• پنج شنبه 1 مهر 1400
  • الْخَمِيس 15 صفر 1443
  • 2021 Sep 23
چهار شنبه 24 شهریور 1400
کد مطلب : 140522
+
-

مشکلات و اقدامات مهم ترافیکی در معابر را همراه با مسئول تصادفات پلیس راهور منطقه ۱۹ بررسی کردیم

کاهش ۳۱ درصدی تصادفات فوتی

کاهش ۳۱ درصدی تصادفات فوتی

زهرا بلندی

محورهای ناایمن بزرگراهی، جاده‌های پرحادثه روستایی، کمبود فضای پارک و ترافیک سنگین به‌خصوص در نزدیکی بازارها، سرقت تابلوها و علائم ترافیکی، آموزش و فرهنگسازی محدود و... نمونه‌هایی از مشکلات مهم و همیشگی ترافیکی در منطقه ۱۹ است که در بروز تصادفات و گره‌های ترافیکی نقش قابل توجهی دارد. درحالی که آمار تصادفات فوتی طی ۵ ماه ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد کاهش و برعکس تصادفات جرحی و خسارتی ۱۳ و ۲۸ درصد رشد داشته است، با هدف بررسی بیشتر موضوعات ترافیکی و اقداماتی که برای رفع آنها به اجرا در آمده است با سرهنگ دوم «مهدی آقاجانی» مسئول تصادفات منطقه ۱۹ همراه شدیم و از محورهای مهم ترافیکی منطقه بازدید کردیم.

مسئول آموزش پلیس راهور منطقه ۱۹:
آموزش در روزهای کرونا ادامه دارد

پیش از کرونا آموزش فرهنگ ترافیک به‌صورت مستمر و چهره به چهره در مراکز مهم منطقه از جمله مدارس، مراکز فرهنگی و... انجام می‌شد. پس از آن این اقدام به‌صورت مجازی در کانال‌های مجازی همچون سامانه شاد، شهرداری، کلانتری و بسیج و... انجام می‌شود. مسئول آموزش پلیس راهور منطقه ۱۹ می‌گوید: «علاوه بر آموزش‌های مجازی در تعامل با بسیج و کلانتری منطقه طرح‌هایی در برخورد با راکبان موتورسیکلت، معتادان و متجاهرانی که در حاشیه برخی بزرگراه‌ها استقرار دارند در قالب آموزش حضوری هم ارائه می‌شود.» سرهنگ دوم «رمضان داداشی» در ادامه به نصب بنرهای آموزشی در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «طرح آموزش به راکبان موتورسوار در تقاطع‌های مهم مطهری_ شکوفه، خیابان مهران_لطیفی، شقایق _میثاق هم به‌صورت مستمر اجرا می‌شود. آموزش به رانندگان تاکسی و اتوبوس هم جزء دیگر برنامه‌های مستمر ماست. برگزاری کارگاه آموزشی برای کارگران فصلی در خیابان شکوفه هم مورد مهم دیگری است که با جدیت دنبال می‌شود. با وجود تعطیلی مدارس طرح همیاران پلیس کماکان اجرا می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند بچه‌های علاقه‌مندشان را به محل استقرار نیروهای ما در تقاطع‌های مهم بیاورند و کارت همیار پلیس دریافت کنند.» او به طرح دیگری که به تازگی در منطقه به اجرا درآمده اشاره می‌کند و می‌گوید: «از فروشگاه‌های منطقه که روی سردر مغازه‌شان نمایشگر آگهی تبلیغاتی دارند درخواست کرده‌ایم که بین تبلیغات خودشان چند ثانیه را به آموزش نکات ترافیکی پلیس راهور اختصاص دهند و تاکنون با ۳ مرکز صحبت و هماهنگی انجام شده است.»

نزدیک ظهر است و با عبور از میان ترافیک سنگین تقاطع‌های اصلی منطقه ۱۹ خود را به بزرگراه شهید تندگویان می‌رسانیم. ‌ تردد عابران، توقف غیرمجاز خودروهای باربری، تجمع و بیتوته معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در حاشیه و نوار میانی بزرگراه صحنه‌هایی هستند که به وفور در این محدوده دیده می‌شود. مسئول تصادفات راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۹ با بیان اینکه طی ۵ ماه ابتدای سال در مقایسه با ۵ ماه اول سال گذشته ۳۱ درصد تصادفات فوتی در منطقه ۱۹ کاهش داشته، اما در تصادفات جرحی ۱۳ درصد و خسارتی ۲۸ درصد افزایش تصادفات را تجربه کرده‌ایم، می‌گوید: «بزرگراه‌هایی همچون شهیدان کاظمی، تندگویان، هاشمی، علامه عسگری در سه‌راه باقرشهر و بلوار شقایق جزء محورهای بزرگراهی حادثه‌خیز هستند.»


«مهدی آقاجانی»/ مسئول تصادفات پلیس راهور منطقه ۱۹

«مهدی آقاجانی» در ادامه وجود بافت مسکونی، ناایمن بودن پل عابرپیاده، بوستان‌ها و در نتیجه‌‌‌ تردد عابران پیاده درعرض بزرگراه و همچنین سرعت بالا را عاملی برای بروز تصادفات در بزرگراه شهیدکاظمی و بلوار شقایق عنوان می‌کند و می‌گوید: «برای کاهش تصادفات در بزرگراه شهید کاظمی اقداماتی همچون مکانیزه شدن پل‌های عابرپیاده، تأمین روشنایی پل‌ها، نصب نرده‌های آهنی در خروجی پارک‌ها، نصب سرعتکاه و... باید اجرا شود.» آقاجانی ادامه می‌دهد: «تأمین روشنایی، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ایجاد نیوجرسی از جمله اقداماتی است که برای کاهش تصادفات در بلوار شقایق نیاز است انجام شود.»
 نبود معیارهای بزرگراهی در بزرگراه شهید تندگویان موضوعی است که آقاجانی با بیان آن می‌گوید: «این بزرگراه با داشتن عواملی همچون ورودی و خروجی‌های زیاد، دسترسی به بافت مسکونی و‌‌‌ تردد عابران در این محدوده و... جزء محورهای حادثه‌خیز است که باید از حالت بزرگراهی خارج شده و به شریانی اصلی تبدیل شود و سرعت مجاز آن از ۸۰ به ۷۰ کیلومتر در ساعت تغییر کند. این موضوع بارها در جلسات مشترک ما با شهرداری عنوان شده، اما هنوز اقدام خاصی برای رفع آن صورت نگرفته است.»

تدابیری برای محورهای حادثه‌خیز بزرگراهی
در امتداد بزرگراه شهید تندگویان به بزرگراه شهید هاشمی به یکی دیگر از معابر حادثه‌خیز منطقه می‌رسیم. در حاشیه شمال به جنوب بزرگراه، گلفروشان مستقر هستند و جنوب به شمال در قرق میوه‌فروشان دستفروش و وانتی‌هاست. مسئول تصادفات پلیس راهور منطقه ۱۹ می‌گوید: «یکی از معضلات مهم بزرگراه شهید هاشمی دستفروشانی است که بیشتر روزهای پایانی هفته در حاشیه بزرگراه مستقر می‌شوند. این موضوع علاوه بر ایجاد گره ترافیکی، خطراتی را برای دستفروشان به‌ویژه کودکان گلفروش به همراه دارد. ما طی گشت‌های مکرر اقدام به اعمال قانون در مورد خودروهایی می‌کنیم که توقف غیر‌مجاز دارند، اما برای دستفروشان گلفروش و چرخی باید نیروهای سدمعبر شهرداری وارد و اقداماتی برای رفع ریشه‌ای این معضل انجام شود.»
کمی جلوتر خودرویی سنگین در حاشیه بزرگراه پارک و در فضای سبز محدوده اتراق کرده است، آقاجانی با اشاره توقفات غیرمجاز در این محدوده می‌گوید: «خط اضطرار این بزرگراه استاندارد نیست. بزرگراه باید عریض شده و شانه خاکی آن به ۲ تا ۳ متر برسد. وجود خط اضطرار استاندارد در مواقع اضطراری همچون خرابی خودرو و تصادف و... می‌تواند فضای خوبی برای پارک موقت خودرو باشد.» حین عبور از بزرگراه علامه عسگری در سه‌راه باقرشهر جناب سرهنگ می‌گوید: «در این محور هم به دلیل گزارش واژگونی‌های متعدد ۲ سرعتگیر نصب شده است.» پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر موضوع دیگری است که این مسئول با اشاره به آن می‌گوید: «طرح ایجاد تقاطع غیرهمسطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم شامل یک پل روگذر جنوب به غرب، یک زیرگذر شرق به غرب و غرب به شرق و دوربرگردان جنوب به جنوب و شمال به شمال از جمله طرح‌هایی است که بهره‌برداری از آن کاهش ترافیک، زمان سفر و صرفه‌جویی در مصرف را به همراه خواهد داشت.»

نصب ۱۲ دوربین ثبت تخلف در صالح‌آباد غربی
شناسایی ۳۰ نقطه پرحادثه جزء اقداماتی است که برای ساماندهی نقاط حادثه‌خیز منطقه به اجرا در آمده است. این موضوعی است که مسئول تصادفات اداره راهنمایی و رانندگی منطقه با بیان آن می‌گوید: «۳۰ نقطه پرحادثه تصادفات شناسایی شده و با تقسیم‌بندی آن در ۳ گروه ۱۰ تایی هرفصل یکی از گروه‌ها در اولویت‌کاری قرار می‌گیرد. نصب سرعتکاه و تابلوهای هشداردهنده در بلوار علامه عسگری در سه‌راه باقرشهر، نصب چراغ راهنمایی چشمک‌زن، تابلو خطر، احتیاط و سرعت در ورودی به جاده گاوداری، آشکارسازی و رفع نقاط کور با نصب برچسب‌های شبرنگ روی تابلوها، پایه‌های تیربرق و هرس مستمر شاخه‌های درختان در بزرگراه‌های شهید تندگویان، شهید هاشمی و شهید کاظمی نمونه‌های در حال اجرا هستند.»
 نصب دوربین‌های ثبت تخلف و کنترل سرعت مورد مهم دیگری است که در نقاطی از منطقه همچون صالح‌آباد غربی به اجرا در آمده است. آقاجانی می‌گوید: «استفاده از این نوع تجهیزات در بلندمدت می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای جلوگیری و پیشگیری از تخلفات و در نهایت کاهش تصادفات باشد.» وی با اشاره به اینکه بازار لوازم منزل و اسباب‌بازی در محله صالح‌آباد غربی‌‌‌ تردد شهروندان و تمایل خرید آنها از فروشگاه‌های این راسته تجاری را زیاد کرده و به دلیل نبود پارکینگ مناسب ترافیک و تخلفات بی‌شماری در آن دیده می‌شود، می‌گوید: «از بزرگراه شهید تندگویان، ورودی صالح‌آباد غربی، خیابان کلهر غربی، ابتدای ورودی که خط کندرو شروع می‌شود بیش از ۱۲ دوربین ثبت تخلف و کنترل سرعت نصب شده است. راه‌اندازی پارکینگ در این محدوده موضوع مهمی است که بابت آن صحبت‌هایی با دهیاری انجام شده، باید زمینی خریداری شود تا پارکینگی هم برای آن در نظر گرفته شود.»

بهبود وضعیت ترافیکی بهشت زهرا(س)
وجود آرامستان بزرگ بهشت زهرا(س) در منطقه ۱۹ به‌خصوص در روزهای همه‌گیری کرونا بار مسئولیتی سنگینی را بر دوش پلیس راهور منطقه گذاشته است. آقاجانی با بیان اینکه مقصد بعدی بهشت زهرا(س) است از بزرگراه شهید هاشمی مستقیم وارد آن شده و ضمن اشاره به بی‌انضباطی ترافیکی داخل آن می‌گوید: «رفع مشکلات ترافیکی بهشت زهرا(س) که یکی از اماکن مهم منطقه ما و روزانه با مراجعات بسیاری همراه است، نیازمند کار و انرژی زیادی است که بتواند ترافیک را به‌صورت ایمن هدایت کند. طی بررسی‌های انجام شده حدود یک‌صد نقطه را که نیازمند نصب تابلو، اصلاح هندسی، تغییر جهت هستند شناسایی کرده‌ایم که ساماندهی آنها در انضباط ترافیکی بهشت زهرا(س) و جذب بار می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.»
 آقاجانی با بیان اینکه کارهای عمرانی خشکه‌چین در زمینه انضباط ترافیکی در قسمت‌های جنوبی در حال اجراست، می‌گوید: «از سوی دیگر طبق توافقی که با سازمان بهشت زهرا(س) صورت گرفته قرار است هراقدامی که هدف آن بهبود کیفیت خدمت‌رسانی در این آرامستان است اجرایی شود. ۵ طرح بزرگ همچون جمع‌آوری گاردهای طول صالح‌آباد، استقرار نیوجرسی و... که نقش بسزایی در جذب و روان‌سازی و ایمنی ترافیک دارد به بهشت‌زهرا(س) ارائه شده است که باید در کمیته معابر و کمیسیون‌های این سازمان به تصویب برسد تا اجرایی شوند که امیدواریم در بلندمدت شاهد اثربخشی آنها باشیم.»
 
مشکلات بزرگ راه‌حل جدی می‌خواهد
بازار احسانی عبدل‌آباد، بازار مبل نعمت‌آباد، مرکز فروش خودرو و فروشگاه‌های اطراف آن و... که بدون زیرساخت در گذر سال‌ها شکل گرفته‌اند از دیگر مناطق مهم در منطقه هستند که در ادامه به بازدید از آنها می‌پردازیم. سرهنگ دوم آقاجانی با اشاره به اینکه بازاری مانند بازار مبل نعمت‌آباد جزء صنوفی است که از سال‌ها قبل بدون اینکه زیرساختی فراهم شود در اینجا ایجاد شده و با توسعه شهرنشینی و رشد بازار، رسیدگی و ساماندهی آن به خواسته‌ای مهم تبدیل شده است، می‌گوید: «با توجه به مشکلات ترافیکی این محدوده، پلیس با تشکیل گروه‌های ضربت به‌طور مستمر و مداوم با تخلفات برخورد می‌کند، اما از آنجا که بیشتر مراجعه‌کنندگان به‌صورت گذری و موقت پارک می‌کنند اعمال قانون آن‌طور که باید مؤثر نیست. ایجاد پارکینگ‌های نقلی با ظرفیت محدود برای چنین جایی مانند مسکن عمل می‌کند و در حال پیگیری برای فراهم شدن زیرساخت‌ها برای تغییرات عمده و ریشه‌ای هستیم.» آقاجانی در رابطه با بازار عبدل‌آباد می‌گوید: «یک پارکینگ طبقاتی مکانیزه با ظرفیت حدود ۱۵۰ خودرو در خیابان گل‌آویز و یک پارکینگ ابتدای تقاطع مطهری شکوفه با ظرفیت حدود ۵۰ خودرو وجود دارد. روزهای تعطیل و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها که‌‌‌ تردد شهروندان بیشتر است با ۳ مدرسه‌ای که در خیابان مطهری قرار دارند هماهنگی‌های لازم انجام شده تا شهروندان از ساعت ۹ تا ۲۳ بتوانند از حیاط مدارس برای پارک خودرو استفاده کنند.»

رفع مشکلات راه‌های روستایی نیازمند مشارکت همگانی
منطقه ما ۱۰ روستای جعفرآباد، سعیدآباد، جهان‌آباد بالا و پایین، مرتضی گرد، علی‌آباد تک دانه، پلائین، موسی‌آباد، دهکده توحید، شهرک گلریز، شکرآباد را در دل خود جای داده است که وضعیت راه‌ها و جاده‌های آنها جزء مهم‌ترین مشکلات ترافیکی محسوب می‌شود. رئیس تصادفات پلیس راهور منطقه ۱۹ با بیان این موضوع می‌گوید: «مشکلات زیادی از جمله عرض کم معابر، پیچ‌های خطرناک، میدان‌های غیراستاندارد، نبود علائم کافی، شناخت ناکافی مردم از موقعیت جغرافیایی اینجا، محورهای ناایمن، نبود تابلو، ‌ تردد وسایل نقلیه کشاورزی، موتورسیکلت‌هایی که از تجهیزات مناسب برخوردار نیستند، تأسیسات پیرامون راه‌ها، گاوداری‌ها و دامداری‌ها و نبود آموزش کافی و... در راه‌های روستایی وجود دارد.» آقاجانی به چندگانگی مسئولیت روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید «برای اجرای هر طرح و برداشتن هر گامی نیازمند مجوز شهرداری منطقه ۱۹، دهیاری‌ها و... هستیم و رفع این معضلات به تنهایی از عهده پلیس راهور خارج است.»

«علی توکلی» شهردار منطقه ۱۹

تابلوهای ورودی جنوب پایتخت مرمت و به‌روزرسانی شد
همه تابلوهای ورودی جنوب شهر تهران در محورهای بزرگراهی و شریان‌های اصلی محدوده منطقه ۱۹ تعمیر و به‌روزرسانی شدند.
شهردار منطقه ۱۹ با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه مبادی ورودی شهر یکی از نقاط مهم و تأثیرگذار آن است، گفت: «با توجه به اینکه منطقه ۱۹ به لحاظ جغرافیایی دروازه بین‌المللی پایتخت و هر روز میزبان جمع زیادی از شهروندان و مسافران نقاط مختلف کشور است و هرساله اقدامات شهری مختلفی برای ساماندهی و زیبایی سیمای بصری آن صورت می‌گیرد، در همین زمینه طی اقدامی کل تابلوهای ورودی به منطقه از جمله بزرگراه‌های شهید هاشمی، شهید کاظمی و... مرمت و به‌روزرسانی شد.»
«علی توکلی» در ادامه با بیان اینکه تابلوها نخستین المان‌های ورودی منطقه به محدوده شهری است، افزود: «با توجه به فرسودگی ظاهری این تابلوها بر اثر شرایط جوی، ضمن انجام تعمیرات مورد نیاز، برچسب‌های آنها تعویض و پایه تابلوها براساس پالت رنگی مصوب سازمان زیباسازی شهر تهران رنگ‌آمیزی شد.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۹ خبر داد
اجرای طرح‌های ترافیکی در تقاطع خیابان‌های میثاق و شهید حقی
طرح اصلاح هندسی تقاطع خیابان‌های میثاق و شهید حقی با هدف کاهش تصادفات و روان‌سازی‌‌‌ تردد در خیابان مرادی وارد فاز اجرایی شد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۹ با بیان اینکه این طرح جزء درخواست‌های مکرر شورایاران و پلیس راهور منطقه بوده است، گفت: «با توجه به اینکه دسترسی خودروهای عبوری از خیابان میثاق شمالی پس از عبور از روی پل شهید «بنامعلی محمدزاده» به شهرک بستان از طریق خیابان شهید مرادی صورت می‌گیرد و خودروها به دلیل عرض کم این خیابان هنگام عبور و حین دور زدن برای تغییر جهت به سمت جنوب مجبور به انسداد عرض خیابان می‌شوند، برای حل این مشکل طی طراحی انجام شده، خیابان میثاق روبه‌روی خیابان مرادی با رفیوژ و اجرای جدول مسدود و یک دوربرگردان در فضای روبه‌روی خیابان شهید حقی برای دسترسی ایجاد می‌شود. دسترسی به خیابان بنفشه، لاله و شهرک بستان نیز از مسیر خیابان گلستان در ادامه خیابان میثاق پیش‌بینی شده است.»
«علیرضا مرآتی» در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از تداخل ترافیکی و کاهش تصادفات یک میدان مثلثی شکل نیز در امتداد خیابان‌های میثاق، گلستان و لاله ایجاد خواهد شد، گفت: «این پروژه ترافیکی در قالب ساخت جدول در تقاطع خیابان حقی و میثاق شمالی اجرا می‌شود که طی این طرح ضمن اصلاح ۳ جزیره میانی، ۳ جزیره جدید نیز ایجاد و پس از تمام شدن کار تابلوهای هدایت مسیر نصب خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید