• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 شهریور 1400
کد مطلب : 140883
+
-

رأی منفی به واکسیناسیون عمومی دوز سوم

با رأی منفی مشاوران علمی سازمان غذا و داروی آمریکا به ارائه عمومی دوز تقویت‌کننده واکسن، بار دیگر ضروری نبودن این دوز برای همه به جز گروه‌های پرخطر تأیید شد

رأی منفی به واکسیناسیون عمومی دوز سوم

زهرا خلجی- خبر‌نگار

چندی پیش در مقاله‌ای که مجــله علمـی معتبــر  Lancet منتشر کرد، دانشمندان به نبود شواهد کافی برای لزوم ارائه دوز تقویتی واکسن کووید-19به عموم جمعیت کشورها اشاره کرده بودند. آنها در این مقاله عنوان کردند مطالعات نشان می‌دهد اثربخشی واکسن‌ها در برابر بیماری‌های شدید همچنان بالاست و نیازی به تزریق دوز سوم به همه مردم، هم‌اکنون وجود ندارد. هدف اصلی این مقاله درواقع انتقاد از ارائه بی‌دلیل دوزهای تقویت‌کننده به جمعیت کشورهای ثروتمند و غربی بود که باعث اختلال در عرضه واکسن در کشورهای فقیر می‌شود. در این بین گاردین گزارش داد، مشاوران علمی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تزریق عمومی دوز سوم واکسن فایزر رأی ندادند؛ این در حالی است که پیش از تصمیم کمیته‌های مشورتی و مشاهدات علمی در این باره، جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور از ارائه دوز سوم به کل جمعیت بالای 16سال در تمام ایالت‌ها خبر داده بود و حالا نظر مشاوران علمی سازمان غذا و دارو یک ضربه بزرگ برای دولت بایدن به‌حساب می‌آید. رئیس کمیته مشورتی، دکتر آرنولد مونتو، اپیدمیولوژیست دانشگاه میشیگان گفت: 16نفر از 18مشاور با پیشنهاد گسترده دوزهای تقویت‌کننده برای افراد بالای 16سال مخالفت کردند. درحالی‌که برخی از اعضا معتقد بودند نقش دوز سوم می‌تواند تعیین‌کننده باشد. با این حال این هیأت 18نفره به استفاده از دوز سوم برای افراد بالای 65سال و در معرض خطر شدید کووید -19رأی مثبت داد. این تصمیم پس از اختلاف‌نظر علمی عمومی قابل توجه در مورد دوز سوم گرفته شد. بسیاری از داده‌ها در این‌باره مبتنی بر گزارش‌های رسیده از رژیم صهیونیستی است که تزریق دوز سوم به جمعیت خود را مدت‌هاست آغاز کرده، اما مشاوران معتقدند که این داده‌ها برای نتیجه‌گیری، اندک است.

از دوز دوم تا سوم
بسیاری از کشورهای جهان هنوز نتوانسته‌اند اکثریت جمعیت خود را با 2دوز واکسینه کنند و سازمان بهداشت جهانی برنامه برخی کشورها برای تزریق عمومی دوز سوم یا تقویتی را غیرمنصفانه می‌داند.
اوتا فولر، دانشیار میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان و عضو کمیته مشورتی FDA در جمع‌بندی نظرات چندین عضو رای‌دهنده گفت: برای ما سؤالات زیادی وجود دارد تا بتوانیم در این‌باره به‌راحتی جواب مثبت بدهیم. در درخواست فایزر برای مجوز استفاده اضطراری دوز سوم، داده‌های ایمنی فقط در مورد 300بزرگسال 18تا 55ساله مورد بررسی قرار گرفته است که به‌نظر اعضا، بسیار کم است.
اعضای کمیته مشورتی FDA درواقع هنوز درباره تضعیف ایمنی واکسن در مدت زمان معین به نتیجه نرسیده‌اند، اما تمرکز آنها بر این بود که چگونه واکسن‌ها در پیشگیری از عفونت، انتقال و پیشگیری از بیماری‌های خفیف تا متوسط مؤثر هستند و آیا این امر مسیر همه‌گیری را به‌طور قابل‌توجهی تغییر می‌دهد. نبود شواهدی مبنی بر اینکه دوز تقویت‌کننده به‌طور قابل‌توجهی جهت همه‌گیری را مهار می‌کند و سؤالاتی در مورد اینکه آیا تقویت‌کننده باید محدود به افراد مسن باشد یا نه همگی منجر به رأی منفی اعضای کمیته شد.
صرف‌نظر از تصمیم سازمان غذا و دارو، برخی از افراد که نه در دسته سالمندان و گروه‌های پرخطر قرار می‌گرفتند و نه دچار ضعف سیستم ایمنی بودند، در جست‌وجوی دوز سوم هستند. اما این برنامه که در کشورهای ثروتمند طراحی شده  ممکن است سایر کشورها را تحت‌تأثیر قرار داده و عرضه واکسن‌های موجود را کاهش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید