• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141110
+
-

زیر حلقه/ داوری - داوران

افشین رضاپور  - کارشناس بسکتبال
اعتراضات داوران بسکتبال به موازات دوره ۴ساله ریاست رامین طباطبایی در فدراسیون بسکتبال ادامه دارد. از هفته گذشته تا دیروز موج جدید اعتراضات با مصاحبه‌های سریالی داوران علیه کمیته داوران فدراسیون به راه افتاد. بیشترین کمیته‌ای هم که در بین کمیته‌های فدراسیون تغییرات داشت، همین کمیته داوران و مسابقات فدراسیون است تا معلوم کند جریان داوری-داوران بسکتبال روبه راه‌ نیست. مربی، بازیکن و داور 3جایگاه متفاوت دارند اما در راستای یک هدف و همسو با آن. مطالبه‌گری و «وحدت جمعی» داوران برای پرداخت بمو‌قع حق‌الزحمه یا افزایش حقوق، همچنین رسیدگی و حمایت از داوران در حاشیه اتفاقات بسکتبال، مدیریتی اصولی را می‌طلبد که اعتراضات چندساله داوران از خلأ این نوع مدیریت خبر می‌دهد.

غیر استاندارد
بسکتبالیست‌های فصل پیش شهرداری بندرعباس از این تیم طلبکارند اما شهرداری قبل از شروع فصل جدید اعلام انحلال کرد و به جایش تیم صنایع پشتیبان ورزش هرمزگان در لیگ شرکت می‌کند. بازیکنان می‌پرسند طلب پارسال خود را چگونه باید زنده کنند؟ رضا هنگام‌پور، سرمربی این تیم تأیید کرده است مسئولان شهرداری بدهی سنگینی دارند اما ظاهراً تیم جدید بندر، ورودیه مسابقات این فصل را به فدراسیون بسکتبال پرداخت کرده است. یک رسم ناخوشایند که طی این چند سال هر بار تکرار شده، اهمیت ورودیه فدراسیون برای تیم‌هاست و پس از آن کسی کاری ندارد باشگاه با بازیکن چه می‌کند. آیا مطالباتش را به موقع می‌دهد؟ آیا این تیم، حداقل استانداردها را برای شرکت در مسابقات دارد؟

همدلی
بسکتبال ایران بیشتر از تمام دوره‌هایی که منتهی به این دوره شده، نیازمند همدلی و یکپارچگی است. متأسفانه شاهد اتفاقات عجیبی در بسکتبال هستیم که باعث کدورت، پراکندگی نیروها و نادیده گرفته شدن متخصصان شده است. در لایه‌های درونی اعتراضات که با جواب‌های معکوس مسئولان مانند «حال بسکتبال خیلی هم خوب است» سؤال‌برانگیز شده، روابط بین افراد ضعیف‌تر از قبل است. این نقیصه‌ها به کاهش هر چه بیشتر مسئولیت‌های اجتماعی در بسکتبال منتهی شده و نتیجه زیانبار آن باز هم گریبان بسکتبال را خواهد گرفت. برای رشد و پیشرفت در بسکتبال، همه باید در تمامی زمینه‌ها همدل و فعال باشند. همدلی اجتماعی؛ مشارکت تمامی پیشکسوتان، ورزشکاران و داوران با مسئولان دلسوز و مدیران آگاه به «قدرت سرمایه اجتماعی» را می‌طلبد.

این خبر را به اشتراک بگذارید