• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 27 شهریور 1400
کد مطلب : 140781
+
-

خبرهای کوتاه/ رونمایی از نقاشی‌های ناصرالدین شاه در کاخ گلستان

خبرهای کوتاه/ رونمایی از نقاشی‌های ناصرالدین شاه در کاخ گلستان


نقاشی‌ها و طراحی‌های ناصرالدین شاه در نمایشگاه مجازی کاخ گلستان رونمایی شد. به‌گزارش ایسنا، ۱۳اثر انتخابی از طراحی‌ها و نقاشی‌های ناصرالدین شاه، در حوضخانه میراث جهانی کاخ گلستان به‌صورت مجازی به نمایش گذاشته شده است. براساس این خبر، برخی از این آثار برای نخستین‌بار نمایش داده می‌شوند. بیشتر طراحی‌ها، سیاه‌قلم هستند و در میان آنها، تابلوهای رنگ روغن و آبرنگ هم مشاهده می‌شود. پرتره درباریان، زنان حرمسرا، شکار و طبیعت، ازجمله مشق و طرح‌های به‌جامانده از ناصرالدین شاه است. ویژگی این تصاویر، جدای از هنر و استعداد شاه قاجار، حاشیه‌نگاری و دستخطی است که در کنار هر اثر به جا گذاشته و درکل وضعیتی از شرایط آن طراحی، تاریخ و موقعیت جغرافیای آن را ثبت کرده است. مثلا در حاشیه نقاشی یکی از خادمان دربار، به دستخط ناصرالدین شاه نوشته شده که در ۵دقیقه مشق شده که گویای سرعت عمل او در طراحی بوده است. در مجموعه به نمایش گذاشته‌شده، 2تابلو رنگ روغن در سال‌های پایانی زندگی ناصرالدین شاه کشیده شده که یکی از آنها، ناتمام مانده و دست نوشته‌ای روی اثر به این شرح مشاهده می‌شود: «این پرده را در سنه ۱۳۱۳ هجری قمری، شاه شهید به‌دست مبارک ساخته و ناتمام مانده است.» در همان سال، ناصرالدین شاه ترور شد.

  زمزمه انتخاب معاون سابق صداوسیما به سمت معاونت میراث ‌فرهنگی
زمزمه انتخاب علی دارابی، از مدیران سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به سمت قائم‌مقامی وزیر میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی این وزارتخانه توسط سید عزت‌الله ضرغامی جدی شده و این موضوع با واکنش فعالان میراث‌فرهنگی و تشکل‌های این حوزه مواجه شده است. شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نوشت: درعرصه میراث‌فرهنگی امیدواریم شاهد انتصاب معاون متخصص و با تجربه ای در عرصه میراث‌فرهنگی باشیم. در این نامه آمده است: منصوب  نشدن فردی با آگاهی تخصصی و تجربه به ایجاد بحران‌های جدی در عرصه حفاظت از میراث‌فرهنگی می‌انجامد.

  وزارت خارجه: زائران اربعین، هوایی به عراق سفر کنند
 وزارت امور خارجه با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داد: مرزهای زمینی ایران و عراق بسته است و زائران اربعین حسینی صرفا می‌توانند از طریق هوایی و با دارا بودن روادید معتبر به قصد زیارت و انجام راهپیمایی اربعین، به آن کشور عزیمت کنند. وزارت خارجه افزود: توافقنامه لغو روادید، بین ایران و عراق در حال طی نمودن مراحل قانونی و اداری و نیازمند مذاکرات آتی مسئولان 2 کشور است؛ لذا تا زمان اعلام رسمی 2 دولت، عزیمت به عراق نیازمند اخذ و دارا بودن روادید رسمی آن کشور است. از این‌رو به زائرن محترم و کاروان‌ها، موکب‌ها و شرکت‌های هواپیمایی تأکید می‌شود بدون اخذ و دارا بودن روادید معتبر عراق، اقدام به انجام سفر یا جابه‌جایی مسافر نکنند.

  رگبار باران در 7 استان
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از وزش باد شدید موقتی، رگبار پراکنده، گاهی همراه با رعدوبرق تا روز یکشنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، برخی مناطق استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان‌شمالی خبر داد. به گزارش ایسنا، صادق ضیائیان گفت: براساس نقشه‌های پیشیابی هواشناسی تا فردا یکشنبه ۲۸شهریور، در شمال استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی، برخی مناطق استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان‌شمالی، وزش باد شدید موقتی، رگبار پراکنده، گاهی همراه با رعدوبرق رخ می‌دهد. وی افزود: همچنین از روز یکشنبه تا سه‌شنبه در ارتفاعات استان‌های هرمزگان، جنوب سیستان‌وبلوچستان و جنوب کرمان در ساعات بعدازظهر رشد ابر، بارش پراکنده و خفیف، گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود. به‌گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، امروز به سبب نفوذ پرفشار و شمالی‌شدن جریانات برای نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما انتظار می‌رود و دریای خزر تا صبح یکشنبه مواج خواهد بود. ضیائیان درباره وضعیت جوی تهران نیز بیان کرد: آسمان تهران امروز ۲۷شهریور صاف، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۲درجه و حداکثر دمای ۳۲درجه سانتی‌گراد و در روز یکشنبه ۲۸شهریور صاف، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۱درجه و حداکثر دمای ۳۱درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

  وجود ۳۵میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور
براساس مطالعات انجام‌شده حدود ۳۵میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور وجود دارد که با برنامه‌های گوناگون درصدد مدیریت و کنترل این مناطق هستیم. به گزارش همشهری، علی‌محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی هماهنگی، مدیریت و مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: این مقدار هکتار اراضی غبارخیز در ۲۳استان کشور وجود دارد که شدت و ضعف گوناگون دارد. او گفت: تاکنون چندین کار جدی انجام شده که در ابتدایی‌ترین قدم شناخت وضع موجود غبارخیزی در داخل و اطراف کشور است و ۱۲۰هزار هکتار مناطق غبارخیز نیز در استان‌ها شناسایی شده است. وی افزود: در کشورهای ترکمنستان و ازبکستان یکسری جریانات غبارخیز شناسایی شده که وضع موجود استان گلستان را تشدید می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید