• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140123
+
-

قاره مسی!

کاپیتان تیم ملی آرژانتین حالا بالاتر از پله بهترین گلزن آمریکای جنوبی است. برزیلی‌ها خوشحالند که ستاره دشمن در خاک این کشور از رکورد اسطوره‌شان عبور نکرد

قاره مسی!

کسی دیگر به مسی تهمت نمی‌زند که برای تیم ملی آرژانتین کم گذاشته و همه دستاوردهایش را برای بارسلونا به‌دست آورده است. آرژانتین با کاپیتان رکوردشکن خود برای نخستین بار در خاک این کشور پس از قهرمانی در کوپا مقابل بولیوی به میدان رفت و مسی و همبازیانش جام را جلوی چشم هواداران خودی بالای سر بردند. مسی آنقدر خوشحال بود که نتوانست مصاحبه کند و فقط اشک ریخت چون علاوه بر اتهامات هموطنانش، 28سال بود آرژانتین رنگ قهرمانی و جام را ندیده بود. او در این برد 3 بر صفر هت‌تریک کرد. مسی به حریف مورد علاقه‌اش یعنی بولیوی در دقایق 14، 64 و 88گل زد. این هت‌تریک او را از رکورد بیشترین گل زده ملی در آمریکای جنوبی که متعلق به پله بود بالاتر برد. حالا مسی در 153بازی ملی، 79گل به‌ثمر رسانده که 2 تا از پله بیشتر است. در بالای جدول که کریستیانو رونالدوی 111گله و علی دایی 109گله غیرقابل‌دسترس به‌نظر می‌رسند و پایین‌تر از مسی و پله هم علی مبخوت (77گل) و حسین سعید (78) قرار دارند. برزیلی‌ها باید خوشحال باشند که بازی این هفته سوپرکلاسیکو لغو شد و مسی رکورد پله را در خاک این کشور نزد. او به‌طور مشترک با کادفری چیتالو با 79گل زده در رده پنجم بهترین گلزنان ملی تاریخ فوتبال قرار دارد. گل‌های ملی‌اش به این شرح هستند؛ ۲۶ گل، مقدماتی جام‌جهانی (۵۳ بازی)، ۳۴ گل، دوستانه (۴۷ بازی)، ۱۳ گل، کوپا آمریکا (۳۴ بازی)، ۶ گل، جام‌جهانی (۱۹ بازی).
هت‌تریک مسی مقابل بولیوی، او را بدل به تنها بازیکن آرژانتینی کرد که در مقدماتی جام جهانی 2 بار موفق به انجام این کار می‌شود تا شمار هت‌تریک‌های او با لباس آرژانتین به عدد۷ برسد. مسی معمولا با هت‌تریک به رکوردهای شخصی می‌رسد. او پیش از این با هت‌تریک مقابل گرانادا از رکورد سزار رودریگس عبور کرد و بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا شد و سپس عنوان آقای گل تاریخ لالیگا را نیز با هت‌تریک مقابل سویا به‌خود اختصاص داد. حالا شمار گل‌های مسی در مقدماتی جام‌جهانی به عدد۲۶ رسید تا بالاتر از لوئیس سوارس(۲۵)، بیشترین تعداد گل زده در این رقابت‌ها (در منطقه آمریکای جنوبی) را به‌خود اختصاص دهد. مسی در ۲۰بازی از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی موفق به گلزنی شده تا از رکورد سوارس(۱۹) عبور کند. تنها ۳بازیکن در تعداد بازی‌های بیشتری از این رقابت‌ها موفق به گلزنی شده‌اند؛ کارلوس روییس (۲۴ بازی)، علی دایی (۲۴ بازی) و آندری شوچنکو (۲۳ بازی).
یک آنالیز قدیمی هم از این ستاره که توسط آندری ویاش بواش، مربی معروف پرتغالی منتشر شده، در این یکی دو روز توجه‌ها را جلب کرد. در فصل
 06-2005وقتی مسی 19ساله بود، بارسلونا با چلسی بازی داشت و ویاش‌بواش آن زمان دستیار مورینیو در چلسی بود که مأمور شد بازی این پدیده جوان بارسا را آنالیز کند. مشاهدات ویاش‌بواش به این شرح بود:‌ «کیفیت به همراه سرعت اما با پای چپی بسیار قوی. دقیقا مشابه رفتار رونالدینیو. بین خطوط حرکت می‌کند یا به‌صورت مورب و قطری. با حمل توپ، مهاجمان را به سمت دروازه حریف سوق می‌دهد. در یک  مقابل یک‌ها بی‌نظیر است. اگر خطا کردن روی او را یک گزینه بدانیم، باید خارج از محوطه این کار انجام شود. او اخیرا از مصدومیت رهایی پیدا کرده.» بد نیست بدانید بارسلونا در آن مقطع در مجموع توانست در ۲بازی چلسی را شکست دهد و به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید