• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 21 شهریور 1400
کد مطلب : 140217
+
-

چراغ صنایع لرستان دوباره روشن می‌شود

نماینده لرستان درمجلس در گفت‌وگو با همشهری از افزایش رایزنی‌ها برای احیای صنایع تعطیل‌شده لرستان خبر می‌دهد

چراغ صنایع لرستان دوباره روشن می‌شود

فاطمه کاظمی-خبرنگار

وضعیت اقتصادی نامطلوبی که در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از همه گیری ویروس کرونا در کشور به‌وجود آمد، صنایع استان لرستان را نیز تحت‌تأثیر قرار داد و فعالیت آن را با رکود مواجه کرد؛ این چالش آنقدر جدی است که چندی پیش حجت‌الاسلام «احمدرضا شاهرخی»، نماینده ولی‌فقیه در لرستان در دیدار با استاندار و معاونان او، به تعطیلی کارخانه‌های این استان اعتراض کرد و خواستار پیگیری وضعیت آنها شد. حجت الاسلام شاهرخی دراین دیدار گفته بود که «برخی کارخانه‌های تعطیل شده استان چندین هکتار از زمین‌های استان را دربر گرفته‌اند و چهره اقتصادی استان را مخدوش کرده‌اند و متاسفانه مالکان حقیقی یا حقوقی  این کارخانه‌ها تحرک لازم برای اغاز به‌کار را ندارند، درحالی‌که می‌دانیم تسهیلات ارزی فراوانی دریافت کرده‌اند. در همین راستا دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان برای رفع مشکل این کارخانه‌ها ازسوی مالکان برنامه زمان‌بندی تعیین کنند.» وی همچنین تأکید کرده بود که «تلاش برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های فعال و همچنین زمان‌بندی راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های مهم استان که هم‌اکنون غیرفعال هستند، جزو مطالبه‌های اساسی مردم است. باید برای فعالیت‌های اشتغال‌زا و دانش‌بنیان، به‌ویژه ازسوی جوانان مبتکر و پرتلاش که به‌دنبال فعالیت‌های اقتصادی سالم هستند و همچنین فعالان بخش‌خصوصی که برای سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند، ازسوی مسئولان مربوط بستری‌سازی‌های لازم انجام و موانع اداری خسته‌کننده رفع شود.»

پیگیری‌ طرح‌های تعطیل
این‌درحالی است که نماینده خرم‌آباد درمجلس‌شورای‌اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان می‌دهد و با بیان اینکه در ابتدای فعالیتم به‌عنوان نماینده مجلس، کارم را با بازدید از طرح‌ها و کارخانه‌هایی که رها شده بودند آغاز کردم، به خبرنگارهمشهری می‌گوید: دهکده گردشگری سلامت، هتل صخره‌ای لرستان، بیمارستان خصوصی مهرگان، شرکت صدر فولاد، شرکت پارسیلون، ماشین‌سازی و شرکت چرم و پوست که درحال حاضر خصوصی شده‌است، ازجمله این طرح‌هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت و درباره وضعیت‌شان رایزنی‌های لازم انجام می‌شود. «مهرداد ویس‌کرمی» می‌افزاید: دهکده گردشگری سلامت مخمل‌کوه مشکل خاصی ندارد و با یک راه ورودی مشکلات آن رفع می‌شود. پرونده هتل صخره‌ای هم به کمیسیون «ماده100» شهرداری ارسال شده و جلسه بررسی وضعیت آن به‌زودی تشکیل می‌شود. براین اساس با تعیین‌تکلیف اضافه‌ساخت‌هایی که دارد و با 5هزارمترمربع زمینی که ازسوی اداره راه و شهرسازی برای توسعه این طرح واگذار شده، همین روزها مشکل هتل صخره‌ای رفع خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: درباره بیمارستان مهرگان نیز با بانک مربوط رایزنی‌هایی انجام شده و برای ساخت مشکلی نیست، اما سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه با یکدیگر اتفاق‌نظر ندارند. همچنین درباره شرکت صدر فولاد نیز باید اشاره کنم که براساس پیگیری‌های انجام‌شده، راه‌اندازی آن آغاز شده و قرار است تا 4میلیون تن به میزان ذوب آن اضافه شود.

چشم‌انداز روشن خروج از رکود
ویس‌کرمی درباره وضعیت شرکت پارسیلون نیز عنوان می‌کند: این شرکت مدتی به‌دلیل معرفی برخی افراد به‌عنوان اعضای هیأت‌مدیره امکان ثبت نداشت، اما درحال‌حاضر در مرحله ثبت‌نهایی است و درحال رایزنی با تعدادی سرمایه‌گذار هستیم تا بعد از انجام حسابرسی‌های لازم، با 10هزارمیلیارد دلار سرمایه‌گذاری، وارد پروژه شوند. البته دراین پروژه استفاده از دستگاه‌های قبلی که هنوزهم قابل استفاده باشد، یک بحث جدی است و پیگیر آن هستم. وی با بیان اینکه درحال‌حاضر تحرک خوبی به‌منظور احیای طرح‌ها و کارخانه‌های تعطیل‌شده لرستان ایجاد شده‌است، ادامه می‌دهد: شرکت پارسیلون و کارخانه‌های ماشین‌سازی و سیمان هنوز نیاز به‌ پیگیری بیشتری دارند و درمیان آنها، مشکلات کارخانه سیمان از همه بیشتر است و پیچیدگی‌های حقوقی ویژه‌ای دارد که نیازمند بررسی‌های بیشتر است. بعد از فراغت از مشکلات کارخانه فولاد، به‌سراغ این موضوع نیز خواهیم رفت.

رونق تولید در خدمت رفع بیکاری
نماینده خرم‌آباد درمجلس‌شورای‌اسلامی همچنین اظهار می‌کند: درباره وضعیت بیمارستان نیایش هم باید اشاره کنم که این پروژه راه‌اندازی شد، اما قرار شده با پیمانکار مربوط جلسه‌هایی برگزار شود تا با جدیت بیشتری به تعهدهای قانونی خود عمل کنند و ساخت آن با سرعت بیشتری ادامه یابد. البته اینها درحالی است که اخیرا فعالیت‌های مثبتی برای تکمیل این طرح ازسوی پیمانکار مربوط انجام شده‌است. ویس‌کرمی می‌افزاید: امیدواریم تا پایان سال‌جاری شرکت پارسیلون و کارخانه ماشین‌سازی تعین‌تکلیف شوند و موضوع کارخانه سیمان نیز با سرانجام مطلوبی برسد. از آن‌جایی که یکی از مهم‌ترین مشکلات لرستان مهاجرت به‌دلیل بیکاری است، امیدواریم با فعال‌شدن دوباره واحدهای تولیدی، این معضل هم کاهش یابد. وی با بیان اینکه بیشتر واحدهای تولیدی فعال در لرستان در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، اضافه می‌کند: درحال‌حاضر فقط حدود 50درصد از واحدهای تولیدی لرستان فعالند و تعداد قابل‌توجهی از واحدهای صنعتی مهم دچار رکود شده‌اند و درحال تلاش برای احیای آنها هستیم

این خبر را به اشتراک بگذارید