• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 شهریور 1400
کد مطلب : 140863
+
-

رشته‌های کم‌اقبال بازنگری شدند

تغییرات دانشگاه پیام نور از حذف رشته تا پذیرش دانشجو


زهرا رستگارمقدم ـ روزنامه‌نگار

دانشگاه پیام نور نیز مانند بسیاری از دانشگاه‌های دیگر کشور در دوران کرونا دچار تغییراتی شد. اما آیا پذیرش دانشجوی این دانشگاه دستخوش تغییراتی بوده؟ چه ظرفیتی از رشته‌های این دانشگاه حذف و چه اندازه به آن اضافه شده است؟ آیا این حذف و اضافات دلایل خاصی داشته؟ برای پاسخ به این سؤالات علاوه بر اظهارنظرهای مطرح شده درباره فعالیت‌های دانشگاه پیام نور با مدیر روابط‌عمومی این دانشگاه برای روشن‌سازی عملکرد آن صحبت کرده‌ایم.

در سال‌های کرونا
با شیوع ویروس کرونا، همه فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه، در بستر آموزش الکترونیکی برای همه رشته‌ها و دروس توسط استان‌ها اجرایی شد. ادعایی که دانشگاه پیام نور از آن به‌عنوان دستاورد نام برده و معتقد است با تجهیز، هماهنگی، نظارت و استفاده از همه ظرفیت‌ها به‌ویژه در پایان سال 98، توانسته بین دانشگاه‌های کشور، اعتبار لازم را کسب کند و دچار کمترین آسیب شود. اما مرتضی محسنی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور اولویت‌های مهم این دانشگاه و تغییر آن را اصلاح هرم اعضای هیأت علمی می‌داند. از آنجا که تعداد استادان مدعو دانشگاه پیام نور در سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده، دانشگاه به‌دنبال اصلاح این هرم به نسبت تعداد دانشجویان بود که گویا به‌گفته او این امر محقق شده است؛ «از سویی فرایند ترفیع پایه اعضای هیأت علمی از طریق طراحی و راه‌اندازی سامانه ترفیع دانشگاه بهبود یافته و از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون، تعداد ۲هزار و ۳۹پایه ترفیع اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور اعطا شده است.» در همین مدت همکاری این دانشگاه با دیگر دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف برای برگزاری دوره‌های آموزشی و آزمون‌های الکترونیکی هم اتفاق افتاده است و پیام نور توانسته در برگزاری آزمون کانون وکلا در دوران شیوع بیماری کرونا کمک کند. افزایش فعالیت‌های الکترونیکی و سامانه‌سپاری در 4سال اخیر از دیگر اتفاقات این دانشگاه است. تقریبا اکثر فعالیت‌های این حوزه به‌صورت الکترونیکی در سیستم گلستان و دیگر سامانه‌ها انجام می‌شود. راه‌اندازی چندین پیشخان در سامانه گلستان، سامانه مدد برای برگزاری مصاحبه پذیرفته‌شدگان دوره دکتری دانشگاه پیام نور، سامانه آزمون برای برگزاری آزمون‌های دانشگاه به‌صورت الکترونیکی و سامانه ترفیع از اقدام‌های این دانشگاه بوده است. با سامانه‌سپاری فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه توانسته‌ مصرف کاغذ را در حجم بسیار بالایی کاهش دهد و از این‌رو در تحقق مدیریت سبز بسیار موفق عمل کند. اما دیگر اقدام این دانشگاه حذف و اضافه کردن کد رشته محل‌هاست.

بیش از ۴۰۰ رشته جدید در مقطع کارشناسی
گفته می‌شود ظرفیت ۲هزار و ۷۰۶ رشته محل در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام ‌نور در راستای ساماندهی رشته‌های تحصیلی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی و مراکز و واحدهای این دانشگاه، صفر شده است. پیش از این محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام ‌نور گفته بود که این دانشگاه در 400رشته تحصیلی جدید دانشجو می‌پذیرد. به‌گفته زمانی مجوز پذیرش دانشجو در بیش از ۴۰۰رشته در مقطع کارشناسی گرفته شده و بر این اساس، دانشگاه پیام ‌نور در بعضی از رشته‌های مختلف مدیریت برای نخستین بار دانشجو پذیرش می‌کند. رشته‌هایی که بازارشان هم‌اکنون میان جوانان داغ است و گویا، بازار کار هم اقبال خوبی به آن نشان داده است. این پذیرش دانشجو نیز در رشته‌های جدید، براساس آنچه در دفترچه آزمون سازمان سنجش ذکر شده است از 2طریق سوابق تحصیلی و آزمون انجام می‌شود. 
از سویی محسنی، نیز درباره حذف رشته‌های کم‌طرفدار و نامتناسب با نیاز بازار کار در دانشگاه پیام نور معتقد است که دانشگاه پیام نور توانسته با اصلاح بسیاری از فرایندها گام‌های بسیار ارزشمندی در حوزه معاونت آموزشی بردارد و یکی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها که برای دانشجویان آینده این دانشگاه بسیار مطلوب است، حذف رشته‌های کم‌طرفدار و نامتناسب با نیاز بازار بوده است.

رشته‌های تازه با هدف متناسب‌سازی
امیرحسین بهروز، مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه نیز درباره این پرسش که آیا دانشگاه در نوع پذیرش دانشجو تغییراتی داشته است، پاسخ منفی می‌دهد و درباره اقدامات صورت گرفته در اضافه کردن رشته محل‌های جدید این دانشگاه می‌گوید: «با توجه به سیاست دانشگاه پیام نور مبنی بر بازنگری در رشته‌ها و با هدف متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازهای واقعی جامعه و با عنایت به رسالت اجتماعی دانشگاه پیام ‌نور مبنی بر بسط عدالت آموزشی، رشته‌هایی که کمتر مورد اقبال جامعه و بازار کار بود، بازنگری شد و نهایتا ۴۰۰رشته محل جدید به دانشگاه پیام نور اضافه شد. بسیاری از این رشته‌ها در تاریخ سی‌ساله دانشگاه وجود نداشتند و برای اولین‌بار تدریس می‌شوند. مثلا مدیریت کسب‌وکار، مدیریت بیمه، مدیریت امور بانکی، مدیریت مالی، امور گمرکی، هتلداری، ایمنی صنعتی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت روابط‌عمومی، جهانگردی، رسانه و...». بهروز می‌گوید در این‌باره تمرکز بر شهرهای کم‌برخوردار بوده است؛ «هرچند متناسب با ظرفیت شهر و بازار کار آن شهرستان این کار صورت گرفته. مثلا شهری که دارای ظرفیت گردشگری بوده، رشته‌های گردشگری و هتلداری به آن اضافه شده و در شهر بندری مدیریت امورگمرکی ایجاد شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید