یا می‌شود، واریز کنند. این دستورالعمل براساس مفاد ۳۵ برنامه سوم توسعه شهر تهران، لزوم به کارگیری دستورالعمل خزانه‌داری در شهرداری تهران که از سوی وزارت کشور در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شده بود و همچنین در راستای اجرای تبصره یکم بودجه مصوب شورای شهر تهران است. این کار در حالی صورت گرفت که پیش از این برخی اعضای شورای پنجم شهر تهران نسبت به واریز‌نشدن درآمدها به خزانه شهرداری انتقاد داشتند و بارها نسبت به همکاری‌نکردن سازمان‌ها و شرکت‌ها در اجرای این مصوبات تذکر داده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :