• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 شهریور 1400
کد مطلب : 141039
+
-

پیشنهاد تشکیل قرارگاه کرونا توسط شهرداری تهران مطرح شد:

شهر زنده می‌شود

مدیریت بحران
شهر زنده می‌شود


«برنامه‌های ویژه‌ای برای مقابله با کرونا و همزمان برقراری پویایی و نشاط در شهر تهران به اجرا درمی‌آید؛ برنامه‌هایی که شهر را همراه با پروتکل‌های بهداشتی زنده نگه می‌دارد». به گزارش همشهری، این مطلبی بود که علیرضا زاکانی دیروز در نشست ستاد مدیریت بحران کرونای شهر تهران اعلام کر د و از تشکیل قرارگاه‌ کرونا خبر داد.  اشاره شهردار پایتخت به این بود که باید به‌گونه‌ای رفتار و اقدام کرد که هم جریانات حیاتی و عادی زندگی در شهر برقرار باشد و هم سلامت جسم و روان شهروندان حفظ شود. به‌گونه‌ای که چه در وسایل حمل‌ونقل همگانی، چه در محیط‌های کسب‌وکار، چه فضاهای اداری و آموزشی، افراد با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بتوانند حضور پیدا کنند. هدفی که با روش‌های علمی می‌توان به آن دست پیدا کرد. به‌طور نمونه در عین حالی‌که باید برای حضور در یک‌فضای 12مترمربعی مقررات خاص بهداشتی درنظر گرفت، باید برای آنکه زندگی طبیعی شهروندی جریان داشته باشد نیز بسترهای لازم آماده باشد.
البته به گفته زاکانی، پیشنهاد شهرداری دراین رابطه به  رئیس‌جمهوری ارسال شده و محقق‌شدن خدمات نیاز به تدبیر دولت دارد که اصلا شهرداری در کار قرارگاهی قرار بگیرد یا نه. 
 نشست ستاد مدیریت بحران کرونای شهر تهران با حضور شهردار، مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد. به گفته شهردار تهران، امروز با همت ویژه‌ای که در دولت سید ابراهیم رئیسی و به‌خصوص در وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته است، یک گره از گره‌های مختلف موضوع کرونا باز شد و موضوع واردات و تزریق واکسن در مسیری قرار گرفت که شیب استفاده از آن تضمین مشخصی را برای آینده خواهد داشت.  زاکانی در این نشست با اشاره به اینکه کرونا همه عرصه‌ها و صحنه‌های زندگی را تحت‌تأثیر قرار داده است، گفت: «آسیب‌های ناشی از کرونا فقط به یک ساحت خاص نیست و اثرات جدی بر زندگی مردم گذاشته و خواهد گذاشت. ویروس کرونا موضوعی نیست که یک یا دوشبه از بین برود؛ اما مهار آن مسیری کاملا علمی و مشخص دارد.» او ادامه داد: «فراتر از بهداشت و درمان، توجه به خدمات اجتماعی، توجه به زنده نگه‌داشتن شهر و حفظ فاصله اجتماعی و همچنین ایجاد پروتکل‌ها و چارچوب‌های رفتاری، اقداماتی است که امکان این را فراهم می‌کند تا بتوانیم این بیماری را روزبه‌روز محدودتر کرده و با یک شرایط ویژه زندگی طبیعی را به جامعه بازگردانیم.»  او با بیان اینکه باید درنظر بگیریم همه‌‌چیز تزریق واکسن نیست و همه‌‌چیز هم بهداشت و درمان نیست، توضیح داد: «شهرداری تهران جلسات مختلفی را با استادان مختلف برگزار کرده و در نهایت به مدلی برای مواجهه و توجه به کرونا رسیده است. مدل طراحی‌شده مدلی است که می‌خواهد هم ابعاد و پیچیدگی‌های این بیماری را ببیند و هم از ظرفیت‌های حاکمیتی و حکومتی و فراتر از آنها از ظرفیت‌های مردمی بر محور متخصصان استفاده کند تا گره‌ای که بر زندگی مردم و جان و حیات آنان افتاده باز شود.»  شهردار تهران در نشست دیروز گفت: «این پیشنهاد سبب شد سندی تنظیم و تقدیم وزرای کشور و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی شود. پیش از آن هم وزیر بهداشت و درمان در شهرداری در نشستی اعلام کرد که این مسیر پیشنهادی منطقی است و هفته گذشته هم این سند به رئیس‌جمهوری تقدیم شد.»  او با اشاره به برخی از جزئیات این پیشنهاد گفت: «شهرداری تهران به اقتضای تاریخ و اسناد بالادستی نقش ویژه‌ای در بحران‌ها داشته و دارد. بنابر این پیشنهاد، قرارگاه کرونا در تهران متشکل از همه دستگاه‌ها و نهادها راه‌اندازی می‌شود که البته سرفصل‌های مختلف وظایف و شرایط آن مشخص است و از این به بعد مقابله با این بیماری براساس این نقشه جامع انجام خواهد شد.» 
زاکانی افزود: «درخواست و پیشنهاد یک کف حداقلی هم دارد که کل ظرفیت‌های شهرداری تهران فارغ از قرارگاه را به میدان می‌آورد و در قالب خدمات جدید به مردم ارائه می‌شود.در نشست‌های مختلفی با سازمان مدیریت بحران شهر تهران، مقرر شد همه ظرفیت‌ها را برای مهار کرونا به‌عنوان مهلک‌ترین بیماری که حیات جامعه را تهدید می‌کند به صحنه بیاوریم.» شهردار تهران اضافه کرد:‌ « به همین دلیل در شهرداری ستادی را سامان دادیم که ابعاد مختلف کار را در دستور کار قرار دهد و با میدانداری مردم و کمک شهرداری بتوانیم 3وظیفه در حوزه‌های بهداشت و درمان، خدمات اجتماعی و مسائل پیرامون فاصله‌گذاری اجتماعی و ایجاد نشاط و زندگی در شهر را به اقتضای خدمات بر عهده بگیریم.»  زاکانی تأکید کرد: «اگر آن تدبیر از سوی دولت انجام و با درخواست شهرداری تهران موافقت شد، پا فراتر گذاشته می‌شود و سایر دستگاه‌ها در یک قرارگاه مشترک فعالیت خود را آغاز می‌کنند؛ اما اگر انجام نشد، این بخش بر ما فرض واجب است که سایر امکانات را در مقابله با کرونا به‌کار بگیریم.» 

برنامه‌ها ‌ در 3 محور بهداشت، حمایت و فاصله گذاری
 سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست گفت:«شهردار تهران از ابتدای تشکیل ستاد همواره در حال حمایت هستند. اگر این ستاد به‌عنوان مرکزیت بتواند جایگاه واقعی خود را داشته باشد، جایگاه ما هم صرفا جایگاه هماهنگ‌کننده و سیاستگذار است. قرار نیست در امور دستگاه‌های دیگر دخالتی صورت گیرد و همه دستگاه‌ها امور تخصصی خود را انجام می‌دهند.» علی نصیری یادآور شد: «این برنامه در 3محور بهداشت و درمان، فاصله‌گذاری اجتماعی و خدمات و حمایت‌های اجتماعی تدوین‌شده است که شامل ابعاد واکسیناسیون، بیمار ‌یابی، ایجاد محدودیت و قرنطینه، درمان سرپایی و بستری، مراقبت نقاهتگاهی، مشارکت‌های مردمی، آموزش، فرهنگسازی‌ و اطلاع‌رسانی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل، گروه‌های آسیب‌پذیر، سرمایه انسانی، سلامت محیط‌زیست و مدیریت متوفیان، بازرسی امنیتی و قضایی و بازیابی است. باید بین همه این موارد و ۳محور اصلی برنامه یک بررسی و ارتباط درست وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال در فرایند واکسیناسیون در قسمت بهداشت و درمان، تزریق واکسن است و تأثیرگذاری اجتماعی آن اینگونه است که در صنوف نوعی واکسن تزریق نشود که مانند بیمارستان افراد به کرونا مبتلا شوند. در قسمت حمایت اجتماعی نیز در گروه‌های آسیب‌پذیری مانند معتادان و کارتن‌خواب‌ها و اتباع بیگانه که هویت ندارند و امکان مراجعه به مراکز واکسیناسیون ندارند، از سوی ستاد برای واکسیناسیون این گروه‌ها اقداماتی صورت گیرد تا آنها واکسینه شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید