• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 24 شهریور 1400
کد مطلب : 140584
+
-

گزارش یک تفاهم به ‌بهارستان

امروز رئیس سازمان انرژی اتمی، نمایندگان را در جریان توافق جدید ایران و آژانس قرار می‌دهد

مجلس
گزارش یک تفاهم به ‌بهارستان


کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز برای بررسی جزئیات سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشکیل جلسه می‌دهد.
قرار است در این جلسه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی توضیحاتی درباره سفر اخیر گروسی به تهران به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
پیش از این علی‌اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی طبق روال بعد از چنین توافق‌هایی برای ارائه توضیحات به صحن علنی مجلس یا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌رفت.
به‌گزاش همشهری، حضور اسلامی در کمیسیون امنیت ملی بعد از گلایه برخی از نمایندگان نسبت به بی‌خبری مجلس از جریان توافق جدید ایران با آژانس مطرح شد.
در همین راستا هم بود که در نشست صبح دیروز مجلس احمد امیرآبادی، نماینده قم با اشاره به بی‌اطلاعی نمایندگان از این توافق در تذکری خواستار حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس برای ارائه گزارش در این زمینه شد. او گفت: «براساس بند ۸ ماده‌۲۲ آیین‌نامه داخلی از رئیس و هیأت رئیسه مجلس درخواست داریم‌ آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه علنی یا غیرعلنی به مجلس دعوت شود و درخصوص این توافق که مرتبط با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها‌ست، به نمایندگان ملت توضیح دهد تا در جریان توافق صورت‌گرفته باشیم.»
نخستین توافقنامه میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در دولت جدید در سفر 4روز پیش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به ایران امضا شد. براساس آنچه در بیانیه مشترک اعلام شد، ایران اجازه تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی را به آژانس داده است. البته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تأکید کرده است که این توافق براساس نظارت‌های پادمانی آژانس که همه کشورهای عضو موظف به اجرای آن هستند، انجام شده است.
براساس قانون اقدام راهبردی مجلس که در آذر‌99 در مجلس یازدهم تصویب شد، دولت ‌ملزم است با توجه به اجرا نشدن تعهدات برجامی از سوی طرف‌های غربی، نظارت‌های فراتر از پادمان ازجمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.
البته در اسفند‌ماه سازمان انرژی اتمی به توافقی سه‌ماهه با آژانس دست پیدا کرد که درصورت لغو همه تحریم‌ها فیلم‌های دوربین‌های مداربسته تاسیسات هسته‌ای حفظ می‌شد و در اختیار آژانس قرار می‌گرفت؛ اتفاقی که رخ نداد اما در سفر گروسی به تهران مشخص شد که این فیلم‌ها به شکل مهروموم‌‌شده و طبق پروتکل‌ها همچنان در ایران نگهداری می‌شود.
اگرچه امروز اسلامی نخستین گزارش هسته‌ای خود به مجلسی‌ها را ارائه می‌کند، اما پیش از این هم بارها علی‌اکبر صالحی برای ارائه توضیحات به مجلس رفته بود. آخرین بار کمتر از یک‌ ماه پیش، مرداد‌ماه گذشته بود که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس گزارشی از اقدامات سازمان متبوع خود درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی را ارائه کرد؛ جلسه‌ای که با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها و اعضای کمیسیون برای ارزیابی نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی و پیشنهادهایی برای تقویت آن برگزار شد.

 مکث
بازدید اسلامی از نیروگاه اتمی بوشهر و تاسیسات هسته‌ای اصفهان


محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در راس هیأتی ضمن بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر در جریان آخرین گزارش‌ها درباره فعالیت این نیروگاه و پروژه‌های نیروگاهی دیگر سازمان قرار گرفت. به گزارش ایسنا، او همچنین از مرکز بین‌المللی آموزش هسته‌ای ایران در سفر به اصفهان بازدید کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی در این بازدید که با همراهی تنی چند از معاونان سازمان و مدیران صنعت هسته‌ای انجام گرفت، ضمن بازدید از نخستین مرکز بین‌المللی آموزش هسته‌ای ایران، از بخش‌های مختلف تأسیسات هسته‌ای اصفهان ازجمله رآکتور صفر قدرت آب‌سنگین (HWZPR)، رآکتور چشمه نوترونی مینیاتوری (MNSR) و رآکتور زیربحرانی آب سبک (LWSCR) بازدید کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید