• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 شهریور 1400
کد مطلب : 140273
+
-

الکاظمی در تهران

رویترز خبرداده که قرار است امروز رافائل گروسی با رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار‌کند

سیاسی
الکاظمی در تهران

نخست‌وزیر عراق و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌آیند. 2 مقام ارشد خارجی که محور رایزنی‌های یکی از آنها مسائل منطقه و دیگری بین‌المللی است. این نخستین سفر مصطفی الکاظمی و رافائل گروسی به ایران پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم محسوب می‌شود و هر یک از وجوه مختلفی دارای اهمیت است. یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر عراق که نامش فاش نشده خبر داده که او در تهران با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشور دیدار می‌کند و مسئله تبادل انرژی میان 2 کشور، امنیت و پرونده روابط میان ایران و عربستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. درحالی‌که از فروردین سال‌جاری تاکنون 3 دور مذاکره میان مقام‌های امنیتی ایران و عربستان در بغداد برگزار شده و سفیر ایران در عراق برگزاری دور چهارم این گفت‌وگوها را در آینده تأیید کرده است. با این همه سیاست یک‌بام و دو هوای سعودی‌ها در قبال ایران همچنان ادامه دارد و آنها در آخرین اقدام خود در قالب کمیته‌ای چهارجانبه در اتحادیه عرب ادعاهایی علیه ایران مطرح کردند.  ادعاهایی که با واکنش تند وزارت خارجه مواجه شد. حال این مقام نزدیک به نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که «با توجه به تلاش‌های عراق برای میانجیگری میان تهران و ریاض، در دیدار الکاظمی و رئیسی درخصوص روابط متشنج میان دوطرف رایزنی خواهد شد.» پیش‌بینی می‌شود مسئله افزایش سهم زوار ایرانی در مراسم اربعین نیز در این نشست مطرح شود. موضوعی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نیز تأکید کرد که در دست پیگیری است. همزمان با سفرکاظمی، سازمان انرژی اتمی نیز در اطلاعیه‌ای تایید کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیشب به ایران آمده و امروز پیش از ظهر با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
 پیش از این نیز روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال از سفر گروسی به تهران خبر داده بود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از تغییر دولت در ایران تلاش‌های زیادی برای دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی انجام داد و حالا در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محمد اسلامی دیدار و رایزنی می‌کند. البته هنوز مقامات داخلی کشورمان نسبت به این خبر اعلام نظری نداشته‌اند.
به‌نظر می‌رسد که نتیجه این دیدار بر اقدام غربی‌ها در نشست شورای حکام تأثیر مستقیمی داشته باشد. چراکه احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست مطرح شده است. هر چند که کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی و مقامات روسی نسبت به چنین اقدامی هشدار دادند و تأکید کردند که هر اقدام غیرسازنده‌ای در مسیر مذاکرات وین و احیای برجام اخلال ایجاد می‌کند. پیش از انتشار خبر سفر گروسی و نشست آژانس نیز رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدارهای خود با مقامات اتحادیه اروپا و 4 کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و روسیه درباره برجام و مذاکرات وین را «سازنده و خوب»‌ دانسته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید