• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 22 شهریور 1400
کد مطلب : 140337
+
-

تامین نیمی از برق آمریکا با انرژی خورشیدی تا 2050

به سوی آینده
تامین نیمی از برق آمریکا با انرژی خورشیدی تا 2050

آمریکا اخیرا طرحی را منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه این کشور می‌تواند تا سال2050تقریبا نیمی از برق خود را از خورشید تامین کند؛ گامی بالقوه بزرگ برای مقابله با تغییرات آب و هوایی. با این حال تأکید شده که چنین کاری به ارتقای گسترده شبکه برق نیاز دارد. به گزارش نیویورک تایمز، مبحث استفاده از انرژی خورشیدی موضوع تازه‌ای در آمریکا محسوب نمی‌شود.
کمی کمتر از 4درصد از برق این کشور به وسیله صفحه‌های خورشیدی تامین می‌شود که قرار است در سال‌های آینده، این میزان افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. آمریکا قصد دارد تا 4سال آینده و هر سال به میزان دوبرابر رقم یادشده به تولید برق از انرژی خورشید بیفزاید. سپس برنامه‌ای نیز برای افزایش تا سال2035دنبال خواهد کرد و در نهایت در سال2050میزان تولید الکتریسیته از انرژی خورشید به حدود50درصد خواهد رسید. چنین افزایش بزرگی که در این گزارش بیان شده، مطابق با آن چیزی است که بیشتر دانشمندان آب و هوا می‌گویند برای جلوگیری از بدترین اثرات گرمایش زمین لازم است. با این حال باید توجه داشت که این امر مستلزم تحول گسترده‌ای در فناوری، صنعت انرژی و شیوه زندگی مردم است. این گزارش با برنامه‌های آب و هوایی و انرژی که جو بایدن در مبارزات انتخاباتی‌اش در سال گذشته ارائه کرده بود، مطابقت دارد. او گفته بود که می‌خواهد تا سال2035 انتشار آلودگی در بخش برق را به صفر برساند.
آمریکا اخیرا به‌علت توفان‌های سنگین با مشکلات قطعی برق در مناطق مختلف مواجه شد و صدها هزار خانه برای مدت‌ها بدون برق باقی ماندند. این در حالی است که تغییرات آب و هوایی نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل اجرای این طرح خواهد بود. اما مشخص نیست که دولت چقدر تلاش می‌کند تا توسعه و تولید انرژی خورشیدی را از طریق قوانین و مقررات پیش ببرد. مقامات تنها یک طرح کلی برای پاک بودن سیستم انرژی کشور و خودروها ارائه کرده‌اند. بسیاری از جزئیات در نهایت توسط کنگره تعیین می‌شود. به‌نظر می‌رسد که چنین کاری در نهایت حدود 3تریلیون‌و500میلیارد دلار خرج روی دست دولت بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید