• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141099
+
-

خبرهای کوتاه/ تمدید آسمان آفتابی تا ‌پایان هفته

مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه آسمان بیشتر مناطق کشور طی 5روز آینده آفتابی است، از وقوع رگبار باران در برخی استان‌های واقع در نوار شمالی و برخی نقاط جنوب شرق کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان گفت: امروز ۳۰ شهریور در استان‌های مازندران، گلستان و برخی نقاط خراسان شمالی، رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد و چهارشنبه ۳۱ شهریور نیز بارش ‌پراکنده در مازندران و گلستان رخ خواهد داد؛ همچنین رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق در استان‌های گیلان و مازندران طی ‌پنجشنبه و جمعه اول و دوم مهر مورد انتظار است. به‌گفته ضیاییان، طی 5روز آینده رشد ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و برخی نقاط هرمزگان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر ‌پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: تا چهارشنبه ۳۱ شهریور در شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان در منطقه زابل، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا انتظار می‌رود، همچنین تا چهارشنبه خلیج‌فارس و سواحل شرقی دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود. مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی تهران طی 2 روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران امروز صاف و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد و فردا نیز صاف و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۳درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

    بحران در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی از بحران جدی در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در پی خشکسالی حاکم بر این منطقه خبر داد. به گزارش ایلنا، در پی پایش 8ساعته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان به همراه معاونین و روسای ادارات حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌های استان در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با مشاهدات صورت گرفته از خشک شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه تا تلفات کل و بز مشخص شد، درصورت ‌عدم‌ چاره‌اندیشی در این خصوص، آینده روشنی در انتظار این پناهگاه نخواهد بود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان در حاشیه این پایش گفت: پناهگاه حیات وحش نایبندان یکی از بکرترین و کم‌تعارض‌ترین زیستگاه‌های کشور به لحاظ تعارضات و ورود دام اهلی است. لکن متأسفانه خشکسالی‌های طولانی مدت در کنار تغییر اقلیم سبب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این پناهگاه وسیع شده است. اکبری، افزود: در پایش‌های به عمل آمده، تلفات پراکنده در جمعیت علفخواران منطقه رخ دیده‌شده است که اکثر تلفات در کل و بزهای پیر بوده و در پایش به عمل آمده گروهی چند روز گذشته، تنها در یک دره متأسفانه ۶ لاشه تلف شده مشاهده شد که اغلب بالای ۹سال بودند. اکبری با اشاره به تلفات مشاهده شده در زیستگاه و تعمیم آن به کل زیستگاه‌های مستعد حضور گونه در پناهگاه مذکور، اظهار داشت، پیش‌بینی می‌شود شاهد کاهش درصدی از جمعیت در سرشماری سال‌جاری و درصورت ادامه روند در سال‌های بعد باشیم. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به این موضوع که می‌توان مشخصا از گرسنگی به‌عنوان علت اصلی از بین رفتن وحوش در پناهگاه نام برد، اظهار کرد: به‌منظور بررسی‌های تکمیلی درخصوص علت تلفات در پناهگاه، از یکی از لاشه‌های تازه، نمونه‌برداری انجام و تحویل دامپزشکی شد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اقدامات انجام شده توسط این اداره کل را برای برون‌رفت از این بحران با توجه به گستردگی وسعت منطقه، کمبود نیرو و اعتبارات، کافی ندانست و خواستار تقویت اعتبارات و نیز ابلاغ سریع اعتبارات خشکسالی استان در راستای کمک به عبور از بحران پیش آمده شد.

    مشکلی برای تأمین و اعزام بالگرد نیست
درحالی‌که انتقاداتی نسبت به عملکرد سازمان جنگل‌ها در زمینه هماهنگی اعزام بالگرد هنگام وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مطرح است، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، با اشاره به اضافه شدن 7پایگاه اطفای حریق نسبت به سال گذشته گفت: در زمینه تأمین و اعزام بالگرد به مناطقی که دچار حریق شده‌اند، مشکلی نداریم. سرهنگ رضا اکبری، با بیان اینکه سال گذشته ۱۲پایگاه اطفای حریق در کشور وجود داشت، به ایسنا گفت: اکنون ۱۹پایگاه اطفای حریق و ۲۹بالگرد در نقاط بحرانی و استان‌هایی که بیشتر دچار حریق جنگلی می‌شوند، در اختیار داریم که ظرفیت بسیار خوبی است و کمتر کشوری از چنین ظرفیتی در حوزه ناوگان اطفای حریق و امکانات بسیار خوب در این زمینه برخوردار است. وی در ادامه گفت: با وزارت دفاع تفاهمنامه خرید خدمات پرواز امضا کرده‌ایم. به همین جهت از ظرفیت نیروهای مسلح در این زمینه برخورداریم؛ همچنین از ظرفیت هلال احمر نیز برای اطفای حریق جنگل‌ها استفاده می‌کنیم؛ بنابراین در زمینه تأمین و اعزام بالگرد به مناطقی که دچار حریق شده‌اند، مشکلی نداریم و جزو کشورهای معدودی هستیم که از چنین امکانات وسیعی در این زمینه برخوردار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید